חודשיים אחרי שהמתחרה שלה OpenAI הדהימה את עולם הטכנולוגיה עם ממשק הצ'אט ChatGPT, מציגה AI21 הישראלית כלי חדש שמבוסס גם הוא על בינה מלאכותית גנרטיבית - אבל בגישה שונה: Spices, פיצ'ר חדש בשירות Wordtune שנועד לסייע למשתמשים לשפר את הכתיבה שלהם באנגלית, יאפשר לחולל משפטים על בסיס מודל השפה של החברה.
3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: פרופ' יואב שוהם, אורי גושן, פרופ' אמנון שעשוע
מימין לשמאל: פרופ' יואב שוהם, אורי גושן, פרופ' אמנון שעשוע
מייסדי AI21. מימין לשמאל: פרופ' יואב שוהם, אורי גושן ופרופ' אמנון שעשוע
(צילום: רועי שור)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

Wordtune הוא המוצר העיקרי של AI21, שהוקמה בשנת 2017 על ידי פרופ' יואב שוהם, אורי גושן ופרופ' אמנון שעשוע. מדובר בתוסף לדפדפן כרום שמציג למשתמשים המלצות לשיפור הניסוחים שלהם באנגלית במיילים ובמסמכים אחרים. עד עתה ניתן היה לבקש מ-Wordtune לקצר או להרחיב משפטים וכן לנסח אותם בשפה קלילה יותר או להיפך, בשפה רשמית יותר.
הפיצ'ר החדש Spices הוא הרחבה משמעותית של השירות, שבו משתמשים לפי החברה מיליוני בני אדם ברחבי העולם: כעת ניתן לבקש מ-Wordtune לכתוב תוספות לטקסט, לתת דוגמאות היסטוריות, להציג עובדות סטטיסטיות, להעלות טיעונים נגדיים או להוסיף ציטוטים מעוררי השראה. הטקסט שלכם מרגיש כבד מדי? אפשר לבקש מ-Spices להוסיף בדיחה.
כמו ב-ChatGPT של OpenAI, גם כאן מדובר בבינה מלאכותית גנרטיבית שיודעת ליצור טקסטים יש מאין. אם במקרה של ChatGPT מדובר בממשק צ'אט שיכול לכתוב עבור המשתמשים עבודות, מסמכים וטקסטים שלמים, ב-AI21 משתמשים באותה טכנולוגיה כדי להשלים את הכתיבה האנושית ולא כדי להחליף אותה.
הבדל בולט נוסף הוא שמודל השפה של AI21 מחובר לאינטרנט, ולכן יכול להציג למשתמשים מידע מעודכן. כל הצעה של Spices שכוללת מידע שהובא מהרשת מגיעה עם קישור לאתר הרלוונטי, כך שהמשתמשים יכולים לוודא בעצמם שמדובר במידע עדכני ואמין. ChatGPT, נזכיר, מציג לעתים קרובות מידע שגוי ואינו מפנה למקורות שלו. ב-AI21 אומרים ש-Spices יכול לסייע לסטודנטים הכותבים מאמרים אקדמיים, לאנשי שיווק הכותבים בלוגים או מעלים פוסטים ברשתות החברתיות, לאנשי עסקים השוקדים על כתיבת דוחות ולכל כותב שנתקל בחסמים בניסוח וזקוק להשראה. "מטרתנו היא לשנות את האופן שבו אנשים קוראים וכותבים אנגלית באמצעות בינה מלאכותית גנרטיבית. אנו עושים זאת תוך התמקדות בהעצמת הכותב ולא בהחלפתו", מסר המנכ"ל אורי גושן. הגרסה החינמית של Wordtune כוללת עשרה שכתובים ביום. מינוי פרימיום, שעולה 10 דולר לחודש או 120 דולר לשנה, מקנה למשתמשים מספר בלתי מוגבל של שכתובים. עם זאת, נכון לעכשיו גם משתמשים חינמיים יכולים להשתמש ב-Spices ללא הגבלה.
3 צפייה בגלריה
Spices
Spices
ציטוט, בדיחה או עובדה היסטורית? Spices
(צילום: AI21)

