אילון מאסק ערך הלילה סקר ב-X שבו שאל את המשתמשים אם להחזיר לרשת החברתית שבבעלותו את הקונספירטור הימני קיצוני אלכס ג'ונס. שני מיליון משתמשים השתתפו בסקר ו-70% היו בעד החזרתו, לעומת 30% בלבד שהתנגדו. ג'ונס נזרק מטוויטר לפני חמש שנים בעקבות תיאוריות קונספירציה שהפיץ, בהן אחת ששללה את הטבח בבית הספר סנדי הוק.
1 צפייה בגלריה
ארה"ב אלכס ג'ונס מייסד Infowars ב תביעת דיבה על דברי הקונספירציה שלו בעניין טבח סנדי הוק
ארה"ב אלכס ג'ונס מייסד Infowars ב תביעת דיבה על דברי הקונספירציה שלו בעניין טבח סנדי הוק
אלכס ג'ונס. אנטישמי מוצהר
(צילום: רויטרס )
הורי התלמידים שנרצחו תבעו אותו על הוצאת דיבה וזכו. ג'ונס נדרש לשלם כמיליארד דולר פיצויים וכתוצאה מכך גם נחסם מלשדר את תכנית התעמולה שלו Infowars ברשתות החברתיות המובילות. החשבון שלו בטוויטר נמחק - עונש שנחשב לקיצוני אפילו בטוויטר הישנה. כלומר, מדובר באדם שנחשב כמוקצה למעט בחוגי הימין הקיצוני וחובבי תיאוריות הקונספירציה דוגמת QAnon.
ריפרש
מי משבש את ה-GPS שלנו? / עם ד"ר הראל מנשרי
23:15
כדי לתרץ את ההחלטה שלו, הסביר מאסק בעבר שהחלטות חשובות ב-X ייערכו על בסיס דעת הציבור - משתמשי X כמובן - כאשר בהמשך הגביל את ההצבעה למשתמשים משלמים בלבד. לאחר שהסקר נסגר, מאסק פרסם ציוץ ובו אישר כי יפעל לפי דעת הרוב. ביום שישי ענה מאסק לציוץ של משתמש שטען שחרם אינו כלי אתי ולא תואם לחופש הביטוי. זאת ועוד, מאסק אמר בתשובה לצייצן אחר שג'ונס לא יורשה לעבור על החוק בשנית.
ג'ונס עצמו אינו סתם קונספירטור הזוי. בימי התהילה שלו, שהחלו כמה שנים לפני עליית טראמפ לשלטון ונמשכו כאמור עד 2018, הוא הצליח למשוך קהל של מיליונים לתוכנית הרדיו שלו שבה הוא הפריח טענות הזויות לרוב. מסיפורי הפדופיליה של משפחת קלינטון, עבור דרך טענות אנטישמיות וכלה בטענות שקריות על חיסוני הקורונה והמגפה עצמה. אחרי שנחסם ברשתות החברתיות הגדולות, עבר לפעול באתרים שהקים והמשיך לשדר את תוכנית הרדיו שלו.
על פי הערכות, תוכנית הרדיו של ג'ונס לבדה הניבה לו הכנסות של כ-20 מיליון דולר בשנה, זאת מעבר להכנסות נוספות מערוצי המדיה האחרים שהפעיל כגון אתרי האינטרנט שלו. לאחרונה אף ביקש וקיבל אישור מבית המשפט למכור נכסים רבים שלו, כמו בתים, מכוניות פאר ותכשיטים כדי לשלם חלק מהפיצויים למשפחות הילדים הנרצחים. עד השנה ג'ונס לא שילם דבר למשפחות, וזאת למרות שפסק הדין ניתן לפני חמש שנים ושכל ניסיונות הערעור שלו הסתיימו ב-2022.
החזרה של אדם כמו ג'ונס ל-X היא מהלך תמוה מצדו של מאסק, שרק בחודש שעבר, במהלך ביקורו בישראל, התחייב לפעול נגד אנטישמיות. ג'ונס מהווה את אחד הקולות החשובים והידועים של אנשי הימין הקיצוני וחובבי העליונות הלבנה. החזרתו לקדמת הבמה ברשת חברתית גדולה וגלובלית כמו X מספקת לו ערוץ שידור חשוב ויכולת להפיץ שוב את התיאוריות שלו. המהלך לא צפוי לסייע למאסק לשקם את היחסים עם המפרסמים שנוטשים את X בהמוניהם בעקבות התבטאויותיו השנויות במחלוקת של הבעלים, ולאור התכנים הבעיתיים שמתפרסמים בפלטפורמה.