אתם עומדים בפארק רחב ידיים, מוקפים באנשים, בירה צוננת ביד. על הבמה מנגנת הלהקה האהובה עליכם, וכולם צורחים את המילים של השיר. סביר להניח שכשאתם שומעים את המושג "הופעה חיה", זה בערך מה שעולה לכם לראש. אבל לאחרונה, נראה שהקונספט המוכר של הופעות חיות עובר אבולוציה דיגיטלית. וגם אם הקונספט המסורתי לא ייעלם, לצדו תעשיית המוזיקה הולכת גם לכיוון של דבר חדש - הופעות וירטואליות.

עוד בנושא:

בחודש שעבר, רגע לפני שיצאו לסיבוב הופעות עולמי, הצמד המוזיקלי Twenty One Pilots ערך הופעה וירטואלית בפלטפורמת רובלוקס. רובלוקס היא פלטפורמה עם עשרות מיליוני משתמשים, שיוצרים משחקי וידאו, ומשחקים במשחקים שיצרו משתמשים אחרים. אך בנוסף להיותה פלטפורמת גיימינג, היא גם מקום מפגש חברתי, שבו המשתמשים מבלים יחד בתור אווטארים - דמויות מצוירות שמייצגות אותם. גם חברי Twenty One Pilots הופיעו בפלטפורמה בתור אווטארים בדמותם, לאחר שנסרקו באמצעות מאות מצלמות וגם תנועותיהם בזמן הופעות נסרקו באמצעות חליפות מיוחדות. כל שיר נוגן על רקע וירטואלי אחר בהשראת המילים. לפי הלהקה, ההופעה, שבה ניתן היה לצפות בכל שעה במשך יומיים ברצף, גרפה מעל 13 מיליון צפיות. משתמשים יכלו גם לבקר באזור בפלטפורמה שהוקדש להופעה, ולמלא בו אתגרים שונים שאפשרו להם לצפות בצילומים מאחורי הקלעים, או לקנות מוצרים וירטואליים.
3 צפייה בגלריה
דמויות האוואטר של Twenty One Pilots מתוך המופע ברובלוקס
דמויות האוואטר של Twenty One Pilots מתוך המופע ברובלוקס
האווטארים של Twenty One Pilots, מתוך המופע ברובלוקס
(צילום: רובלוקס)
הצמד הוא רק האחרון בשורת אמנים בינלאומיים שהופיעו באופן דומה - הראפר ליל נאס X הופיע ברובלוקס לפני שנה, בהופעה שהגיעה ל-33 מיליון צפיות. מבחינת רובלוקס, שמקווה להיות שחקנית משמעותית בבניית המטאברס, האינטרנט העתידי שיהווה מרחב וירטואלי שבו נקיים פעילויות רבות שאנו מקיימים היום בעולם הפיזי, האירוח של הופעות כאלו הן צעד טבעי.
גם פורטנייט, משחק הווידאו הפופולרי של חברת Epic Games שגם לה שאיפות וחזון למטאברס העתידי, אירחה הופעות וירטואליות בפרופיל גבוה - הראפר טראוויס סקוט הופיע ב-2020 בפורטנייט חמש פעמים במשך סוף שבוע אחד, וכ-28 מיליון איש צפו לפחות באחת מהן בלייב. האווטאר של סקוט היה בגודל של גורד שחקים ביקום של המשחק, ובמהלך ההופעה, היה באינטראקציה ישירה עם אווטארים של צופים בקהל. אחריו גם כוכבת הפופ אריאנה גרנדה ערכה הופעה בפורטנייט שנמשכה לאורך כמה ימים, ותהליך העבודה עליה נמשך לפי פרסומים חצי שנה. לפי שמועות, גם ההופעה של גרנדה הגיעה לעשרות מיליונים רבים של צפיות. ההופעה כללה רמיקסים בלעדיים, ובזמן ששרה את אחד מלהיטיה, הרימה את הצופים אל השמיים. אמנים נוספים כבר הופיעו בפורטנייט, בהם דיפלו וג'יי באלווין, כאשר מרשמלו היה הראשון שעשה זאת כבר ב-2019. כעת, פורטנייט עורכת סדרת הופעות בשם Soundwave עם כוכבים מקומיים ממצרים, אוסטרליה, צרפת, ברזיל ויפן. זאת בעקבות הופעה מוצלחת שנערכה בפלטפורמה בשנה שעברה עם האמן היפני קנשי יונזו שגרמה לעליה הגדולה ביותר במשתמשים ביפן בהיסטוריית המשחק.
