העולם הווירטואלי ממשיך להיות כר פורה לעבירות מין: לידי ynet הגיעה עדותה של ילדה בת 10 שהותקפה מינית במהלך משחק בפלטפורמת רובלוקס המיועדת לילדים ולבני נוער. במקרה אחר, הודיעה המשטרה כי עצרה חשוד בעבירות פדופיליה נגד בנות 8-11 שאותן צד בטיקטוק וברובלוקס.

עוד בנושא:

הבוקר הודיעה המשטרה חוקרי מחלק המוסר של היחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז תל אביב, הרימו מסך מעל חשוד סדרתי בעבירות פדופיליה, בן 32 מנתניה, בחשד שהפך את הרשת החברתית טיקטוק ל"זירת ציד" של ילדות בגילאים 8-11. החקירה הסמויה נפתחה לאחר שהגיעו מספר דיווחים ממוקד 105 להגנה על ילדים ברשת של משטרת ישראל, לפיהם אדם פנה באופן מיני לילדות שהשתמשו בטיקטוק. החוקרים איתרו את אחת הילדות אליהן פנה החשוד, ובהסכמת ההורים ביקשו את מכשיר הסלולר שלה וקנו לה מכשיר אחר במקומו.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית רובלוקס
אפליקציית רובלוקס
אפליקציית רובלוקס
(צילום: shutterstock)
אחד מחוקרי הימ"ר נטל את הסלולר והתחזה לצורך קידום החקירה ואיסוף הראיות לאותה ילדה בת 11, תוך שהוא משתמש בהתכתבות במאפייני שפה ילדותיים ומתאים את התבטאויותיו ל"גילו" החדש. במהלך איסוף הראיות חשפו החוקרים את שיטת הפעולה של החשוד, שאפשרה לו להגיע לילדות בגיל המטרה שחיפש, 8-12 לערך, וליצור איתן קשר. על פי החשד, תחת שם המשתמש Doscar654 נכנס החשוד לאפליקציית טיקטוק והשתלב במשחק רובלוקס המיועד לילדים קטנים. החשוד פנה לילדות, הפך אותן לעוקבות שלו וכך יכול היה לפנות אליהן תוך שימוש בשפה מינית בוטה ובהפניית בקשות בעלות תוכן מיני מובהק.
בחלק מהמקרים הפנה החשוד את הילדות להמשך התכתבות מינית, חלקה אף בשידור חי, באינסטגרם, בסנאפצ'ט ובוואטסאפ. במהלך איסוף הראיות הסמוי נגד החשוד, נסגר חשבונו על ידי טיקטוק והחוקרים עברו מיד לחקירה גלויה. הם עצרו את החשוד בביתו ותפסו את מכשיר הטלפון שלו וכך נחשפו ראיות רבות הקושרות אותו לעשרות התכתבויות מיניות עם ילדות, לרבות צילומים בעלי תוכן מיני ששלחו לו לבקשתו. עוד עלה בחקירה, כי באחת השיחות המצולמות שערך החשוד עם אחת הילדות, הוא ביקש ממנה לבצע בגופה מעשים המעלים חשד לביצוע עבירת אינוס. החשוד נחקר במחלק המוסר של ימ"ר ת"א, והשבוע, עם סיום חקירתו, הוגשה בעניינו הצהרת תובע בדבר הכוונה להגיש נגדו כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים.