כשה-AI כותב בדיחה

ניסינו את הכלי החדש בעצמנו: כתבנו משפט קצר על תערוכת הטכנולוגיה CES שהתקיימה מוקדם יותר החודש וביקשנו מ-Spices להוסיף עובדה היסטורית. הבינה המלאכותית ציינה כי תערוכת CES הראשונה התקיימה בשנת 1967 בניו יורק. מדויק. כאשר ביקשנו להוסיף עובדה סטטיסטית ציינה Spices כי השנה השתתפו בתערוכה 45 אלף איש. זו טעות: השנה השתתפו בתערוכה כ-175 אלף איש. בדקנו את המקור שממנו נשאב המידע, והתברר כי מדובר בכתבה על תערוכת CES 2022.
בשלב הבא אתגרנו את הבינה המלאכותית עם בקשה להוסיף בדיחה לטקסט. "למרות כל הטכנולוגיה החדשה", היא כתבה, "עדיין לא נמצאה דרך לקצר את התור לשירותים". לא רע. לצד זאת, בכמה מקרים התקשתה המערכת ליצור את ההרחבות שביקשנו, ובשלב מסוים ניכר היה שהיא הגיעה למבוי סתום ואינה מצליחה למצוא תוספות מעניינות או רלוונטיות לטקסט.
חיסרון משמעותי בממשק הוא שלאחר שכבר אישרתם תוספת מסוימת לטקסט, לא ניתן לגשת שוב לקישור שמצביע על המקור שלה. חסר גם סימן ויזואלי שמצביע על כך שמדובר בתוספת שנכתבה על ידי בינה מלאכותית, וזו עלולה להיות בעיה כאשר עובדים על טקסט מסוים לאורך זמן. ב-AI21 אומרים שייתכן שבהמשך יציגו פתרונות לסוגיות האלה, בהתאם לפידבק שיתקבל מהמשתמשים.
ומה לגבי תמיכה בעברית? בתשובה לשאלת ynet בנושא נמסר מ-AI21: "נכון להיום אנחנו ממקדים את רוב המאמצים שלנו באנגלית, ויש לנו תמיכה ביכולות מסוימות בשפות נוספות, כולל עברית. אנחנו מתכוונים להרחיב את היכולות בשפות שכבר נתמכות היום וגם להרחיב את קבוצת השפות שאנחנו תומכים בהן".

גישה אחרת לבינה מלאכותית גנרטיבית

אם OpenAI הציגה זינוק ענק ביכולות של הבינה המלאכותית הגנרטיבית עם ChatGPT, חברת AI21 לוקחת כאן צעד קטן יותר, אבל גם כזה שיותר קל לנו לחיות איתו - מדוע לתת ל-AI להחליף את בני האדם בכתיבה כשאפשר לשלב ידיים ולעבוד יחד? הפתרון שלה אומנם לא מושלם עדיין, ומעלה לא מעט שאלות חשובות (למשל: איזו אחריות מוסרית ומשפטית יש לכותב על טקסט שנכתב בחלקו על ידי מכונה?), אבל כרגע הוא מרגיש טבעי ושימושי יותר.
3 צפייה בגלריה
ChatGPT
ChatGPT
ChatGPT. זינוק ענק ביכולות הבינה המלאכותית
(צילום: shutterstock)
האם Spices ישנה את הדרך שבה אתם כותבים? לא בטוח. ראשית, לא לכל המשתמשים מתאים להכניס שותף לתהליך הכתיבה, גם אם מדובר ב-AI. שנית, היכולות של המערכת עדיין מוגבלות יחסית, וייתכן שתגלו שהיא אינה תורמת לתוצרים הספציפיים שאתם מעוניינים להפיק. כך או כך, אם כתיבה באנגלית היא חלק מהעשייה שלכם, בהחלט כדאי לתת ל-Spices צ'אנס.