הופעות בולטות במטאברס
גם במשחק הוידאו מיינקראפט נערכו הופעות, וב-2020 אף נערך בו פסטיבל מוזיקה שלם. דוגמא נוספת להופעה וירטואלית אינטראקטיבית שדווקא לא התרחשה בתוך פלטפורמת גיימינג היא ההופעה של דה וויקנד שהופיע כאווטאר בטיקטוק. הוא שר את שירו “Blinded By the Lights” כשמאחוריו רקדנים שרוקדים את ריקוד הטיקטוק לשיר, והתגובות של אנשים בזמן אמת, יחד עם שמותיהם הופיעו על שלטים מוארים וזיקוקים וירטואליים במהלך אותה ההופעה.
פרט להופעות בפלטפורמות וירטואליות, קיימים עוד טרנדים שמערבבים בין הוירטואלי והאמיתי. כך בהופעות המתוכננות של אבבא, שבמסגרתן הקהל יגיע פיזית להופעה אך יצפה בהולוגרמות. בספטמבר, להקת המטאל Pentakill, שהיא למעשה וירטואלית בפני עצמה - ומורכבת מדמויות מהמשחק League of Legends, הופיעה בפני קהל אמיתי. בחודש יולי האמן Mix Master Mike הופיע בלוס אנג'לס, ובמקביל שודר בלייב כהולוגרמה על במה וירטואלית בפלטפורמת המציאות המדומה AltspaceVR, שבבעלות מיקרוסופט.
3 צפייה בגלריה
דמות האווטאר של אריאנה גרנדה בהופעה בפורטנייט
דמות האווטאר של אריאנה גרנדה בהופעה בפורטנייט
דמות האווטאר של אריאנה גרנדה בהופעה בפורטנייט
(צילום: Epic Games)
חברות חדשות כבר מזהות את הטרנד - Stageverse היא פלטפורמה לחוויות אינטראקטיביות שהושקה בספטמבר ומציעה למשתמשים לצפות כאווטארים באיצטדיון וירטואלי, בהופעות אמיתיות שהוקלטו במצלמות תלת-ממד. בימים אלה משודרת שם בחינם הופעה של להקת מיוז מ-2019 במדריד, ב-iOS, אנדרואיד או בגרסאת VR במכשירי אוקולוס. ההופעה היא באורך מלא של שעתיים, וניתן לצפות בה מ-16 נקודות מבט שונות, כאשר המשתתפים יוכלו גם לדבר אחד עם השני ולהלביש את האווטארים שלהם בתלבושות וירטואליות בלעדיות, כולל ז'קט שלבש סולן הלהקה, מאתיו בלאמי, במהלך המופע.
חברת Roar Studios מפתחת פלטפורמת מטאברס עבור מוזיקאים, שבה הם יוכלו להופיע כאווטארים, לנגן יחד ואף להקים להקות עם אנשים מסביב לעולם, להופיע מול קהלים וירטואליים, ולהתחרות באתגרים שונים. האתגר הטכנולוגי שהחברה באה לפתור הוא חוסר הסנכרון בנגינה יחד בפלטפורמות כמו זום, על ידי ניתוח התווים שהמוזיקאים מנגנים בזמן אמת.
3 צפייה בגלריה
דמות האוואטר של טראוויס סקוט מתוך ההופעה בפורטנייט
דמות האוואטר של טראוויס סקוט מתוך ההופעה בפורטנייט
דמות האווטאר של טראוויס סקוט מתוך ההופעה בפורטנייט
(צילום: Epic Games)
המגמה ההולכת וגוברת של הופעות וירטואליות על סוגיהן השונים מציגה יתרונות והזדמנויות חדשות עבור האמנים וצרכני המוזיקה כאחד. היא תפסה תאוצה, כמו טרנדים טכנולוגיים רבים, בשל הריחוק החברתי שכפתה התפשטות מגפת הקורונה מסביב לעולם, והיוותה פתרון לאמנים שחיפשו דרכים אלטרנטיביות להופיע, ולאנשים הרבים שחיפשו כיצד להעסיק את עצמם כשהיו מסוגרים בבתים. אך נראה שהתופעה כאן כדי להישאר גם בימים שגרתיים יותר.
