פרטיות היא מושג חמקמק. גם אחרי שנה מרחיקת-לכת בכל הקשור למידע שלנו - עם איכוני שב"כ, אפליקציות מעקב קורונה, שימוש נרחב יותר ויותר בטכנולוגיה לזיהוי פנים, דליפת מאגרי מידע, פריצות סייבר וממש לאחרונה גם המשבר של וואטסאפ - עדיין, רובנו לא לגמרי מצליחים להבין אם יש בזה טעם או שמדובר בקרב אבוד מראש. בחודשים הקרובים המושג הזה יתמקם בתווך שבין ענקיות הטכנולוגיה: מהצד האחד - אפל, שתשיק בקרוב פיצ'ר פרטיות חדש עבור משתמשיה; מהצד השני - פייסבוק וגוגל שצפויות לספוג הפסדי ענק בעקבות המהלך.
5 צפייה בגלריה
המנכ"לים של גוגל, אפל ופייסבוק
המנכ"לים של גוגל, אפל ופייסבוק
המנכ"לים של גוגל, אפל ופייסבוק
(צילום: AP)
מה שחשוב לדעת:
  • משתמשי אייפון ואייפד יקבלו בחודשים הקרובים עדכון למערכת ההפעלה iOS 14.
  • העדכון כולל תכונה חדשה שתאפשר שקיפות במעקב אפליקציות (App Tracking Transparency).
  • כיום, אפליקציות המותקנות על המכשיר מקבלות הרשאה לעקוב אחרי הפעילות שלנו - גם באפליקציות אחרות, בדפדפן ובאתרים.
  • בעדכון החדש משתמשים יקבלו התראות יזומות מכל אפליקציה שעוקבת אחריהם על פני אתרים ושירותים של חברות אחרות, ויידרשו לאשר את הפעילות הזאת.
  • המהלך של אפל נתקל בהתנגדות פומבית רחבה - בהובלת פייסבוק, שטוענת כי הפיצ'ר החדש פוגע אנושות ביכולת של עסקים קטנים ובינוניים להגיע לקהלים שלהם באמצעות פרסום ממוקד.
  • לפי הערכות שונות, בשנה שתחלוף מרגע שייכנס לשימוש הפיצ'ר החדש, ענקיות הטכנולוגיה המתבססות על רווחים מפרסום ממוקד - כלומר, פייסבוק וגוגל בעיקר, צפויות לספוג הפסדים של מיליארדי דולרים כל אחת.
5 צפייה בגלריה
אייפון 12 פרו מקס ואייפון 12 מיני
אייפון 12 פרו מקס ואייפון 12 מיני
התראות חדשות. המכשירים בסדרת אייפון 12
(צילום: אפל)
לפי ניתוח של פורבס, גוגל צפויה לחתוך את הרווחים שלה בלא פחות מ-17 מיליארד דולר במהלך 12 החודשים שיחלפו מרגע השקת הפיצ'ר החדש של אפל. לפייסבוק המהלך הזה צפוי לעלות בכ-8 מיליארד דולר פחות בשורת הרווח השנתית. שתי הענקיות האלה הכו את התחזיות בדו"חות האחרונים, אחרי שנה מוצלחת במיוחד - תוצאה של משבר הקורונה העולמי שסגר את כולנו בבתים, מחוברים יותר מתמיד, צורכים מרחוק וחשופים ליותר פרסום ממוקד - ומספקים, על הדרך יותר מידע על עצמנו לתאגידי הטק ולמפרסמים.

