בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, Binance, הצהירה כי לא תחסום את כל החשבונות של משתמשיה הרוסים, לאחר שהממשל באוקראינה ביקש מבורסות הקריפטו לעשות זאת. על רקע המלחמה באוקראינה, והסנקציות הכלכליות שהטיל המערב על רוסיה, סגן נשיא אוקראינה, מיכיילו פיודורוב, פרסם בטוויטר ציוץ שבו פנה לבורסות הקריפטו והצהיר כי "זה קריטי להקפיא לא רק את חשבונותיהם של פוליטיקאים מרוסיה ובלארוס, אלא גם לחבל במשתמשים הרגילים".

עוד בנושא:

בייננס מסרה ל-CNBC בתגובה לציוץ כי היא לא עומדת "להקפיא באופן שרירותי מיליוני חשבונות של משתמשים חפים מפשע". בחברה הצהירו כי הם חוסמים את החשבונות של אינדיבידואלים שהוטלו עליהם סנקציות כלכליות, אבל לא של כל המשתמשים הרוסים. עוד אמרו בחברה כי "המטרה של קריפטו היא לספק חופש כלכלי גדול יותר לאנשים מסביב לעולם. להחליט באופן שרירותי להחרים את הגישה של אנשים למטבעות הקריפטו שלהם יעמוד בניגוד מוחלט לסיבה שבגללה קריפטו קיים". בחברה אמרו כי במקרה שבו הסנקציות שהוטלו יורחבו, גם אלו יוחלו בהתאם.
2 צפייה בגלריה
המטבע שהתחיל את הכל
המטבע שהתחיל את הכל
"המטרה של קריפטו היא לספק חופש כלכלי גדול יותר לאנשים. חרם שרירותי יעמוד בניגוד לכך"
(צילום: Shutterstock)
ג'ס פאוול, מנכ"ל Kraken - בורסת קריפטו מרכזית נוספת, פרסם ציוץ משלו בתגובה לציוץ של פיודורוב, והבהיר כי הפלטפורמה "לא יכולה להקפיא חשבונות של לקוחותינו הרוסים ללא דרישה חוקית לעשות זאת".
גם ג'וני ליו, מנכ"ל בורסת KuCoin, אמר ל-CNBC כי "בתור פלטפורמה ניטרלית, לא נקפיא את החשבונות של משתמשים משום מדינה ללא דרישה חוקית. בזמנים קשים אלו, פעולות שמגבירות את הלחצים לפגוע בזכויותיהם של אנשים תמימים לא צריכות לקבל עידוד".
לעומת זאת פלטפורמת Dmarket, שמאפשרת לאנשים לסחור בפריטים וירטואליים מתוך משחקים, נקטה עמדה מנוגדת. בציוץ בטוויטר החברה הצהירה כי היא "סטארט-אפ שנולד באוקראינה" וכי ניתקה "את כל מערכות היחסים עם רוסיה ובלארוס בעקבות הפלישה לאוקראינה". המשמעות היא שמשתמשים מהמדינות הללו לא יוכלו להירשם לפלטפורמה, והחשבונות הקיימים של משתמשים מהמדינות הללו הוקפאו.
גם ממשל ביידן פנה אל בורסות קריפטו מרכזיות, בהן בייננס, אך עם בקשה ממוקדת יותר מזו שהגיעה מאוקראינה - לסייע לוודא שארגונים ואינדיבידואלים רוסים לא משתמשים במטבעות דיגיטליים כדרך להתחמק מהסנקציות, ולעקוף את הפיקוח על המערכת הפיננסית המסורתית, כך לפי דיווח בבלומברג. לפי הדיווח, הגישה הממוקדת נובעת בין היתר מטעמים משפטיים.
בבית הלבן סירבו להתייחס לדיונים הנוגעים לבורסות קריפטו, אך מסרו כי מטבעות קריפטו לא מהווים תחליף לדולר שנמצא בשימוש רב ברוסיה. עם זאת הצהירו כי הרשויות האמריקאיות נלחמות באופן אגרסיבי בכל שימוש לרעה בנכסים דיגיטליים כדי להימנע מסנקציות. בייננס מסרה בתגובה לדיווח כי היא נוקטת צעדים כדי לזהות ארנקים דיגיטליים של אינדיבידואלים שהוטלו עליהם סנקציות, ומוכנה לפעול נגדם.
2 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
(צילום: רויטרס)
בורסת קריפטו נוספת, FTX, מסרה לבלומברג כי היא מתייעצת עם בכירים בארה"ב ובבהאמס, שם נמצאים משרדיה הראשיים, על הדרך הנכונה לפעול ומתכננת להמשיך בהחלת כללים הנוגעים למדינות שתחת סנקציות. בבורסת Coinbase הצהירו כי החברה חוסמת העברות כספיות אל ומחשבונות תחת סנקציות שזוהו על ידי הממשל האמריקאי, או שהחברה עצמה חושדת כי עשויים להיות בשליטת ישויות או אינדיבידואלים שהוטלו עליהם סנקציות.
לצד החששות שברוסיה ישתמשו במטבעות קריפטו כדי לעקוף את הסנקציות, גם עבור אוקראינה השימוש בקריפטו משמעותי במהלך המלחמה - המדינה השתמשה בטוויטר כדי לגייס תרומות בשווי מיליוני דולרים באמצעות מטבעות קריפטו, על מנת לחזק את הצבא שלה מול הצבא הרוסי.