מפתה למסגר את ביקורו של אילון מאסק כהתייצבות של ידיד אמת לצדה של ישראל בשעה הקשה שבה היא נלחמת בארגון טרור רצחני. אבל בשביל להבין את ביקור הבזק של האיש העשיר בעולם צריך לשאת עיניים הרחק מעבר לעוטף עזה - אל העיר סן פרנסיסקו שבה שוכן מטה X (טוויטר לשעבר), הרשת החברתית שבבעלות מאסק.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו הציג לאילון מאסק את זוועות טבח ה-7 באוקטובר מקיבוץ כפר עזה
ראש הממשלה נתניהו הציג לאילון מאסק את זוועות טבח ה-7 באוקטובר מקיבוץ כפר עזה
נתניהו ומאסק בכפר עזה, היום
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)

עוד בנושא:

בסוף השבוע האחרון דיווח הניו יורק טיימס כי לרשת החברתית צפוי אובדן הכנסות של 75 מיליון דולר עד סוף השנה, לאחר ששורת מפרסמים בולטים - אפל, דיסני, IBM ועוד - הקפיאו את הקמפיינים שלהם, ועוד עשרות שוקלים את דרכם. הרקע לנטישה: דוח של ארגון Media Matters שלפיו מודעות של החברות הללו הופיעו לצד פוסטים אנטישמיים ופרו-נאציים, וכן ציוץ שנוי במחלוקת של מאסק שבו הדהד תיאוריית קונספירציה אנטישמית.
ריפרש
עלילות מאסק וסטארלינק: בדרך למאדים עוצרים בעזה / עם ד"ר אביב אופיר
20:27
ב-16 בנובמבר הגיב מאסק למשתמש ב-X שטען כי "קהילות יהודיות מקדמות בדיוק את סוג השנאה נגד לבנים שהן טוענות שהן רוצות שאנשים יפסיקו להשתמש בה נגדם. ממש לא מעניין אותי שאוכלוסיות יהודיות במערב מגיעות למסקנה המטרידה שהמוני המיעוטים שהם תמכו בכך שיציפו את המדינה שלהם לא ממש אוהבים אותם". על הציוץ הזה, שמהדהד את תיאוריית ה"ההחלפה הגדולה" שלפיה יהודים פועלים להחלפת קהילות לבנות באוכלוסיות של מהגרים, השיב מאסק: "אמרת את האמת לאמיתה".

היסטוריה של התבטאויות בעייתיות

זאת לא הפעם הראשונה שבה מאסק נחשד באנטישמיות. במאי האחרון הוא יצא נגד המיליארדר היהודי שורד השואה ג'ורג' סורוס ואמר כי הוא מזכיר לו את את מגנטו - הנבל מסדרת אקס-מן. התוצאה: הביטוי "היהודים" זינק לרשימת הנושאים הטרנדיים ב-X. בספטמבר הוא הכריז מלחמה על הליגה נגד השמצה, אחד הארגונים היהודיים המוכרים והוותיקים בעולם, בטענה שהוא מאשים אותו באופן שגוי באנטישמיות וגורם לפגיעה בהכנסות של X. המיליארדר הגיב ועשה לייק לציוצים עם התגית BanTheADL# ("החרימו את הליגה נגד השמצה"), שהפכה לכר פורה להתבטאויות אנטישמיות ולהאשמות שלפיהן הליגה נגד השמצה היא גזענית כלפי לבנים.
מאסק הכחיש את הטענות שהוא אנטישמי והגיש תביעה נגד ארגון Media Matters שלטענתו "תמרן את האלגוריתמים שמפקחים על חוויית השימוש ב-X על מנת לעקוף את אמצעי הבטיחות וליצור תמונות של מודעות מטעם המפרסמים הגדולים ביותר ב-X ליד תוכן גזעני ומסית". זאת אומרת, מבחינתו של מאסק, שעם רכישת טוויטר ב-2022 הכריז על עצמו כ"אבסולוטיסט של חופש הביטוי", הבעיה היא לא בתוכן המסית שנמצא אצלו בפלטפורמה - אלא בארגון שחשף אותו.
אי אפשר להתעלם מכך שתחת הנהגתו של מאסק X מוצפת בפייק ניוז, דיסאינפורמציה, ביטויי שטנה, וכמובן אנטישמיות. לפי דוח של הליגה נגד השמצה, אותו ארגון שמאסק כל כך מתעב, האנטישמיות ב-X זינקה ב-919% אחרי שפרצה המלחמה בעזה. בפלטפורמה פועלים באין מפריע חשבונות אנטישמיים רבים, אחד הבולטים בהם שייך לג'קסון הינקל שמפיץ שקרים בוטים על ישראל למיליוני עוקביו. לפי חברת News Guard, לחלק מהחשבונות האלה יש וי כחול - מה שאומר ש-X מרוויחה מהם כסף, וייתכן שהיא אפילו משתפת אותם בחלק מההכנסות שלה מפרסומות. רק היום פרסמנו ב-ynet שאפילו חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה, מצייץ ב-X באין מפריע.

שתיקת נתניהו

מאסק כנראה סומך על הזיכרון האנושי הקצר ומקווה שהביקור שלו בכפר עזה והפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו יעזרו לו לתקן את הרושם שנוצר לגביו ויחזירו את המפרסמים ל-X. אפשר להבין את האופורטוניזם הזה כשמדובר באיש עסקים שרוצה להציל חברה שנאבקת על קיומה. אבל תמוה במיוחד שיתוף הפעולה של ראש הממשלה עם ההצגה הזאת. היום בצהריים עלו מאסק ונתניהו לשיחה של 20 דקות ב-X שבה שוחחו על הזוועות שביצע חמאס ב-7 באוקטובר ועל המאמצים העתידיים לשיקום רצועת עזה, שמאסק רוצה להיות חלק מהם. נתניהו לא טרח להזכיר ולו במילה אחת את סוגיית האנטישמיות שמטרידה כל כך הרבה ישראלים ויהודים ברחבי העולם. בתשובה לשאלת ynet בנושא הסבירו גורמים בלשכת ראש הממשלה כי "לא סוכם לדבר על נושא כלשהו חוץ מהמלחמה".
מילה טובה מגיעה לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, שעוד לפני ביקורו של מאסק הבהיר כי ידגיש בפניו "את המחויבות והצורך לפעול למיגור האנטישמיות הגואה ברשתות". מוקדם יותר היום, בפגישתם בבית הנשיא בירושלים, אמר הרצוג למאסק: "למרבה הצער, אנו מוצפים באנטישמיות, שהיא שנאת יהודים. ושנאת יהודים משפיעה על התנהגותם של בני אדם במקומות רבים ברחבי העולם, ולך יש תפקיד עצום. אני חושב שאנחנו צריכים להילחם בזה יחד, כי בפלטפורמות שאתה מוביל, למרבה הצער, יש מאגר רב של שנאה, שנאת יהודים, אנטישמיות". מסתבר שיש נשיא בירושלים.