קוק נגד צוק

בשבוע שעבר התארח מנכ"ל אפל, טים קוק, בוועידת פרטיות והגנת מידע ואמר כי "אם עסק בנוי על הטעיית המשתמשים, על ניצול מידע, על אפשרויות בחירה שהן כלל לא אמיתיות, אז לא מגיע לו את השבחים שלנו, מגיעה לו רפורמה". אף שלא הזכיר את פייסבוק או את גוגל בשמותיהן, התייחס קוק לפרקטיקה שהפכה את שתי החברות לתאגידי ענק בתחום הטכנולוגיה - ולמודל העסקי שלהן שנשאר במשך שנים סמוי מעיניהם של משתמשים.
קוק הוסיף ואמר כי "בתקופה של דיסאינפורמציה פראית ותיאוריות קונספירציה שמתודלקות בידי אלגוריתמים, אנחנו כבר לא יכולים להתעלם מתיאוריה של טכנולוגיה שאומרת שכל מעורבות היא מעורבות טובה - כמה שיותר זמן יותר טוב - והכל במטרה לאסוף כמה שיותר מידע. כבר מזמן היינו צריכים להפסיק להעמיד פנים שהגישה הזו לא מגיעה עם מחיר - של פילוג, של אובדן האמונה וכן, של אלימות".
בחודשים האחרונים פייסבוק מנסה להכות בחזרה. אנשי החברה טוענים מעל כל במה אפשרית כי המהלך של אפל מהווה פגיעה מהותית באינטרנט החופשי, וכי מניעת איסוף המידע תפגע קשות בבעלי עסקים קטנים ובמפרסמים - דווקא בתקופה שבה הם זקוקים לקהל שלהם יותר מכל. בפייסבוק אף השיקו מודעות על פני עמודים שלמים בעיתונים דוגמת הניו יורק טיימס, הוול סטריט ג'ורנל והוושינגטון פוסט - בהן נכתב כי פייסבוק "יוצאת נגד אפל ולמען העסקים הקטנים", וכי "אפל רוצה לשנות את הרשת כפי שאנחנו מכירים אותה".
עם פרסום הדו"ח הרבעוני של פייסבוק בשבוע שעבר, הגדיר מארק צוקרברג את אפל כיריבה המוחלטת של פייסבוק, וחשף את האינטרסים האמיתיים של הענקית כפי שהוא רואה אותם: "לאפל יש כל תמריץ להשתמש בפלטפורמה הדומיננטית שלהם כדי להתערב באיך שהאפליקציות שלנו ושל חברות אחרות עובדות. הם אומרים שהם עושים את זה כדי לעזור לאנשים, אבל המהלך הזה עקבי לגמרי עם האינטרס התחרותי שלהם".
צוקרברג התייחס לשירותים דוגמת iMessage ו-FaceTime של אפל, שמתחרים ישירות עם המוצרים של פייסבוק - כולל וואטסאפ ומסנג'ר, והסביר כי מתחת לכוונות האלטרואיסטיות לכאורה של החברה יש אינטרס תחרותי ברור - למצב את השירותים והאפליקציות שאפל מפתחת בעצמה, ולתעדף אותם על פני אלה של המתחרות.

מתחת למכסה המנוע

הצד הטכני של השינוי העתידי במערכת ההפעלה של אפל מבוסס על כלי בשם IDFA - מזהה עבור מפרסמים, המאפשר לאפליקציות ולאתרים להמשיך ולעקוב אחרי משתמשי אפל ולאסוף את המידע שלהם גם כשהם משתמשים בשירותים אחרים. עם הפיצ'ר החדש, משתמשים יוכלו לבחור אם לאפשר למזהה הזה לפעול או לא, ובכך למעשה לבחור האם ניתן יהיה לאסוף את המידע שלהם ולהשתמש בו לצורכי פרסום. ההנחה הרווחת היא שבהינתן אפשרות בחירה - רבים יבחרו שלא לאשר את השימוש במזהה.
5 צפייה בגלריה
אפליקציות פייסבוק
אפליקציות פייסבוק
אפליקציות פייסבוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
גוגל ופייסבוק לא יושבות בחיבוק ידיים. השבוע הודיעה גוגל כי במטרה למנוע את הפגיעה ביכולות המעקב ואיסוף המידע בגרסאות האפליקציות שלה עבור מערכת ההפעלה של אפל, היא תפסיק את השימוש במזהה ה-IFDA ותעבור לכלי אחר של אפל, בשם SKAdNetwork, שנחשב אומנם לאפקטיבי פחות ביכולות המעקב שלו, אבל לא יקפיץ התראה למשתמשים.
בפייסבוק בינתיים נשארים עם ה-IDFA, אבל נוקטים בגישה אחרת: בימים האחרונים משתמשי פייסבוק במכשירי אייפון ואייפד בכל העולם מקבלים התראה מיוחדת שבה פייסבוק מנסה לשכנע אותם למה כדאי להם לבחור ולאשר את איסוף המידע והמעקב אחריהם. זאת במטרה להפחית את מספר המשתמשים שאכן יבחרו לשלול לאפליקציות פייסבוק את אפשרות איסוף המידע, אבל המהלך גם אמור לספק לה מידע קונקרטי על גובה הלהבות, ולאפשר לה לקבל תמונה טובה יותר באשר לשינוי של אפל ולאופן שהוא באמת ישפיע על שורת הרווח של פייסבוק.