ה-FBI פרסם אזהרה שלפיה ישנה עלייה במספר התלונות בארה"ב על שימוש ב"דיפ פייק" בריאיונות עבודה בווידאו למשרות של עבודה מרחוק בתחומי הייטק שונים. דיפ פייק הוא זיוף מבוסס בינה מלאכותית, שבאמצעותו ניתן להציג סרטון או קטע אודיו שמבוסס על אדם אמיתי, אומר או עושה דברים שהוא מעולם לא עשה. ניתן להשתמש בטכנולוגיה הזאת באופן לגיטימי, למשל בתחום הבידור, אך גם לנצל אותה לרעה כדי לבצע הונאות.

עוד בנושא:

במקרה של ריאיונות עבודה, מדובר בניצול של הסיטואציה של מעבר של משרות רבות לעבודה מרחוק. הנוכלים עושים שימוש במידע אישי גנוב של האנשים שאליהם הם מתחזים, שעליו כנראה שמו את ידיהם במסגרת דליפות ממאגרים שונים, ומגישים מועמדות למשרות. את סרטון הדיפ פייק הם מייצרים באמצעות תמונות של אותו אדם, עבור ריאיון העבודה בשיחת וידאו, ובמקביל מייצרים גם דיפ פייק קולי כדי לדבר בשמו.
1 צפייה בגלריה
דיפ פייק אודיו
דיפ פייק אודיו
דיפ פייק אודיו
(צילום: Shutterstock)
באזהרת ה-FBI מצוין כי אחת הדרכים שבהן ניתן לגלות הונאה כזו היא לשים לב לתנועות השפתיים ושפת הגוף של האדם המדבר, מאחר שבחלק מהמקרים הן לא יתאימו לחלוטין לאודיו שנשמע במקביל. בנוסף מצוין כי בחלק מהפעמים, פעולות שנשמעות באודיו כמו שיעול, עיטוש ועוד, לא יוצגו במקביל על המסך.
התחזות שכזו בעולם העבודה אינה תופעה חדשה וכבר יש עליה עדויות, אך אזהרת ה-FBI מצביעה כאמור על עלייה בהיקפה. הסוכנות אף ביקשה ממי שנפל קורבן להונאה כזו וזהותו נגנבה לצורך כך, ואף מחברות שנתקלו בה, לדווח על כך, ולכלול בדיווח מידע שעשוי לסייע לזהות את הפושעים. באזהרה לא צוינו פרקטיקות נוספות שמומלצות כדי להתגונן מפני הונאה כזו, אך צוין כי קיום בדיקות רקע מסייע בכך.
הסיבות של פושעים לבצע הונאות כאלו עשויות להיות מגוונות, ובאזהרה נכתב כי "חלק מהמשרות שעליהן דווח כוללות גישה למידע האישי או המידע הפיננסי של לקוחות, מידע טכנולוגי על החברה, או מידע על הקניין הרוחני של החברה". מי שעומד מאחורי ההונאות אף עשויות להיות מדינות בחלק מהמקרים.
במרץ 2021 הזהיר ה-FBI כי דיפ-פייקים הופכים ליותר ויותר מתוחכמים, וכי מדינות זרות כנראה ישתמשו בהם למבצעי סייבר והשפעה רחבים. גם היורופול הזהיר באפריל האחרון מכך שדיפ-פייקים עלולים להפוך לכלי בו ישתמשו ארגוני פשיעת סייבר בהונאת מנכ"לים, שינוי ראיות, ויצירת פורנוגרפיה ללא הסכמה.
רק בשבוע שעבר אמזון הכריזה כי היא עובדת על פיצ'ר שיאפשר להשתמש בעוזרת האישית של החברה, אלכסה, כדי לשכפל את הקול של אנשים, והשתמשה בדוגמה של קרובי משפחה שנפטרו. ההכרזה עוררה ביקורת רבה, בין היתר בשל החשש שהטכנולוגיה תנוצל ליצירת דיפ-פייקים קוליים על מנת לבצע הונאות.