האם חזון המטאברס של מטא בסכנה? מדיווח שפורסם באתר The Information עולה כי מטא (לשעבר פייסבוק) ביטלה את פרויקט הפיתוח שלה למערכות הפעלה ייעודיות בתחום המציאות המדומה והרבודה, הידוע בשם XROS, שעליו עבדה החברה משנת 2017. לפי הדיווח, החברה עצרה את הפיתוח באופן חלקי בחודש נובמבר, וכעת מופסק הפיתוח באופן מלא וסופי. מערכת ההפעלה הייעודית של החברה הייתה אמורה להפעיל את הדור הבא של המשקפיים והקסדות החכמות של החברה. הפרויקט מנה צוות של 300 עובדים ואנשי פיתוח.
1 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
(צילום: Meta)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

נכון לרגע זה, לא ברור מדוע מטא החליטה לבטל את הפרויקט, ועצם ביטולו משאיר את החברה נכון לרגע זה תלויה במערכות הפעלה מבוססות אנדרואיד, אותן מערכות הפעלה שמפעילות היום את קסדות המציאות המדומה הקיימות של החברה ובראשן קסדת הקווסט 2. מטא כמובן מיהרה להגיב לפרסומים, כשהיא טוענת באופן גורף כי "אין בכוונת החברה להפסיק או להאט את הפיתוח של מערכות הפעלה ייעודיות לתחום המציאות המדומה והרבודה". בנוסף ציינה החברה כי "צוותי הפיתוח ממשיכים להתקדם, ואנחנו ממשיכים להשקיע זמן ומשאבים בבניית פלטפורמות עתידיות מבוססות מציאות מדומה ורבודה ומכשירים לבישים אחרים שיממשו את חזון המטאברס שלנו".
מהדיווחים שפורסמו עולה כי מטא הפסיקה את הפיתוח של XROS זמן קצר לאחר שראש הצוות של הפרויקט, מארק לוקובסקי, שעבד בעבר בענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט, עזב את החברה. לוקובסקי נטש את הפרויקט בעקבות הגילויים השנויים במחלוקת של עובדת החברה לשעבר פרנסס האוגן, שחשפה עשרות אלפי מסמכים של החברה בפרשה שזכתה לכינוי "תיקי פייסבוק". לוקובסקי עבר לעבוד על פיתוח מערכת הפעלה ייעודית לתחום ה-AR/VR בחברת גוגל.
מטא תמיד הייתה להוטה להפוך למובילת הקהל בתחום המציאות המדומה והרבודה. כבר בחודש יוני 2021, עוד לפני ששינתה את שמה מפייסבוק למטא, תיאר מנכ"ל החברה מארק צוקרברג את המאמצים של החברה לפתח "מערכת הפעלה מבוססת מיקרו-קרנל", שתאפשר למטא לשלוט בכל שכבות החומרה שבה היא עושה שימוש באופן מתקדם והדוק יותר. באותו הזמן ציין שצוותי הפיתוח נמצאים בשלבי פיתוח ראשוניים מאוד, אך טען שפיתוח המערכת יושלם "בעתיד לא רחוק מדי". הביטול של פרויקט XROS ככל הנראה ישפיע על הליך הפיתוח של מטא בתחום המציאות המדומה והרבודה, אבל לא ימנע ממנה לפתח מוצרי AR חדשים בעתיד הקרוב. נכון להיום ישנם דיווחים על כך שהחברה עובדת על שני פיתוחי מציאות רבודה חדשים, היודעים בכינויים Project Aria ו-Nazare. האם זה אומר שהפרויקטים האלה יגיעו עם מערכת ההפעלה אנדרואיד? רק הזמן יגיד.