חברת AI21 Labs הודיעה היום (ה') על השקת Jurassic-2, גרסה חדשה למודל השפה של החברה. המודל החדש מיועד לספק יכולות מתקדמות יותר עבור לקוחות ארגוניים המפתחים אפליקציות שעושות שימוש בטכנולוגיית עיבוד שפה טבעית (NLP) כמו אפליקציות לכתיבת וניהול תוכן וכמובן לתמיכה ושירות אונליין.

עוד בנושא:

על פי מדד HELM של אוניברסיטת סטנפורד, המספק לתעשייה כלים להערכת מודלי שפה, המודל החדש של AI21 מדורג שני בעולם אחרי מודל Davinci של OpenAI. מבחינת יכולות, הוא אף מקדים אותו במהירות האחזור (מהירות שליפת המידע), ביכולות הסיכום ודיוק העובדות המובאות בטקסט. זה יתרון לא קטן שכן אחת הביקורות העיקריות על המודל של OpenAI הוא חוסר הדיוק שלו בכל הקשור לנתונים שהוא מצטט, כמו גם כושר המצאת עובדות אלטרנטיביות די מטריד.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: פרופ' יואב שוהם, אורי גושן, פרופ' אמנון שעשוע
מימין לשמאל: פרופ' יואב שוהם, אורי גושן, פרופ' אמנון שעשוע
מימין לשמאל: פרופ' יואב שוהם, אורי גושן, פרופ' אמנון שעשוע
(צילום: רועי שור)
בין התכונות החדשות של Jurassic-2: יכולות מתקדמות של ביצוע הוראות (פרומפט) המשתמש, הודות לאימון מקיף של מודל השפה על נתונים מותאמים; תמיכה בשפות נוספות, כגון ספרדית, צרפתית, גרמנית, פורטוגזית, איטלקית והולנדית; אחזור מידע בזמן תגובה המהיר ב-30% יותר מהמתחרים ובהשוואה למודל Jurassic-1; ובסיס נתונים מיוני 2022 שלדברי החברה הוא המעודכן ביותר כיום.
שימוש במודלים כאלה צפוי לצמוח בשנים הקרובות, ככל שהשימוש ב-AI במסגרת שירותים ואפליקציות יגדל. על פי מחקר של חברת Market&Markets מדובר בשוק של כ-16 מיליארד דולר נכון לשנת 2022, ושצפוי לגדול לכ-50 מיליארד דולר בעוד 4 שנים. חלקו של תחום עיבוד השפה מהווה כבר כיום כ-40% מסך כל השוק הזה, כלומר מדובר בפוטנציאל הכנסות אדיר לשנים הקרובות.
כיום השימוש העיקרי בעיבוד שפה הוא במעקב אחרי תגובות גולשים וניטור תוכן ברשת ורוב החברות הגלובליות עושות זאת. אבל ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, היא צפויה לעבור גם לקדמת הבמה ולשמש כאמצעי לתקשורת מול הקהל הרחב. לדברי ערן יעקובוביץ', סמנכ''ל השיווק של AI21 Labs, ישנן כבר אלפי אפליקציות שעושות שימוש בטכנולוגיה של החברה. "מעזרי כתיבה, משחקים ועד אפליקציות ארגוניות", כך הסביר ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
Spices
Spices
אפליקציית Wordtune של AI21
(צילום: AI21)
עוד ציין יעקובוביץ' כי ייתכן שבעתיד החברה גם תעבור לקוד פתוח. "קוד פתוח זו גישה נהדרת ובהחלט יכול להיות שנשקול זאת בעתיד. המודלים שלנו חזקים יותר מאלו שמאומנים בקוד פתוח כרגע. היתרון העיקרי לשימוש ב-API (ממשק תוכנה שבאמצעותו מפתחים חיצוניים יכולים להתחבר למודל) הוא שמפתחים יכולים להתרכז ביישומים שלהם ולא להתמודד עם שלל בעיות טכניות שיש בהרצה של מודל קוד פתוח".
AI21 הוקמה ב-2017 על ידי פרופ' אמנון שעשוע, פרופ' יואב שוהם ואורי גושן. Wordtune הוא המוצר העיקרי שלה. מדובר בתוסף לדפדפן כרום שמציג למשתמשים המלצות לשיפור הניסוחים שלהם באנגלית במיילים ובמסמכים אחרים. עד עתה ניתן היה לבקש מ-Wordtune לקצר או להרחיב משפטים וכן לנסח אותם בשפה קלילה יותר או להיפך, בשפה רשמית יותר. לאחרונה השיקה החברה את Spices, פיצ'ר חדש בשירות Wordtune שנועד לסייע למשתמשים לשפר את הכתיבה שלהם באנגלית, ומאפשר לחולל משפטים על בסיס מודל השפה של החברה.