מיקרוסופט עובדת על הגרסה הבאה של ווינדוס שתכלול תמיכה מלאה בבינה מלאכותית ברמת הארכיטקטורה שלה - כך מדווחים כלי תקשורת בארה"ב בעקבות הדלפה של leaf_hobby, צייצן שבאמתחתו כבר חשיפה של מפרט שבבי אינטל Xeon לפני שאלה נחשפו לקהל הרחב.
3 צפייה בגלריה
ווינדוס 12
ווינדוס 12
ווינדוס 12. עשויה לצאת ב-2024
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

המדליף בדק את פלטפורמת Meteor Lake העתידית של אינטל ומצא בה התייחסות לווינדוס 12 - מערכת הפעלה שכרגע לא קיימת באופן רשמי. אומנם אין זה אומר שהפעם ההדלפה שלו מדויקת, אך מה שמצא מתחבר לדיווחים קודמים שהחלו להופיע ברשת כבר בשנה שעברה, שלפיהם גם מיקרוסופט וגם אינטל עובדות בצוותא על תמיכה ב-AI עבור מערכת ההפעלה של הראשונה.
חשוב להדגיש שבינתיים ברדמונד לא הודיעו בשום שלב עד היום על שילוב של AI בווינדוס, לא 10 ולא 11. לגבי גרסה 12, החברה בכלל לא מתייחסת אליה רשמית. למעשה, כלל לא בטוח שווינדוס 12 היא באמת גרסה שתושק מתישהו. כשווינדוס 10 הושקה בשנת 2015, מיקרוסופט בכלל טענה שזו הגרסה האחרונה של מערכת הפפעלה אי פעם ושמעתה היא תסתפק בעדכונים שלה.
הפלא ופלא, לא עברו כמה שנים והחברה השיקה את ווינדוס 11 - שצריך להודות על האמת, נראית יותר כמו עדכון קוסמטי לגרסה הקודמת. עכשיו כבר מדברים על גרסה 12. אם הדיווח אכן יאומת וזו אכן גרסה שתגיע למשתמשים בעתיד, הערך המוסף העיקרי שלה יהיה תמיכה מובנית ב-AI. חשוב להבין שהוספה של AI לתוך ווינדוס אינה קוסמטית, ואם מיקרוסופט לא רוצה לחזור לימי קליפי העליזים או להחזיר את קורטנה - שני יישומי AI שלא ממש עמדו בציפיות - היא חייבת להתאים אותה לחומרה.
3 צפייה בגלריה
ווינדוס 11
ווינדוס 11
רק הושקת, לא? ווינדוס 11
(צילום: shutterstock)
ביולי שעבר פורסם דיווח שלפיו מיקרוסופט חוזרת לעבוד במחזורי עדכון של שלוש שנים עבור גרסאות עתידיות של ווינדוס. כלומר, בכל שלוש שנים היא תקבל עדכון מלא חדש לגרסה הבאה. על פי תאריך ההשקה של ווינדוס 11 שהיה ב-2021, העדכון החשוב הבא יהיה ב-2024 וזה ככל הנראה תאריך היעד עבור גרסה 12. עם זאת, כבר כיום תוכלו למצוא יכולות AI גם בווינדוס 11, אבל האם תוכלו לנצל אותן כמו במחשב שלו מעבד ייעודי לכך? כנראה שכן אבל לא באותה יעילות ועוצמה. השלב הבא של מיקרוסופט יהיה להפוך את הבינה המלאכותית לשכבה מלאה מתחת לווינדוס בצורה כזו שלא תהיו מודעים לה, וזה ככל הנראה יהיה החידוש העיקרי בווינדוס 12. העובדה שהמדליף מצא התייחסות לווינדוס 12 במפרט הטכני של הפלטפורמה הבאה של אינטל מחזק את הראיות לכך שמדובר בדיווח מהימן בדיוק בגלל זה. כדי שווינדוס תוכל לנצל את כוח החישוב של המעבדים היא צריכה לדעת להשתמש ביכולות שלהם. אינטל כבר משלבת יכולות חישוב ל-AI במעבדיה, בעיקר בסדרות המיועדות למרכזי נתונים. אבל כדי שווינדוס תוכל להשתמש ביכולות האלה, אינטל צריכה להטמיע בקוד שלה את התמיכה במערכת ההפעלה. כלומר, מדובר בעבודה משותפת של אינטל ומיקרוסופט.
