הפרלמנט האירופי הצביע בעד ההפיכה של מטענים מסוג USB-C לסטנדרט, והחוק צפוי להתחיל להיות מיושם עד סוף 2024. החוק רלוונטי לכל הטלפונים, הטאבלטים והמצלמות ולעוד שורת מכשירים שנמכרים במדינות האיחוד האירופי, וכל המכשירים הללו יצטרכו להיות מצוידים בשקע למטען USB-C. החל מ-2026, גם לפטופים יהיו מחוייבים בכך. בפרלמנט אמרו כי מטרת הצעד היא להפחית פסולת אלקטרונית ולהפוך את השימוש במכשירים שונים לנוח יותר. ההצבעה הוכרעה ברוב מוחץ - 602 בעד לעומת 13 בלבד נגד, ו-8 נמנעים. כעת החוק דורש אישור סופי של המועצה האירופית, אך זה נחשב לצעד פורמלי בלבד.

עוד בנושא:

ענקית הטכנולוגיה אפל, שמשתמשת בשקע למטען מסוג "לייטנינג" ברוב מוצריה היא המושפעת העיקרית מהמדיניות החדשה, ומעניין יהיה לראות כיצד תגיב לשינוי, ובאיזו מהירות תשיק מוצרים שיעמדו בדרישה של האיחוד האירופי.
1 צפייה בגלריה
כבל USB-C
כבל USB-C
כבל USB-C
(צילום: shutterstock)
בהודעה לעיתונות שהוציאו הפרלמנט האירופי בעקבות ההחלטה נכתב כי "תחת החוקים החדשים, צרכנים כבר לא יזדקקו למטען חדש בכל פעם שהם רוכשים מכשיר חדש, והם יוכלו להשתמש במטען אחד עבור טווח שלם של מכשירים אלקטרוניים ניידים, בגודל קטן ובינוני". עוד נכתב כי "ללא קשר ליצרן שלהם, כל הטלפונים הניידים, הטאבלטים, המצלמות הדיגיטליות, האוזניות, הקונסולות למשחקי וידאו, הרמקולים הניידים, הקוראים הדיגיטליים (e-readers), המקלדות, העכברים, מערכות הניווט הניידות והלפטופים שניתן לטעון דרך כבל חוטי ושפועלים בהספק של עד 100 וואט, יחויבו להיות מצוידים בשקע USB-C".
בפרלמנט הודיעו בנוסף לכך כי "לכל המכשירים שתומכים בטעינה מהירה תהיה כעת אותה מהירות טעינה, מה שיאפשר למשתמשים לטעון את מכשיריהם באותה מהירות עם כל מטען מתאים". החקיקה החדשה גם תדרוש מיצרני המכשירים לשלב בהם תוויות עם מידע על מאפייני הטעינה של מכשירים חדשים, במטרה שצרכנים יבינו בקלות אם המטענים הקיימים שלהם מתאימים להם, ויחליטו בהתאם אם לרכוש מטען חדש עבורם.
באיחוד מקווים כי המדיניות החדשה תגרום לשימוש חוזר רב יותר במטענים, ותפחית את ההשפעה הסביבתית של מכשירי אלקטרוניקה של צרכנים פרטיים, ולצד זאת תסייע לצרכנים לחסוך עד 250 מיליון יורו לשנה על רכישות של מטענים. נכון להיום, מטענים שלא שומשו או נזרקו הופכים בכל שנה ל-11,000 טונות של פסולת אלקטרונית באיחוד האירופי.
החוק החדש לא יחול על מוצרים שנכנסו לשוק האירופי לפני יישומו. לכן, ייתכן שיצרנים ינסו להציע את כל המלאי הקיים שלהם, שלא עומד בדרישה החדשה, לפני כניסת החוק לתוקף. בנוסף, מכשירים שקטנים יותר כדי לשלב בהם שקע USB-C מוחרגים מהחוק - כמו שעונים חכמים, ציוד ספורט ועוד.