הרבה חידושים הציגה אפל השבוע בכנס המפתחים השנתי שלה, WWDC, אבל אם מסתכלים היטב מבעד להרבה שינויים קוסמטיים במערכות ההפעלה שלה, נראה שהעדכונים החשובים ביותר נוגעים לפרטיות של המשתמשים.
3 צפייה בגלריה
טים קוק ב-WWDC 2021
טים קוק ב-WWDC 2021
אפל מוודאת שלא תפספסו את המסר. טים קוק ב-WWDC 2021
(צילום: אפל)
בניגוד למתחרות הגדולות שלה, גוגל ופייסבוק, אפל תמיד נהנתה ממוניטין של חברה ששומרת באדיקות על הפרטיות של המשתמשים, אבל בתקופה האחרונה נראה שענקית הטכנולוגיה מנסה לקחת את הדימוי הזה צעד קדימה. רק לפני כחודש אפל החלה להכריח אפליקציות לשאול משתמשים האם מותר לעקוב אחריהם לצרכי פרסום, וביום שני היא הציגה חמישה פיצ'רים חדשים ששמים את הפרטיות במוקד. הם צפויים להגיע למשתמשים בסתיו, עם ההשקה של מערכות ההפעלה iOS 15 ו-macOS מונטריי.

להתראות, פיקסל

סביר להניח שכמו רוב המשתמשים בימינו, גם תיבת המייל שלכם מפוצצת במיילים שיווקיים של חנויות, גופים מסחריים, מועדוני לקוחות ושירותי קופונים למיניהם. האם ידעתם שהחברות ששולחות לכם את המיילים האלה מקבלות דו"חות מפורטים שמספרים להן אם פתחתם את המייל, מתי עשיתם זאת, עד איפה קראתם והיכן אתם נמצאים? יניב בלמס, מנהל מחלקת מחקר הסייבר בחברת אבטחת המידע צ'ק פוינט, מסביר שזה מתאפשר בזכות רכיב שנקרא "פיקסל", קובץ תמונה קטנטן ובלתי נראה שנשתל בכל מייל כזה. כאשר שירות המייל ניגש להוריד את הקובץ הזה הוא מוריד גם קוד שמאפשר לשולח המייל לברר את כתובת ה-IP ולהסיק את המיקום הגיאוגרפי של הנמען.

עוד כתבות על אפל:

זה לא בהכרח מזיק, אבל בכלל לא בטוח שאתם מעוניינים לעזור למפרסמים השונים לדעת עליכם את כל הפרטים האלה. כאן אפל נחלצת לעזרה: החל מ-iOS 15, אפליקציית המייל של האייפון תחסום את קבצי ה"פיקסל" הסוררים ובכך תמנע מעקב אחריכם.
(צפו באירוע הפתיחה של WWDC 2021)
אבל המעקב אחריכם לא מתחיל ונגמר במייל. בטח קרה לכם שנכנסתם לאתר של חנות מסוימת, התעניינתם באחד המוצרים בלי לקנות אותו, ולפתע הופיעה בפיד שלכם בפייסבוק פרסומת לאותו מוצר בדיוק. זה כמובן לא קסם, ולא, פייסבוק לא האזינה לכם כאשר דיברתם על המוצר עם חבר או חברה. בדיוק כמו במייל, רכיב "פיקסל" ניתן לשתילה גם באתרים למיניהם והוא פופולרי ביותר בקרב אתרים למסחר אלקטרוני שמשתמשים בו כדי "לרדוף" אחריכם עם המוצרים שלהם. אפל כבר היום מקשה על הפיקסלים האלה לעשות את עבודתם כשהיא לא מאפשרת להם לתקשר עם קבצי cookie שנמצאים על המחשב, אבל בסתיו היא גם תמנע מהם לראות את כתובת ה-IP שלכם. המהלך הזה יקשה על המפרסמים להבין מי אתם ומה מעשיכם ברשת.
מי שלא צפויים להתלהב מהשינויים האלה הם כל מי שמרוויחים מפרסום דיגיטלי - ויש לא מעט כאלה: מענקיות המסחר האלקטרוני אמזון, איביי, עלי אקספרס וכו', דרך ענקיות הפרסום פייסבוק וגוגל ועד לעסקים הקטנים שזקוקים לקבצי ה"פיקסל" כדי להגדיל את המכירות - ממבשלת הבירה האהובה עליכם שרוצה שתחזרו לאתר שלה כדי להזמין עוד שישייה ועד למעצבת הבגדים שראתה שהתעניינתן בשמלה החדשה שלה.
3 צפייה בגלריה
דפדפן ספארי
דפדפן ספארי
דפדפן ספארי. החנויות לא ירדפו אחריכם
(צילום: shutterstock)
אפל לא המציאה כאן את הגלגל: כבר היום יש כל מיני אפליקציות ותוספים צד-שלישי שיכולים לעשות חלק מהדברים שהיא הציגה, למשל חוסמי פרסומות לדפדפן. "החידוש פה", אומר בלמס, "הוא שהכל בא מאותו בית יצרן, ישר מהקופסה". בנוסף לעדכונים באפליקציית המייל ובספארי, אפל הציגה כלי חדש בשם App Privacy Report. זהו דו"ח שניתן לגשת אליו דרך הגדרות המכשיר, והוא מאפשר למשתמשים לבדוק מתי האפליקציות באייפון השתמשו בהרשאות השונות שלהן - למשל מתי הן השתמשו במיקרופון, מתי בדקו את המיקום שלכם, מתי ניגשו לאנשי הקשר וכו'. הדו"ח גם יפרט לאילו גורמים חיצוניים העבירו האפליקציות את הפרטים שלכם.

