פייסבוק, סנאפצ'ט, טוויטר ויוטיוב הפסידו הכנסות בגובה של 9.85 מיליארד דולר מפרסום במחצית השנייה של 2021. הסיבה: כלי הפרטיות החדש של אפל, App Tracking Transparency, שמאלץ מפתחי אפליקציות לבקש ממשתמשי אפל לאשר מעקב אחרי הפעילות שלהם ברשת - כך עולה מתחקיר של הפייננשל טיימס. לפי הניתוח של חברת המחקר Lotame, מדובר בכ-12% מההכנסות של החברות בממוצע, כאשר הנפגעת העיקרית היא כצפוי פייסבוק.

עוד כתבות בנושא:

2 צפייה בגלריה
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג. יריבות מרה
(צילום: AP)
כלי הפרטיות החדש של אפל הושק באפריל לקול מחאותיה של פייסבוק ושל חברות נוספות בתחום הפרסום הדיגיטלי, ולקול מחיאות הכפיים של מומחי אבטחה ופרטיות ברשת. במשך שנים, המעקב אחרי הפעילות של המשתמשים באתרים ובאפליקציות אפשר לענקיות הפרסום הדיגיטלי להציג להם פרסומות ממוקדות לפי תחומי העניין והיסטוריית הגלישה שלהם. פייסבוק, שההכנסות שלה מבוססות באופן כמעט בלעדי על פרסומות, פתחה בקמפיין נגד אפל ופרסמה מודעות בעיתונים שבהן טענה כי החברה היריבה "הורסת את האינטרנט" ופוגעת בעסקים קטנים. מהתחקיר של פייננשל טיימס עולה כאמור כי פייסבוק היא אכן הנפגעת העיקרית מהמהלך של אפל והיא הפסידה את הסכום הגבוה ביותר. סנאפ, החברה האם של הרשת החברתית סנאפצ'ט, הפסידה נתח גדול יותר מההכנסות שלה מכיוון שעסקי הפרסום שלה מבוססים באופן כמעט בלעדי על סמארטפונים.
2 צפייה בגלריה
טים קוק ב-WWDC 2021
טים קוק ב-WWDC 2021
טים קוק. האם באמת אכפת לו מהפרטיות שלכם?
(צילום: אפל)
אריק סופרט, יועץ בתחום הפרסום הדיגיטלי, אמר לפייננשל טיימס כי "חלק מהפלטפורמות שנפגעו - אבל פייסבוק במיוחד - צריכות לבנות מחדש את המנגנון שלהם בעקבות App Tracking Transparency. אני מאמין שלוקח לפחות שנה לבנות תשתית חדשה. צריך לבנות כלים ומסגרות עבודה מאפס ולבחון אותם בהיקף רחב לפני שמיישמים אותם על מספר גבוה של משתמשים". בשבוע שעבר דווח בוול סטריט ג'ורנל כי כלי הפרטיות החדש של אפל דווקא הועיל לגוגל, מכיוון שמפרסמים העדיפו אותה על פני פייסבוק. הסיבה היא שהפרסום בגוגל מבוסס על "כוונת משתמש" - זאת אומרת שאם הגולש השתמש במנוע החיפוש כדי למצוא מכונת כביסה, גוגל תציג לו מודעות של מכונות כביסה. זאת בניגוד לפייסבוק, שמציגה פרסומות לפי תחומי עניין ואתרים שבהם המשתמש ביקר בעבר. בג'ורנל ראיינו גם נציגים של כעשר חברות בתחום הסחר אלקטרוני, שסיפרו כי כיום הם צריכים להוציא יותר כסף על מנת להגיע לרמת המכירות שהייתה לפני שאפל השיקה את כלי הפרטיות שלה.
המרוויחה הגדולה מכל העניין היא אפל, שעסקי הפרסום שלה ממריאים בחצי השנה האחרונה. בפייננשל טיימס פורסמה ההערכה שב-2021 תרוויח החברה 5 מיליארד דולר מפרסום, ותוך שלוש שנים היא תגיע להכנסות שנתיות של 20 מיליארד דולר. כעת המתחרים והמבקרים של החברה תוהים האם היא אכן מודאגת לגבי הפרטיות של המשתמשים, כפי שהמנכ"ל טים קוק אוהב להצהיר על כל במה, או שמא כלי הפרטיות החדש היה תרגיל עסקי שנועד לתת לה דריסת רגל משמעותית בתחום הפרסום הדיגיטלי.