טלגרם הודיעה לפני מספר ימים על יכולת חדשה עבור מפתחים - אפשרות להריץ על אפליקציית הצ'אט הפופולרית מיני אפליקציות בדיוק כמו באפליקציות כגון וויצ'אט הסינית. בהודעה שפורסמה בבלוג המפתחים של האפליקציה, מוסבר שה-Mini Apps מהוות ממשקים גמישים שיכולים להחליף אתר אינטרנט. כמו הבוטים שכבר פועלים בטלגרם מזה תקופה, גם המיני אפליקציות תומכות בתשלומים דרך כ-20 ספקי ארנקים אלקטרוניים כגון גוגל פיי או אפל פיי. בנוסף הן יכולות לשלוח למשתמשים הודעות פוש או כל דבר שבוטים מסוגלים לו כבר היום.
4 צפייה בגלריה
שימוש באפליקציית טלגרם
שימוש באפליקציית טלגרם
שימוש באפליקציית טלגרם
( צילום: EPA)

עוד בנושא:

זהו שינוי מעניין של טלגרם שמסמן את המסלול של האפליקציה לעתיד - להפוך לסופר אפליקציה - כלומר פלטפורמה שעליה ניתן להריץ מיני אפליקציות שפותחו על ידי מפעילים חיצוניים. זאת כנראה אחת ההכרזות החשובות של החצי שנה האחרונה, עם כל הכבוד לאייפון 15 או לשינוי השם של טוויטר. טלגרם מחזיקה בכ-800 מיליון משתמשים יומיים, ויש לה יתרון שהיא זמינה גם בהרבה מאוד מקומות בהם ווטסאפ או וויצ'אט אינן זמינות, מסיבות פוליטיות בעיקר. טלגרם משמשת במדינות מתפתחות ומפותחות, והיא גם זמינה לטלפונים כמו בלקברי שנזנחו מזמן ברוב השווקים.
חזון הסופר-אפליקציה לא שמור לטלגרם. למעשה, המתחרה הגדול ביותר שלה צפוי להיות אילון מאסק עם X (טוויטר לשעבר). המיליארדר כבר הצהיר שהוא רוצה להפוך את X לפלטפורמה בסגנון וויצ'אט, רק שנראה שטלגרם עקפה אותו בסיבוב. כדי לסייע לפיתוח של המיני אפליקציות, דורוב ואנשי טלגרם הלכו למקור: טנסנט, חברת האם של וויצ'אט וענקית אינטרנט סינית. בינתיים הפלטפורמה של טלגרם מיועדת לאפליקציות משחקים או מסעדות. אבל אין שום מניעה שהיא תאפשר לעסקים או ארגונים נוספים לפתח מיני אפליקציות משל עצמן.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית וויצ'אט
אפליקציית וויצ'אט
אפליקציית וויצ'אט
(צילום: Shutterstock)
המיני אפליקציות מבוססות על JavaScript, שפת תכנות נפוצה מאוד ברשת וקלה ליישום. בנוסף היישום של הפלטפורמה יתבסס על אקוסיסטם מבוזר בדיוק כמו בפרוטוקולי P2P או בעולמות הקריפטו. וכאן נכנסת לתמונה קרן TON, שהוקמה במקור על ידי פאבל דורוב מייסד ומנכ''ל טלגרם, כדי לספק פלטפורמת מטבעות קריפטו למשתמשי טלגרם. עם זאת ה-SEC, הרשות לניירות ערך האמריקאית, עצרה את המהלך והאשימה את דורוב בהנפקה לא חוקית של ני''ע. התוצאה הייתה שהוא נאלץ להיפרד (רשמית) מקרן TON שהקים ולהעביר אותה למפתחים חיצוניים ב-2020 שהמשיכו לפתח אותה עצמאית. טלגרם שילמה קנס של כמה עשרות מיליוני דולרים ובמקביל החזירה למשקיעים את הכסף שהושקע בקרן - כ-800 מיליון דולר.