עיבוד קולי על המכשיר

עדכון פרטיות נוסף קשור לסירי, הסייעת הקולית של אפל, שזמינה גם בעברית. עד עכשיו חלק מהפקודות הקוליות שנתתם לסירי הועברו לעיבוד בענן של אפל, אבל בשנת 2019 החברה הסתבכה כאשר התברר שעובדי קבלן שלה האזינו לחלק מהפקודות על מנת לברר אם המיקרופון הופעל בטעות או אם סירי הבינה נכון את המשימה שקיבלה. אתמול הודיעה אפל כי מעתה העיבוד הקולי ייעשה כולו על המכשיר עצמו, מהלך שקודם כל ישמור על הפרטיות של המשתמשים, אבל גם ישפר את המהירות של סירי ויאפשר לה לבצע חלק מהמשימות ללא חיבור לרשת.
3 צפייה בגלריה
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג. ראש בראש
(צילום: AP)
ולבסוף, אפל הציגה את iCloud+, גרסה משודרגת של שירות הענן שלה שכוללת כלי חדש בשם Private Relay. מדובר במעין VPN (אם כי אפל לא מגדירה אותו ככזה), שמאפשר למשתמשים לנתב את התעבורה שלהם דרך שרתים שמסתירים אותה מפני ספקיות האינטרנט ומנהלי הרשת שלהם. לא ברור עדיין איך השירות הזה יעבוד, וכמה הוא יהיה דומה לשירותי VPN מסחריים, אז אם אתם מקווים שתוכלו להשתמש בו כדי להתחבר לשירותי סטרימינג שאינם זמינים בארץ, ממש לא בטוח שזה יקרה.

מסר למארק צוקרברג

מה עומד מאחורי המוטיבציה של אפל בתקופה האחרונה לשחרר עוד ועוד פיצ'רים לשיפור הפרטיות של המשתמשים? ראשית, בחברה מזהים כנראה צורך ממשי של חלק מהמשתמשים להגן על המידע שלהם, שבשנים האחרונות הפך לחשוף כמעט לחלוטין ועבר מיד ליד בין חברות שונות. שנית, העובדה שהמודל העסקי של אפל אינו מבוסס על פרסום (בניגוד לגוגל, מפתחת הפלטפורמה המתחרה אנדרואיד) והשליטה המוחלטת שלה על האקוסיסטם שלה, המכונה "הגן הנעול", מאפשרים לה לפתח את הכלים האלה בקלות יחסית. "כסף כנראה לא יוצא להם מזה", אומר בלמס, "כי רוב השירותים האלה אינם בתשלום. יש עלייה במודעות של הצרכנים ואפל רוצה להביא אותם אליה. זה די חכם מצדה".
מעבר לכל זה, אי אפשר להתעלם מהעובדה שחלק מהכלים החדשים של אפל פוגעים קשות בפייסבוק, אחת המתחרות הגדולות שלה, שבשנים האחרונות מנסה להכניס רגל לשוק החומרה - הטריטוריה הטבעית של אפל. פייסבוק כבר הכריזה מלחמה על אפל בעקבות ההשקה של מנגנוני חסימת מעקב ב-iOS, ופרסמה נגדה מודעות חריפות בעיתונים. כעת טים קוק מסמן למארק צוקרברג שמבחינתו, המלחמה הזאת רק התחילה.