חברת המוזיקה יוניברסל מיוזיק גרופ (UMG) החלה להסיר תכנים של אמנים החתומים אצלה מהרשת החברתית טיקטוק - כך לפי דיווח של The Verge. על פי מכתב שפורסם שלשום, החברה טוענת שטיקטוק מנסה "לכפות עליה עסקה רעה". העסקה המדוברת היא הסכם זכויות שאפשר לטיקטוק ל"שדר" את תכני אמני UMG בפלטפורמה והסדיר את תשלומי זכויות היוצרים. תוקפו של ההסכם פג ב-31 בינואר - כלומר אתמול - מה שאומר שמאז אין לרשת החברתית זכות חוקית לפרסם מוזיקה של אמני UMG.
1 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט כבר לא בטיקטוק
(צילום: Ed Zurga / AP)
למרות שהסיפור יכול להסתכם בסכסוך עסקי פשוט, מדובר בסיפור קצת יותר רחב יריעה שבו מעורבות אחת מחברות התוכן הגדולות בעולם והרשת החברתית המובילה בקרב צעירים בגילאי 16-29. ל-UMG יש את אחד הקטלוגים הגדולים, החשובים והרווחיים בתחום המוזיקה הפופולרית בעולם. בין האמנים שלה ניתן למנות את טיילור סוויפט ודרייק, אבל גם את דה וויקנד, אלישיה קיז, ג'סטין ביבר, אריאנה גרנדה, סטינג, יו 2, בוב דילן ואדל. אלה אמנים מהשורה הראשונה והסרה של תכנים מטיקטוק תשלח את המעריצים שלהם לפלטפורמות אחרות.
ריפרש
יותר הנאה ויותר דיוק: מהפכת ה-VR וה-AR מגיעה לרפואה / פרופ' אמתי זיו
40:34
ביוניברסל מאשימים את טיקטוק בניסיון להימנע מלשלם את זכויות היוצרים לאמניה. בדרך החברה גם הוסיפה מספר דרישות שלא קשורות לעניין הכספי: הגנה מפני שימוש במוזיקה של האמנים באימון של מודלי בינה מלאכותית ומפני שימוש בקולות שלהם ליצירת שירים מבוססי AI (כפי שקרה לוויקנד ולדרייק בשנה שעברה), וכן הגנה על היוצרים מפני "שיח שנאה, גזענות, הטרדה ובריונות". מנגד טיקטוק מסרה שהיא מאוד "מאוכזבת מכך שיוניברסל הפנתה עורף לתמיכתה של פלטפורמה בת יותר ממיליארד עוקבים". בטיקטוק הוסיפו שיוניברסל העמידה את "חמדנותה" מעל האינטרסים של האמנים שלה.
המשמעות של המהלך היא שלמשתמשי טיקטוק לא תהיה יותר גישה למוזיקה של אמני UMG. לפחות רשמית. לא ברור מה יקרה אם מעריצים ינסו להעלות באופן עצמאי סרטוני מוזיקה. לטיקטוק יש מנגנוני בקרה אוטומטיים שלטענתה מאוד יעילים כך שזו תהיה אולי דרך לבדוק את יעילותם גם בקרב הציבור הרחב. איך שהסיפור לא יתגלגל מדובר בהפסד לטיקטוק ולחברות הדיגיטל מול בעלי התוכן. ניצחון של יוניברסל מול טיקטוק יעמיד אותה בעמדת כוח גם מול ספוטיפיי, יוטיוב וכמובן מטא ו-X. למעשה זה יעמיד את כל חברות התוכן בעמדת כוח מול תעשיית הדיגיטל או במילים אחרות זה יראה מי מחזיק בכוח, בעל התוכן או בעל פלטפורמת ההפצה.
עם זאת, טיקטוק מודעת לעוצמתה. החברה השיקה ביולי שעבר פלטפורמת סטרימינג למוזיקה שמתחרה בספוטיפיי בחמישה שווקים בעולם. זאת אומרת שביטול ההסכם מול יוניברסל הוא הדבר האחרון שהיא זקוקה לו עכשיו. הרשת החברתית הסינית עומדת כיום הרבה מאוד יריבים, בעיקר מערביים, שמנסים לחסום אותה. למשל עובדי ממשל ואנשי כוחות הביטחון ברוב מדינות המערב מנועים מלהתקין אותה על הטלפונים שלהם, הממשל האמריקאי האשים אותה בהפצה של פרופגנדה מטעם ממשלת סין וגרורותיה בעולם. גם בישראל היא מואשמת תדיר בכך שהיא מסתירה תכנים פרו-ישראליים ומקדמת תכנים פרו-פלסטינים.
הטענות נגדה אינן כה מופרכות. בניגוד לרשתות חברתיות אחרות שבהן הפופולריות של פוסטים או התפוצה שלהם נקבעת במידה רבה בזכות היקף הצפיות והלייקים, בטיקטוק מדובר באלגוריתם שמופעל ללא קשר לפופולריות. אמנם סרטון שיזכה לתפוצה גדולה בזכות שיתוף המשתמשים יופץ לקהל רחב, אך הפיד של רוב המשתמשים מופעל על פי שיקוליה של טיקטוק ורק מעטים התכנים שמופיעים בצורה אורגנית. בהקשר של מוזיקה, או תוכן אמנותי, זה אומר שלטיקטוק יש אפשרות לדחוף אמנים מסוימים לפיד המשתמשים גם אם הם לא מעריצים. ביטול הסכם זכויות היוצרים חוסם אותה מהבחינה הזו ובעיקר מסיר ממנה תכנים שהמעריצים ילכו לחפש במקומות אחרים.