גוגל מחשבת מסלול מחדש ונוטשת את מערכת ה-FLoC, שהייתה אמורה להחליף את ה"קוקיז" (עוגיות) ולאפשר להציג למשתמשים פרסום מותאם אישית תוך שמירה על פרטיותם. במקומה הציגה החברה אתמול (יום ד') מערכת חדשה בשם Topics.

עוד בנושא:

גוגל מתכננת להפסיק להשתמש בטכנולוגיית ה"קוקיז", שיכולה לנטר באופן אינדיבידואלי משתמשים כשהם גולשים באינטרנט, ב-2023. מסתמכים עליה מיליוני מפרסמים כדי לנטר משתמשים ולהגיע אליהם עם פרסומות מתאימות, בהתבסס על היסטוריות הגלישה שלהם. דפדפנים כמו מוזילה וספארי של אפל חוסמים קוקיז כברירת מחדל, אך גוגל זקוקה לאלטרנטיבה כי רוב הכנסותיה מגיעות מפרסום באינטרנט.
2 צפייה בגלריה
עוגיות מעקב
עוגיות מעקב
מחפשים תחליף לעוגיות
(אילוסטרציה: Shutterstock)
אלא שתוכניתה להחליף את השימוש בקוקיז במערכת FLoC זכתה לביקורות רבות. המערכת תוכננה לנטר את המשתמשים דרך דפדפן כרום, ולחלק אותם לעשרות אלפי קבוצות שונות, שאותן מרכיבים משתמשים בעלי היסטוריית גלישה דומה. פעילים למען פרטיות טענו כי ייתכן שלמרות החלוקה לקבוצות, מפרסמים יוכלו בסופו של דבר לאסוף מספיק מידע כדי לזהות משתמשים יחידים ואף להגיע למידע רגיש אודותיהם, ושורת דפדפנים בהם פיירפוקס, אדג', ויואלדי ו-Brave אמרו שלא יתמכו בתוכנית.
בתעשייה טענו כי שיטה כזו תהיה פחות אפקטיבית עבור מפרסמים משימוש בקוקיז, ותפגע במתחרות של גוגל אך לא בה עצמה.
המטרה של טופיקס היא להתמודד עם הביקורת בנושא הפרטיות. טופיקס לא מחלקת את המשתמשים לקבוצות, אלא מתייגת כל משתמש במספר תחומי עניין בהתאם להיסטוריית הגלישה שלו בזמן האחרון. מתוך היסטוריית הגלישה של שלושת השבועות האחרונים בכרום, ימופו חמישה תחומי עניין לכל שבוע. בכל ביקור באתר שמשתתף במערכת, אותו אתר וצדדים שלישיים שמשתפים איתו פעולה יהיו חשופים לשלושה תחומי עניין בלבד של המשתמש - אחד מכל אחד משלושת השבועות האחרונים.
בשלב ראשון יהיו במערכת 350 תחומי עניין רחבים - כמו "מוזיקת רוק", "פוליטיקה", "רכבים", "כושר" או "תוכנה". גוגל התחייבה כי תחומי העניין יהיו ציבוריים, ייבחרו על-ידי אנשים ולא מכונות, ולא יכללו קטגוריות רגישות כמו גזע או מגדר. המערכת החדשה אמורה למנוע ממפרסמים להגיע למידע רגיש על המשתמשים, או להסיק את הזהות שלהם.
2 צפייה בגלריה
סונדאר פיצ'אי
סונדאר פיצ'אי
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל
(רויטרס)
בנוסף, המערכת החדשה אמורה לתת יותר שליטה למשתמשים - שיוכלו לצפות בתחומי העניין שסווגו להם, להסיר תחומי עניין מהרשימה ואף לכבות את המערכת לחלוטין אם יבחרו. החברה מתכננת להשיק את טופיקס בשלב הראשון בגרסת ניסיון למפתחים ולאסוף פידבק, אך לא ידוע מתי זה יקרה.
המערכת החדשה עדיין מאפשרת ניטור מתוך הדפדפן עבור פרסום, ולכן פעילים למען פרטיות ככל הנראה יתנגדו גם אליה. בנוסף, העוצמה של גוגל בתחום הפרסום באינטרנט ממשיכה לעורר חששות לגבי ההשפעה על התחרות.
השינויים שגוגל מעוניינת להחיל נמצאים במרכז חקירות רגולטוריות שונות - האיחוד האירופי בוחן את הכוונה של גוגל להפסיק לאפשר שימוש בקוקיז כחלק מחקירה נרחבת יותר על הפרקטיקות של גוגל בתחום הפרסום אונליין. בבריטניה, גוגל הגיעה לפשרה בחקירת הגבלים עסקיים כשהתחייבה לעבור על כל שינוי במדיניות שלה עם רגולטור התחרות במדינה, שעשוי לחייב אותה לשנות את תוכניותיה.