עלייה של 196% בהשוואה לתחילת החודש: במהלך שלושת ימי הלחימה הראשונים בין רוסיה לאוקראינה נרשמה עלייה בכמות התקפות הסייבר כלפי שני הצדדים במאבק. על פי הדו"ח שפורסם על ידי חטיבת המחקר של חברת צ'ק פוינט (CPR), אוקראינה "זכתה" לעלייה של 196% בכמות התקפות הסייבר כלפיה, זאת בהשוואה לימים הראשונים של חודש פברואר. כלפי רוסיה, לעומת זאת, נרשמה עלייה קטנה יחסית של 4% בלבד.
2 צפייה בגלריה
ההאקרים שמנסים להשפיע על המאבק
ההאקרים שמנסים להשפיע על המאבק
ההאקרים מנסים להשפיע על המאבק
(צילום: אילוסטרציה, עיבוד תמונה: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

ההתקפות עצמן מכוונות בעיקר כלפי תשתיות צבאיות וממשלתיות של שני הצדדים, כשזהות התוקפים לרוב לא ידועה. על פי דיווחים נוספים שפורסמו בימים האחרונים, אוקראינה סבלה ממתקפת סייבר רחבה עוד לפני הפלישה של רוסיה לשטחה, במסגרתה הופלו אתרים רשמיים של המדינה, בהם אתר ממשלת אוקראינה ואתרי משרדי החוץ והבריאות, זאת לצד שיבושים בשירותי הבנקים. המתקפה שנרשמה הייתה מסוג DDoS - מתקפת "מניעת שירות", שמטרתה להשבית את המערכות על ידי יצירת עומסים חריגים על שרתי האתרים המותקפים. כמו כן תועדו באוקראינה מתקפות סייבר נוספות במהלך חודש ינואר וכן בשבועות שלפני הפלישה.
בנוסף לכך, חברת מטא הודיעה הבוקר כי במהלך 48 השעות האחרונות היא הסירה קרוב ל-40 חשבונות, קבוצות ודפים מזויפים שאותרו ברחבי אינסטגרם ופייסבוק שהשתמשו בפלטפורמה במטרה לפגוע באופן מכוון באזרחי אוקראינה. על פי ההודעה, בעלי החשבונות פעלו הן מרוסיה והן מתוך אוקראינה. פייסבוק ייחסה את הפעילות שזיהתה לקבוצת האקרים הרוסית Ghostwriter, שעל פי החשד פרצו לחשבונות במטרה להפיץ באמצעותם סרטוני יוטיוב בעלי תוכן כוזב ומטעה, שיציגו את הצבא האוקראיני כחלש. התכנים כללו בין היתר סרטון בו נראים חיילים אוקראינים מניפים דגל לבן במטרה להודיע על כניעתם.
לצד מטא הודיעה גם טוויטר על פועלה נגד מפיצי הפייק ניוז בפלטפורמה שלה. על פי הודעה שהופצה על ידי דובר החברה, טוויטר השעתה יותר מתריסר חשבונות וחסמה את השיתוף של כמה קישורים שהופצו בפלטפורמה במטרה ללבות את הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה.
ברוסיה כאמור נרשמה עלייה קטנה יחסית בכמות התקפות הסייבר כלפיה של 4% בלבד. יחד עם זאת, זהותם של חלק מהתוקפים האפשריים יותר ברורה, כשקבוצות האקרים עצמאיות כגון Anonymous הכריזו באופן גלוי על כך שהן "מכריזות מלחמה" כלפי רוסיה, ושהן פועלות כדי לשבש שירותים ותשתיות שונות של המדינה בעקבות הפלישה לאוקראינה. אנונימוס הכריזה שהיא הצליחה להפיל את האתר של סוכנות החדשות הרוסית tass.ru, שנחשב לאחד מערוצי התעמולה המרכזיים של הקרמלין, זאת לאחר שהפילו את האתר של הקרמלין וסדרת אתרים נוספים. כמו כן יצאה אנונימוס בהודעה בה קראה לעם הרוסי "לעזור את השגעון הזה", וביקשו מהרוסים לא לשלוח את הגברים למות בקרב ולהאשים את פוטין בפגיעה בכלכלת המדינה. "בעוד כמה שנים נהיה כמו צפון קוריאה וכל זה בשביל מה? בשביל שפוטין יוזכר בספרי ההיסטוריה? תעצרו את זה".
לצד העלייה בכמות ההתקפות כלפי תשתיות רשמיות של שתי המדינות זיהתה צ'ק פוינט עליה גם בכמות ההונאות. על פי הדו"ח, בהשוואה לחמשת השבועות האחרונים נרשמה עלייה של פי 7 בכמות הונאות הדיוג (Phishing) באמצעות מיילים הנשלחים בשפות הסלאביות המזרחיות (רוסית, אוקראינית, בלארוסית ורוסינית). בין המיילים השונים שתועדו זוהו בין היתר הונאות המתחזות לקרנות תמיכה במטרה לפתות את המשתמשים לתרום כסף באמצעות קריפטו על מנת לסייע לאוקראינה במאבק.
2 צפייה בגלריה
הונאה המבקשת תרומות לאוקראינה באמצעות קריפטו
הונאה המבקשת תרומות לאוקראינה באמצעות קריפטו
הונאה המבקשת תרומות לאוקראינה באמצעות קריפטו
(צילום: צ'ק פוינט)
השתתפה בהכנת הכתבה: נועה לביא