השימוש בפלטפורמות המטאברס מאפשרות לאמנים להיות באינטראקציה ישירה עם המעריצים בדרכים יצירתיות - תוך כדי או סביב ההופעות עצמן (בהופעה של Twenty One Pilots למשל המשתמשים יכלו להצביע לפני כל הופעה על סדר השירים) אך גם בזמן פעילויות מעבר להן, כמו בניית מועדוני מעריצים או הצעת חוויות שונות. ברובלוקס השיקו לאחרונה מסיבות האזנה, שבמסגרתן אמנים יוכלו להשמיע מוזיקה חדשה למעריצים תוך כדי התכתבות ומשחק עמם. חוויות כאלו כמובן קוסמות למעריצים שישמחו לתקשר עם האמנים האהובים עליהם. ועבור האמנים, המשתמשים הרבים שמגיעים לפלטפורמות האלו כדי לשחק ולבלות מהווים הזדמנות להגיע לקהלים חדשים או לחזק קהלים ישנים. מבחינת גיל, אם ילדים צעירים לא יכולים להגיע להופעות, הדבר לא תקף לגבי הופעות וירטואליות, וגם עובדה זו מחזקת את היכולת של אמנים לבנות קהלים חדשים. ייתכן שההופעות הראשונות שילדים רבים יראו יהיו הווירטואליות.

מרצ'נדייז דיגיטלי

מבחינה מסחרית, פלטפורמות כאלה מאפשרות לאמנים שמופיעים בהן הזדמנות למכור גם מוצרים וירטואליים בלעדיים, כמו פרטי לבוש עבור האווטארים של המשתמשים. לפי רובלוקס, הסחורה הווירטואלית של ליל נאס X בדרך להימכר בעשרות מיליוני דולרים עד סוף השנה. אמנים יכולים למכור גם נכסים וירטואליים מסוג NFT, שמאפשרים להם שליטה רבה יותר על האמנות שלהם - מאחר שבפרוטוקול NFT, ניתן לעקוב גם אחרי המכירות הבאות של אותו נכס וירטואלי, ולקבל תמלוגים מכל מכירה מחודשת. עבור המעריצים, הייחוד של כל נכס NFT הופך אותם לבעלי ערך, וזו גם דרך לתמוך באמנים אהובים עליהם.
יתרון נוסף של הופעות במרחבים וירטואליים היא היכולת שלהן להתגבר על כל מגבלה פיזית בשני מובנים. ראשית, הן מאפשרות לצופים מכל העולם להשתתף בהן, ללא מגבלת מרחק פיזי, וכן להרבה יותר צופים בו זמנית, ממה שכל איצטדיון או פארק יכול להכיל. שנית, המטאברס מאפשר להתעלות גם מעל מגבלות פיזיות שקשורות לביטוי אמנותי. בהופעה וירטואלית אמן יכול תאורטית לנצח את כוח הכבידה, להחליף את התפאורה בכל שיר, ולעשות למעשה כל דבר. טראוויס סקוט הרים כוכבים מהשמיים במהלך הופעתו בפורטנייט, ובאמצעותם הרים את כל האווטארים שסביבו. המשתמשים גם עקבו אחריו לחלל החיצון ומתחת למים. ריגושים כאלה מעודדים את המשתמשים להישאר לצפות בהופעה לכל אורכה.
עבור הפלטפורמות, ההופעות מהוות מקור משיכה למשתמשים חדשים, ומרגילות אנשים לרעיון של בילויים וירטואליים בהן מעבר למשחקי וידאו, כפי שהן שואפות בדרך אל בניית המטאברס. הרצון מבחינתן הוא שגם אמנים קטנים יוכלו ליצור הופעות כאלו, ושהן יקרו בתדירות גבוהה.