מתקפת הפתע של חמאס, שגבתה את חייהם של כ-1,400 ישראלים והסתיימה עם חטיפתם של 230 חיילים ואזרחים לרצועת עזה, הובילה גם ללידתו של סמל אנטישמי חדש ברשת: מצנח רחיפה.
4 צפייה בגלריה
מצנח רחיפה
מצנח רחיפה
ממים אנטישמיים עם מצנחי רחיפה. מתוך הדוח של אקטיבפנס

עוד בנושא:

התמונות של מחבלי חמאס מרחפים בשמי ישראל ב-7 באוקטובר הפכו בעיני ארגון הטרור ותומכיו לסמל ניצחון, ותוך ימים ספורים החלו קבוצות פרו-פלסטיניות להשתמש במצנח הרחיפה כדי להביע תמיכה בטבח. יותר מפתיעה העובדה שגם קבוצות ניאו-נאציות מיהרו לאמץ לחיקן את הסמל החדש, כפי שעולה מדוח של הסטארט-אפ הישראלי אקטיבפנס (ActiveFence), שמסייע לרשתות חברתיות להתגונן מפני תוכן זדוני.
ריפרש
ברוכים הבאים לטלגרם, חמאס כבר כאן / עם עידן רינג
21:29
"כמישהו שעוסק במחקר של תנועות קיצוניות קרוב ל-20 שנה, אני הייתי מופתע מהמהירות שבה התהליך הזה קרה", אומר ל-ynet ד"ר אריאל קוך, מנהל המחקר על קיצוניות אלימה וטרור באקטיבפנס ומרצה באוניברסיטת רייכמן, "תוך יום וחצי כבר היו כבר גורמים משלל הזרמים והאידיאולוגיות שהשתמשו בסמל הזה. זה מאוד-מאוד-מאוד מהיר. בדרך כלל הטמעה של ממים באידיאולוגיות שונות לוקחת יותר זמן".
4 צפייה בגלריה
מצנח רחיפה
מצנח רחיפה
הפוסט של Black Lives Matter בשיקגו
המהירות הזאת מטלטלת: כבר ב-9 באוקטובר - יומיים בלבד אחרי מתקפת הטרור - החלו ניאו-נאצים מפלורידה למכור חולצה עם הכיתוב Fuck Israel שעליה מצוירים שני מצנחי רחיפה, רובים מסוג קלצ'ניקוב ודמות כלשהי - אולי טרוריסט של חמאס. יום לאחר מכן, ב-10 באוקטובר, תנועת Black Lives Matter בשיקגו, שנאבקת למען זכויות שחורים, העלתה לרשת תמונה של מצנח רחיפה עם הכיתוב "אני עומד לצד פלסטין".
כך הפך מצנח הרחיפה לסמל אנטישמי
ב-14 באוקטובר נשים שהשתתפו בהפגנה אנטי-ישראלית בלונדון הצמידו ציור של מצנח רחיפה לבגדיהן, ויום לאחר מכן החלו ניאו-נאצים למזג בין מצנח הרחיפה לבין פפה הצפרדע, אחד הסמלים הכי מזוהים איתם, כדי לחגוג את הטבח ביהודים ולהסית לאלימות נגדם ברחבי העולם. באחד הממים שהם יצרו נראית הצפרדע הירוקה על מצנח רחיפה בצבעי הדגל הפלסטיני כשהיא חמושה ברובה.
במקביל, פעילים ניאו-נאציים וקבוצות שדוגלות בעליונות לבנה החלו לשתף בפורומים וברשתות החברתיות תמונות שנוצרו באמצעות כלים של בינה מלאכותית, ובהן נראים יהודים עם מראה סטריאוטיפי - כיפה, פאות, אף גדול - כשברקע מצנחי רחיפה, לעתים עם מחבלים חמושים עליהם.
"ראינו איך זה מאומץ על ידי ‫גורמים קיצוניים ‫ללא קשר לאידיאולוגיה שמניעה אותם", אומר קוך, "גם גורמים מ‫השמאל הרדיקלי, ‫כל מיני אגודות סטודנטים למיניהן שמזוהות עם אידיאולוגיות מרקסיסטיות. כל אחד עשה בזה שימוש ‫מהזווית שלו. ראינו ממים שמתארים את מצנח הרחיפה ‫כמשהו נוצרי-קיצוני, למשל מם שבו רואים את ישו עם מצנח רחיפה מגרש יהודים".
שונאי ישראל לא הסתפקו בלהפיץ תוכן עם הסמל האנטישמי באופן מקוון. לפי אקטיבפנס, באתר אי-קומרס ניאו-נאצי הוצעה למכירה חולצה שעליה מתנוסס מצנח הרחיפה והכיתוב Flyerin Yids from the sky (או בתרגום חופשי "יורים ביהודונים מהשמיים") וכן המספר 1488 המזוהה עם הימין הקיצוני. במקרה אחר הוצע למכירה ספל קפה שעליו נכתב Waffen Paraglider ("נשק מצנח הרחיפה").
4 צפייה בגלריה
מצנח רחיפה
מצנח רחיפה
חולצה ניאו-נאצית עם מצנח רחיפה. מתוך הדוח של אקטיבפנס