ריפרש
סדרת מתח: מאחורי המאבק באתר "סדרות" / עם עו"ד עומר כרמל
38:41
כעת דורוב מחזיר את הקרן לפעילות עבור טלגרם רק באופן עקיף. היא תספק חלק מתשתית התוכנה המבוזרת עליה יפעלו המיני אפליקציות. כך כל מי שירצה למשל להפעיל בורסת קריפטו או ארנק אלקטרוני, יוכל פשוט לרכב על התשתית של TON. דורוב ככל הנראה מכוון למקומות בהם שימוש בקריפטו עדיין לא זמין או לא חוקי. אבל אין ספק שהשינוי עשוי למשוך גורמים מפוקפקים ויהיה מעניין לראות כיצד טלגרם תעשה סדר (או לא) ביניהם. טנסנט צפויה לספק את תשתית הענן עליה תפעל TON ושעליה תפעיל תשתית אישורי עסקאות במודל בלוקצ'יין. זאת אומרת שמדובר בתשתית שתהיה הרחק מהישג ידיהן של הרשויות האמריקאיות, האירופאיות או האסייתיות. לא ברור האם העסקה עם טנסנט כוללת גם שיתוף מידע כלשהו - אבל אם התשתית לא פועלת בסין כנראה שבבייג'ינג לא מודאגים יותר מדי, וישמחו לתקוע אצבע בעין של המערב.
4 צפייה בגלריה
מיני אפליקציה לדוגמה בטלגרם
מיני אפליקציה לדוגמה בטלגרם
מיני אפליקציה לדוגמה בטלגרם
(צילום מסך: טלגרם)
בנוסף טנסנט הודיעה שתתמוך כספית בסטארט-אפים שיאמצו את התשתית של TON ויפתחו אפליקציות לטלגרם. לא מדובר במזומן אלא בזמן שימוש בתשתית הענן ובהנחות משמעותיות על מוצרים נלווים שהחברה הסינית משווקת. מדובר בעסקה טובה גם עבור טנסנט, שכן בימים אלה שבהם תעשיית הטכנולוגיה הסינית מאטה את קצב הגידול שלה, היכולת להציע למפתחים מחוץ לסין פלטפורמה כמו זו של טלגרם יכולה להכניס לה הרבה מאוד לקוחות בינלאומיים, ובעיקר להגדיל את הכנסותיה ממטבע זר. זאת ועוד, גם מפתחים סינים שכבר פעילים בפלטפורמה של טנסנט עצמה בסין, יוכלו לייצא את האפליקציות שלהם לטלגרם ולהפוך אותן לבינלאומיות במינימום מאמץ.
וויצ'אט של טנסנט היא מעצמה בסין. כמעט כל סיני משתמש בה והיא מפעילה אפליקציות כמעט לכל דבר: מתשלום חשבונות, הזמנת משלוחים, משחקים, דייטים, גישה לחשבונות בנק, ביטוח או שירותים ממשלתיים. עד כה היא היתה מוגבלת לסין או למדינות חסות שלה. השיתוף פעולה עם טלגרם הופך אותה בבת אחת לזמינה לעולם כולו. "בהתחשב בדימיון בין המיני אפליקציות של וויצ'אט לאלו של טלגרם אני מעריך שמפתחי אפליקציות לוויצ'אט יתחילו לפתח על התשתית של TON דרך שירות הענן של טנסנט", אמר לאתר TechCrunch ג'סטין היון, מנהל הפיתוח של קרן TON.
4 צפייה בגלריה
פאבל דורוב
פאבל דורוב
פאבל דורוב
( צילום: GettyImages)
טלגרם, יש לזכור, חסומה בסין עצמה. עבור מפתחים סינים רבים זו הזדמנות מצוינת לייצא את האפליקציות שלהם למערב ולשאר העולם. בגלל הדימיון הרב בין התשתיות של ווי'צאט וטלגרם מדובר בהתאמות שגם מפתח קטן יכול לבצע. אבל בטלגרם לא שמים את כל הביצים בסל אחד, ובחברה ככל הנראה יאפשרו למפתחים לפעול על תשתיות ענן נוספות ולא רק על זו של טנסנט. מפתחי משחקים כנראה יהנו ראשונים מהיכולת להעביר את היצירות שלהם לקהל חדש, ואם המהלך יצליח יצטרפו אליהם מהר מאוד רבים נוספים. בכל אופן מדובר במהלך של טלגרם שעשוי להאיץ מאוד את הכניסה של המתחרים לשוק הזה, ובראשם X ומטא.