אונס וירטואלי

לצד סיפור זה ynet חושף היום את עדותן של שתי בנות 10, נ׳ מהדרום וג׳ מהמרכז, שאחת מהן עברה אונס וירטואלי במשחק הפופולרי רובלוקס. הסיפור נחשף לאחר שאחת הבנות סיפרה לאמה מה התרחש במשחק וכי משתתף שהן אינם מכירות הפשיט את דמותה של נ׳ וביצע בה מעשים מגונים באופן וירטואלי במשך כשעה, בעוד השתיים מבקשות ממנו להפסיק.
רובלוקס הינה פלטפורמה מקוונת פופולרית למשחקי רשת מרובי משתתפים, צפייה בהופעות וקניות וירטואליות. כחלק מהמשחק משתמשים יכולים לבנות עולמות וירטואליים בהם מתנהלים מפגשים. האפליקציה שקיימת מ-2006 תפסה תאוצה בזמן הקורונה, כאשר במהלך הסגרים, מיליונים הצטרפו לשירותיה. כחלק מהיכולות בפלטפורמה אשר משמשת גם רשת חברתית, כל משתמש יכול ליצור דמות ועולמות ולרכוש להם פריטים בכסף, כאשר כמו בפלטפורמות אחרות הוא יכול לצרף חברים לשחק עימם - חלקם חברים וירטואליים בלבד.
2 צפייה בגלריה
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
(אילוסטרציה: Shutterstock)
סיפור האונס הווירטואלי שהתרחש בשבת הוביל לבדיקת ynet אשר העלתה כי למרות שהמשחק פופולרי בקרב ילדים ובני נוער, למעשה ההגדרות של השחקן בראשית המשחק קובעות כאילו עולמות הוא יוכל לשחק. כאשר עם השחקן מכריז כי הוא מעל גיל 13 בלבד, הוא יכול להיחשף לעולמות שבהן דמויות יכולות לקיים יחסים אינטימיים וירטואליים האחת עם השנייה. המקרה מעורר תהיות לגבי רמת הבטיחות בפלטפורמה שנחשבת לאחד ממבשרות המטאברס, הדור העתידי של האינטרנט שבו נבלה בחללים וירטואליים בתלת-ממד.
שתי הילדות, בנות 10, האחת ממרכז והשנייה מהדרום סיפרו ל-ynet על חוסר האונים שבו היו שרויות במהלך האירוע. לדבריהן, במהלך השבת הן שיחקו אחת עם השנייה דרך האפליקציה. המשחק התנהל על מי מנוחות עד שהופיעה במשחק דמות שמוכרת כבר לנ׳ מהעבר. לדבריהן, הדמות הורידה את בגדיה של נ׳ מעליה, קילחה אותה במקלחת שנמצאת באחת מחדרי הדירה הווירטואלית שבה שיחקו ולאחר מכן השכיבה את הדמות של נ׳ וגחנה מעליה.
״אני מכירה את הדמות הזו מבעבר. הפעם הוא התחפש לסנטה בשביל שלא אזהה אותו מיד", סיפרה נ׳, ״הוא הגיע פתאום למשחק, הרים אותי ולקח אותי לבית שלו. שם הוא התפשט ואז הוריד לי את הבגדים. אחר כך הוא הכניס אותי למקלחת, לא יכולתי להתנגד אליו כי הוא סוג של האקר והשתלט לי על דמות. שאלתי אותו בצ׳אט מה הוא רוצה? אבל הוא פשוט לא ענה והמשיך״.
האזינו לריפרש, פודקאסט הטכנולוגיה של ynet
ג׳ החברה ראתה את המתרחש לאורך כל אותו הזמן וניסתה אף היא לגרום לו לעצור. "אמרתי לו שזה לא יפה מה שהוא עושה. הוא לקח אותה למיטה ושכב מעליה וזה היה לא נעים". ג׳ הייתה זו שגם החליטה לחשוף את האירוע בפני הוריה במוצאי השבת האחרונה. ההורים ההמומים פנו לאמה של נ׳ מיד וסיפרו לה את ששמעו מבתם. האם מספרת היום כי הייתה המומה: "ירד לי הלב, אני עוקבת אחרי האינסטגרם והפייסבוק שלה אבל לא ידעתי מזה כלום, זה מלחיץ מאוד. לא עבר לי בראש שמשחק תמים יכול להוות בעיה. אני כועסת על עצמי, לא ידעתי שזה יכול להיות כל כך מסוכן. זו ממש רשת חברתית בדמות משחק. מזל שג׳ חברה טובה ובוגרת וסיפרה לי ולהוריה מה קרה".
האם מתכוונת לגשת במהלך הימים הקרובים לתחנת המשטרה ולהגיש תלונה בנושא, ומקווה שמערך הסייבר המשטרתי יוכל לסייע ולמצוא את התוקף, "בשביל שאף ילדה לא תעבור את מה שהבת שלי עברה". כעת, ולאחר ששוחחה עם בתה בנושא היא תנהיג כללים חדשים גם לגבי עולם הרובלוקס. "אנחנו נמחק את כל מי שהיא לא מכירה במציאות ואמרתי לה שהיא לא מאשרת אנשים חדשים. המקרה הזה גרם לה להבין לאילו רמות אפשר להגיע ועד כמה זה מסוכן".
מרובלוקס נמסר בתגובה: "אנחנו פועלים ללא הפוגה כדי לשמור על פלטפורמת הרובלוקס בטוחה עבור המשתמשים שלנו וליצור קהילה בטוחה, אזרחית ומגוונת לכולם. יש לנו אפס סובלנות לתוכן או התנהגות בלתי הולמת, ויש לנו צוות גדול ומיומן של אלפים המוקדש להגנה על המשתמשים שלנו ומעקב 24/7 אחר תוכן בלתי הולם. צוות האמון והבטיחות שלנו נוקט בפעולה מהירה, בדרך כלל תוך דקות, כדי לטפל בכל תוכן או התנהגות שמפרים את תנאי השימוש או תקני הקהילה שלנו, ואנו מעודדים משתמשים לדווח על כל התנהגות מאת שחקנים אחרים שעשויים לגרום להם להרגיש לא בנוח".