צה"ל ומערך הסייבר הלאומי הבהירו הערב (שבת) כי הודעת ה-SMS שנשלחה מוקדם יותר להמוני אזרחים על ידי מחלקת ביטחון מידע בצה"ל (מחב"ם) הייתה מיועדת למשרתי מילואים בלבד ואינה מחייבת אזרחים. "צה"ל מצר על אי הבהירות בנוסח ההודעה", נמסר.

עוד בנושא:

בהודעה המקורית שנשלחה למאות אלפי ישראלים, בהם כאלה שאינם משרתים בצה"ל, נכתב: "להלן הנחיה מחייבת של המערך לביטחון מידע - עליך לנתק מיידית כל מחשב המקושר במקביל ליישומים בטלפון הנייד כגון וואטסאפ, וכן לבטל שירותי מיקום לא הכרחיים".
2 צפייה בגלריה
ההבהרה שפרסמו צה"ל ומערך הסייבר
ההבהרה שפרסמו צה"ל ומערך הסייבר
ההבהרה שפרסמו צה"ל ומערך הסייבר
2 צפייה בגלריה
הנחיה של מערך ביטחון מידע מערך סייבר לאומי
הנחיה של מערך ביטחון מידע מערך סייבר לאומי
ההודעה ממחב"ם
ריפרש
החיים הדיגיטליים שאחרי המוות / עם ד"ר אסף וינר
22:11
הניסוח המעורפל של ה-SMS עורר תחילה את החשד שמדובר בהודעה מפוברקת: לא ברור למי היא ממוענת, את מי בדיוק היא "מחייבת", אם מדובר על מחשבים צבאיים או אזרחיים ומהם בדיוק "שירותי מיקום לא הכרחיים". עם זאת, זמן קצר אחרי שנשלחה ההודעה הודיעו במערך הסייבר כי מדובר בהודעה מאומתת שאכן נשלחה על ידי מחלקת ביטחון המידע בצה"ל. בהמשך פורסמה ההבהרה המשותפת עם צה"ל שלפיה ההנחיה מיועדת למשרתי מילואים ולא לאזרחים והיא נשלחה "כחלק ממאמצים להעלות מודעות ולהביא להתנהלות בטוחה ברשת". לצד ההבהרה, פרסם הערב מערך הסייבר שתי המלצות לאזרחים:
1. בתום השימוש ב-WhatsApp Web סגרו את הדפדפן ונתקו את הקישוריות דרך מכשיר הטלפון: לחיצה על שלוש נקודות בוואטסאפ – מכשירים מקושרים - יש להקיש על מכשיר כדי להתנתק.
2. הרשאות המיקום: מומלץ שלא לכבות מיקום במכשיר הנייד. ההמלצה היא לא לאשר הרשאות מיקום באפליקציות שאין צורך ממשי במתן הרשאה זו. עם זאת, חשוב מאוד שבאפליקציית פיקוד העורף תאושר ההרשאה לשימוש במיקום.
גורמים בתחום הסייבר אמרו בשיחה עם ynet כי ההודעה החריגה של מחלקת ביטחון המידע בצה"ל מגיעה על רקע עלייה משמעותית במספר מתקפות הסייבר נגד מטרות ישראליות מתחילת המלחמה. לפי נתוני חברת אבטחת המידע צ'ק פוינט, מספר התקיפות עלה ב-20% ביחס לתקופה שלפני המלחמה, כאשר בסקטור הביטחוני-ממשלתי נרשמה עלייה של יותר מ-50%. בחברה אומרים כי כעשר קבוצות תקיפה איראניות פועלות בימים אלה נגד גופים ציבוריים ועסקיים בישראל.
פורסם לראשונה: 19:08, 11.11.23