מנכ"ל חברת אנבידיה (Nvidia) ג'נסן הואנג אוהב לתאר בהתלהבות את היכולות של מערכת האומניברס (Omniverse), שבונה עולם תלת-ממדי ריאליסטי באמצעות תוכנה ובינה מלאכותית. עכשיו מתברר שהוא הלך צעד אחד קדימה עם העניין, וביקש להכניס אותו עצמו לתוך האומניברס. לפי תיעוד שחברת אנבידיה מפרסמת כעת, מתברר שהרצאת הפתיחה של הואנג בכנס GTC21 השנתי של אנבידיה באפריל האחרון, כללה קטעים קצרים שהופקו באמצעות טכנולוגיית שכפול וירטואלי ואפילו דיפ פייק. בואו נודה, בזמן האירוע ממש לא הבחנו בכך.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

לפי עדויות אנשי הצוות המופיעים בסרטון, זה התחיל בבקשה של הואנג לשכפל את המטבח שלו לפרטי פרטיו. המטבח של הואנג הוא הזירה שממנה הוא מגיש את הרצאות הפתיחה של כנסי GTC בשנתיים האחרונות, מחמת הקורונה. יצירת העתקים גרפיים תלת-ממדיים מדויקים של חפצים – זה דבר שבאנבידיה יודעים לעשות היטב. זוהי מהות מערכת אומניברס – שילוב העתקים דיגיטליים ממקורות שונים בתוך עולם וירטואלי, זהה לחלוטין למציאות המוכרת לנו בחוקי הפיזיקה שלו. המטבח של הואנג נסרק וצולם, ולאחר מכן נבנה מחדש בעולם הווירטואלי, בתוספת שלוש "ביצי פסחא" – הפתעות קטנות שאינן נמצאות במציאות: למשל בקבוק שמן הזית שנראה בתמונה משמאל.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל NVIDIA ג'נסן הואנג דיפ פייק
מנכ"ל NVIDIA ג'נסן הואנג דיפ פייק
יקום משוכפל: ג'נסן הואנג במטבח שלו, הכל וירטואלי כמובן
(צילום: Nvidia)
אבל אז באה דרישה מרחיקת לכת יותר – לשכפל גם את הואנג עצמו ולהציב את הכפיל הדיגיטלי שלו בתוך המטבח. מהנדסי אנבידיה, אחדים מהם יוצאי אולפני אנימציה של הוליווד, כבר ביצעו פרויקטים של שכפולים דיגיטליים בסרטים כאלה ואחרים, והם מעידים שהדרישות הטכנולוגיות פה היו גבוהות יותר. הואנג נסרק במערכת לצילום מ-360 מעלות, פניו עובדו ונשמרו כמודל דיגיטלי שניתן לתמרון ובאמצעות כפיל גוף הוקלטה גם הדינמיקה של התנועות והמחוות שהוא עושה במהלך ההרצאות.
אבל אז הטכנולוגיה של שכפול דיגיטלי הגיעה לתקרת היכולות שלה: כפיל דיגיטלי עדיין נראה כמוצר גרפי ולא כמו אדם אמיתי. זהו "עמק האי-נוחות" (uncanny valley), אותו שמץ תחושה שגורם לנו להבין שאנחנו מסתכלים במשהו מוזר, לא באדם אמיתי. כדי לחצות את עמק האי-נוחות אנבידיה גייסה טכנולוגיה שהיא לא עוסקת בה בדרך כלל: דיפ פייק, או "וידאו סינתטי" בכינויו המקצועי.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל NVIDIA ג'נסן הואנג דיפ פייק
מנכ"ל NVIDIA ג'נסן הואנג דיפ פייק
המודל התלת-ממדי של הואנג
(צילום: Nvidia)
טכנולוגיית דיפ פייק מבוססת על בינה מלאכותית. אוסף תצלומים של הואנג הוזן לבינה המלאכותית והיא יצרה מודל נע של פניו בדיוק ריאליסטי נאה. באותם קטעים בסרטון שבהם אנחנו מסתכלים במודל הדיגיטלי של הואנג במטבח – הפנים הם תוצר הדיפ פייק.
מבחינתה של אנבידיה זו הוכחת יכולת בתחום הכל כך טרנדי עכשיו של מטאברס (Metaverse): שילוב כל פלטפורמות הרשת והאפליקציות ליקום חדש, וירטואלי ותלת-ממדי. אם מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, חשב שהוא ראשון ביקום הזה, אז אנבידיה מזכירה: אנחנו כאן כבר מזמן, והטכנולוגיה שלנו תוכל להיות הבסיס שעליו ייבנה המטאברס.
אבל מעבר לתחרות על חדשנות בטכנולוגיות הדיגיטליות, יש פה עוד היבט מעניין בתחומי הפסיכולוגיה של המנכ"לים. כי לטכנולוגיה של העתקים דיגיטליים יכולים בהחלט להיות שימושים חשובים, למשל לענות ללקוחות באופן "אישי", או אפילו לתת הרצאות פתיחה בכנסים במבטא בריטי מהוקצע. אבל בינינו, יכול להיות שמה שבעצם המנכ"לים כל כך מתלהבים ממנו, זו העובדה שהם מנציחים את עצמם בסוג של חיי אלמוות דיגיטליים?