בראיון שהעניק בשבוע שעבר יוסוף מהדי, מנהל תחום שיווק לצרכנים של מיקרוסופט, לאתר The Verge, הוא התייחס לנושא הטמעת בינה מלאכותית במערכת ההפעלה. "AI צפוי לתפוס מקום (טבעי) בגרסאות עתידיות של ווינדוס". השיחה עמו נסבה בעיקר על הטמעת הגרסה החדשה של בינג עם תמיכה ב-ChatGPT בעדכון האחרון של ווינדוס 11. אבל הוא לא היחיד שהתייחס לכך. גם פאנוס פאנאי, הבוס של ווינדוס במיקרוסופט, התייחס לכך בתערוכת CES לפני כחודשיים ואמר כי "AI ישנה את הדרך שבה אתם עושים הכל בווינדוס".
ואם שני אלה לא מספיקים, אז גם בצוות החומרה של מיקרוסופט, שאחראי על פיתוח מוצרי סרפייס, הוסיפו שכבה. "לבינה מלאכותית תהיה השפעה עמוקה על הדרך בה אנו משתמשים במחשבים", אמר מנהל קבוצת מדע יישומי בחברה, סטיבן בפיץ', בשנה שעברה. כאמור, כדי שווינדוס יוכל לעשות שימוש ב-AI בצורה מהירה ושקופה למשתמש, המערכת צריכה להיות מותאמת לשבבים שמפעילים אותה. כלומר, אינטל, AMD ושאר יצרניות השבבים יצטרכו להוסיף שכבת תוכנה במוצריהן שתשמש את מערכת ההפעלה לקבלת גישה ישירה למשאבי החומרה. זו ככל הנראה הסיבה שהשם של ווינדוס 12 מופיע בתוך מפרט הפלטפורמה החדשה של אינטל.
3 צפייה בגלריה
אינטל אלדר לייק
אינטל אלדר לייק
שבבי אינטל העתידיים יכללו NPU מובנה לחישובי AI
(צילום: אוהד פאליק)
AMD, שמתחרה באינטל, כבר השיקה השנה מעבדי מובייל מסדרת רייזן 7000 שלהם תמיכה מובנית ב-AI לאפליקציות מיקרוסופט - אך בשלב הנוכחי מדובר רק בתמיכה ב-Windows Studio Effects, שמספקת יכולות עיבוד וידאו בזמן אמת. זו למעשה המערכת שמאפשרת למצלמה לשמור את הפנים שלכם בפוקוס גם אם אתם מסתובבים בחדר, להוסיף לכם רקע שונה או לטשטש את הקיים. כדי לפעול, התכונות האלה ולמעשה כל תכונה מבוססת AI, זקוקות למעבדים עם NPU - או Neural Processor Unit - מעבד נוירוני בלשון הקודש.
כרגע, חוץ מהמעבד של AMD, רק מעבדים מבוססי ARM (כמו אלו שיש בסמארטפונים, טאבלטים או מחשבי אפל) מצוידים ב-NPU. זאת אומרת שאינטל חייבת לשלב אחד כזה גם במעבדיה כדי שתוכל להתחרות ביכולות של יריבותיה. זה אומנם נראה כאילו אינטל קצת מפספסת (שוב) את הרכבת, אבל למעשה שילוב NPU בפלטפורמת מטאור לייק העתידית הוא מהלך מתוכנן מראש.
חשוב לומר כי שילוב של NPU כזה לא מספק רק יכולות AI, הוא בעיקר מאפשר לשמור על צריכת חשמל נמוכה תוך כדי, וזה חשוב מאוד במחשב נייד למשל. בין אם מדובר בזיהוי פנים, קול או עיבודי תמונה ואותות, אלה פעולות הדורשות המון כוח עיבוד מהמחשב. אם המעבד לא כולל רכיב NPU, הפעולות האלה יכולות לגרום לצריכת חשמל גבוהה במיוחד למשל או להאטה רצינית של פעולתו.