פלאפון ו-yes, השייכות לקבוצת בזק, פרסמו היום (שישי) דוח המסכם את השימוש של הישראלים באפליקציות, טלוויזיה ומוקדי חירום בשבועיים הראשונים למלחמת חרבות ברזל. על פי הנתונים, הזינוק הגדול ביותר בשלושת הימים הראשונים של המלחמה היה באפליקציית טלגרם שהפכה למקור לחדשות (לעיתים קרובות לא מאומתות), סרטונים מהשטח וכמובן מקור לסרטוני הזוועה שצולמו על ידי מחבלי חמאס.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טלגרם על רקע מחבלים של חמאס
אפליקציית טלגרם על רקע מחבלים של חמאס
טלגרם זינקה בהיקפי השימוש בחסות המלחמה
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

לפי נתוני פלאפון, ביום שבת הראשון ללחימה, טלגרם רשמה זינוק של 155% בנפח השימוש ו-99% במספר המשתמשים באפליקציה לעומת ימי שבת ממוצעים. גם X (טוויטר לשעבר) זינקה עם עלייה של 112% בנפח השימוש ועלייה של כמעט 40% במספר המשתמשים באפליקציה לעומת ימי שבת קודמים. השימוש בוואטסאפ רשם גידול של-61% בעוד השימוש בזום זינק ב-143% לעומת ימי שבת ממוצעים. פייסבוק רשמה עלייה צנועה יותר של 30% בלבד בנפח השימוש. היו גם אפליקציות שהשימוש בהם ירד: אינסטגרם רשמה ירידה של 4%, בזמן שהשימוש יוטיוב צנח בכ-20%.
ריפרש
ברוכים הבאים לטלגרם, חמאס כבר כאן / עם עידן רינג
21:29
וואטסאפ שומרת על מקומה כאפליקציית הצ'אט החביבה על הישראלים. למעשה, במהלך ימי הלחימה הראשונים היא אף שימשה להכוונת כוחות לוחמים בשטח. בהיותה מותקנת על המכשירים של כמעט כל הישראלים, השינויים בשימוש בה היו מינוריים עם עלייה קלה של 2% ו-3% בשבוע הראשון והשני למלחמה בהתאמה. בשבוע הראשון ללחימה, השימוש בטלגרם רשם עלייה של יותר מ-104% לעומת שבועות קודמים, ובנוסף נרשמה שוב עלייה של כ-60% בשימוש ב-X ועלייה קלה של 8% בשימוש בפייסבוק. אינסטגרם ויוטיוב ירדו בכ-15% כל אחת, בעוד טיקטוק רשמה ירידה של כ-7%, אולי בגלל התדמית הילדותית יותר שלה.
בשבוע השני ללחימה, השימוש בטלגרם נותר גבוה עם עלייה של 106% יותר מבשגרה. השימוש בטוויטר רשם עלייה של 50% בהשוואה לשבועות רגילים ופייסבוק חזרה לנפח השימוש כמו בימי שגרה. אינסטגרם רשמה ירידה של 18%, יוטיוב וטיקטוק ירדו ב-5% וב-6% בהתאמה בהשוואה לימי שגרה. השימוש בזום זינק ב-138%, דבר המעיד על פגישות עבודה רבות שנערכו מהבית.

זינוק בשיחות למוקדי חירום ושיבושי GPS בווייז

בדרכים המצב לא ברור: מוביט רשמה ירידה של 46% בשבוע הלחימה הראשון, ואילו ווייז רשמה ירידה של 44%. התנועה בכבישים אמנם גדלה, אך במהלך השבוע השני למלחמה ווייז רשמה ירידה של 35% אחוז בשימוש בעוד מוביט צנחה ב-55%. הסיבה אולי קשורה לשיבושי ה-GPS הנרחבים שהקשו על השימוש באפליקציות הניווט. ומה בנוגע לוואטסאפ? האפליקציה שמרה על יציבות עם עלייה קלה של 2% ו-3% בשבוע הראשון והשני למלחמה בהתאמה.
2 צפייה בגלריה
צפייה במשחק כדורגל
צפייה במשחק כדורגל
הצפייה בטלוויזיה חזרה לאופנה
(צילום: Shutterstock)
גם מבחינת שיחות טלפון המצב בשטח יצר שינוי מהותי ביחס לשגרה. אחת מכל 715 שיחות ביום שבת ה-7 באוקטובר הייתה לאחד ממוקדי החירום – זינוק של 657% בהשוואה לימי שבת קודמים, לצורך השוואה, בימי שגרה אחת מכל 5,230 שיחות מתבצעת לאחד ממוקדי החירום של משטרת ישראל, מד"א, איחוד הצלה, כיבוי אש ופיקוד העורף.
מספר השיחות בשבוע הראשון ללחימה ירד בכ-8% לעומת שבוע רגיל, אך מספר השיחות למוקדי החירום היה גבוה בהרבה ממספר השיחות בימי שגרה, עם עלייה שבועית ממוצעת של 100% כאשר ביום ראשון, 8 באוקטובר, נרשמה העלייה הגבוהה ביותר - 238% יותר שיחות למוקדי החירום מול ימי ראשון שבשגרה. בשבוע השני ללחימה כמות השיחות ירדה בכ-10% אך מספרן למוקדי החירום נשאר גבוה עם עלייה של 44% לעומת שבועות קודמים.
לפי נתוני yes, חלה עלייה של 40% בצפייה וקרוב ל-14 שעות ביממה שהמסכים בבית פתוחים במצטבר. מעל 70% מזמן הצפייה הוא בערוצים 11 ,12 ,13 ו-14 המשדרים אך ורק חדשות בימים אלו. בשבוע השני של המלחמה הצפייה בטלוויזיה רשמה אחוזי צפייה גבוהים אך מתונים יותר – עם עלייה של 19% משבועות שבשגרה. המעקב ההדוק אחר החדשות פינה את מקומו לצפייה בתכני הילדים שזינקו ב-52% וערוצי הבידור והפנאי שרשמו לעלייה נאה של 20% לעומת השגרה.