מיזוג מסוכן

באקטיבפנס אומרים כי המיזוג בין שתי אידאולוגיות קיצוניות, איסלאמיסטית מצד אחד וניאו-נאצית מצד שני, מעורר דאגה. "התוצאה מסוכנת מאוד, ואם היא לא תטופל יש לה פוטנציאל להוביל לאלימות בעולם האמיתי, כמו גם לירידה בבטיחות המשתמשים ברשת", נכתב בדוח שפרסמה.
עד כמה החיבור הזה בין ניאו-נאצים לפרו-פלסטינים הוא נדיר? קוך: "החיבור בין ניאו-נאציזם ואיסלאמיזם, ודרך זה גם התמיכה בפלסטינים - כי 'האויב של האויב שלי הוא חבר שלי' - קיים, והשורשים שלו הם במלחמת העולם השנייה. המופתי, שנפגש עם היטלר, החדיר את שנאת היהודים האנטישמית הנאצית למזרח התיכון ולעולם האיסלאמי. כאשר ניאו-נאצי מחפש לגיטימציה - והרי כולם בסוף מחפשים לגיטימציה לרעיונות שלהם - הוא לא יכול להגיד שהוא תומך בערבים, כי הניאו-נאצים לא אוהבים ערבים, אבל הם מפרידים בין הערבים לבין האיסלאם ומסתכלים על הג'יהאדיזם, האיסלאם הפנאטי, כעל מקור השראה".
4 צפייה בגלריה
מצנח רחיפה
מצנח רחיפה
מפגינות אנטי-ישראליות בלונדון עם איור של מצנח רחיפה על בגדיהן
השימוש בכלים של בינה מלאכותית ליצירת הממים האנטישמיים עזר להפיץ את הסמל הזה במהירות גדולה יותר? "מצד אחד, כן. מצד שני, הם בכל מקרה היו עושים את זה, גם אם באיכות יותר ירודה. הם לא צריכים AI בשביל לייצר ספלי קפה או חולצות. ה-AI משמש אותם לממים, אבל פה אנחנו רואים משהו מעבר לזה. כשאתה מוכר ספל קפה עם מצנח רחיפה בצד אחד וצלב קרס בצד השני, זה כבר מעבר לבינה מלאכותית".
באילו פלטפורמות ראיתם את הסמל הזה מופץ? "בלי להיכנס לשמות, זה חוצה פלטפורמות. בגלל שמדובר בסמל חדש, אז המודעות היא בהתאם. ‫אז בפלטפורמות אולי יודעים שחמאס השתמש במצנחי רחיפה, אבל אם אגודת סטודנטים ‫שיש לה חשבון ברשת חברתית מאוד גדולה מעלה את הסמל, אני לא בטוח שמישהו יידע להגיד שזה סמל שנאה. אז קודם כל צריך להכיר בזה שמדובר בסמל שנאה ולהבין מי עשה בזה שימוש. זה תהליך הדרגתי".
אקטיבפנס ממליצה לצוותי הבטיחות והאמון ברשתות החברתיות לעדכן את הכלים האוטומטיים שלהן, כך שיידעו לזהות את הסמל האנטישמי החדש, ובמקביל להנחות את מנטרי התוכן שלהם כיצד לנהוג כאשר הם נתקלים בו בהקשר מסוכן. נתקלתם בעצמכם בסמל של מצנח רחיפה בהקשר אנטישמי או אלים? מומלץ לדווח על כך לפלטפורמה הרלוונטית.