דרום קוריאה הפכה למדינה הראשונה בעולם שמטילה מגבלות על אפל וגוגל בנושא התשלומים בתוך חנויות האפליקציות - באמצעות חוק חדש שיאסור על הענקיות לחייב מפתחי אפליקציות להשתמש במערכות התשלומים שלהן. הצעת החוק עברה בפרלמנט הדרום קוריאני ברוב של 180 מתוך 188, וצפויה להפוך לחוק רשמי לאחר חתימה של הנשיא מון ג'יאה-אין, שמפלגתו תמכה בחקיקה.

עוד בנושא:

מדיניות אפל וגוגל כיום מחייבת מפתחים, שמפיצים אפליקציות דרך חנויות האפליקציות אפסטור וגוגל פליי, להשתמש במערכות התשלום שלהן בלבד. המשמעות היא, שעל כל רכישה של שירות או מוצר דיגיטלי באפליקציה שמשתמש הוריד דרך אפסטור של אפל או חנות פליי של גוגל, המפתח מחויב לשלם לענקיות עמלה שגובהה 30 אחוזים במרבית המקרים. החוק החדש של הפרלמנט הדרום-קוריאני יאסור על מפעילות של חנויות אפליקציות מובילות לדרוש זאת ממפתחים.
2 צפייה בגלריה
טים קוק ב-WWDC 2021
טים קוק ב-WWDC 2021
טים קוק, מנכ"ל אפל
(צילום: אפל)
החוק החדש למעשה מתקן את "חוק עסקי התקשורת" במדינה, והוא הונח על שולחן הפרלמנט באוגוסט שעבר. הוא יחייב את הענקיות לפתוח את חנויות האפליקציות שלהן למערכות תשלום אלטרנטיביות. החוק אף אוסר על החברות לעכב את אישור האפליקציות או למחוק אותן מהחנות באופן בלתי סביר, על מנת למנוע מהן "להתנקם" במפתחי אפליקציות שיבחרו בשירות תשלומים אלטרנטיבי. חברות שיעברו על החוק עשויות לקבל קנס בגובה עד 3 אחוזים מההכנסות שלהן בדרום קוריאה.
הפרקטיקות השנויות במחלוקת של חנויות האפליקציות המובילות גוררות ביקורת מסביב לעולם, ונמצאות במוקד תשומת הלב של רגולטורים נוספים, שהחוק הקוריאני עשוי להשפיע עליהם. הביקורת הרבה כלפי החברות גרמה לאפל להפחית את העמלה שהיא גובה על רכישות דיגיטליות, מ-30 אחוזים ל-15 אחוזים עבור מפתחים שמכניסים פחות ממיליון דולר בשנה מהאפסטור. גם גוגל הודיעה כי תפחית את העמלה בשיעור דומה על מיליון הדולר הראשונים שמפתח מכניס מהפלטפורמה בכל שנה. לאחרונה אפל הציעה שינוי נוסף, לפיו מפתחים יוכלו ליצור קשר עם משתמשים ולהציע להם לשלם על שירותיהם בדרכים אלטרנטיביות לאפסטור. השינוי ייכנס לתוקף במידה ותאושר הצעת פשרה של אפל בתביעה ייצוגית נגדה.
2 צפייה בגלריה
סונדאר פיצ'אי
סונדאר פיצ'אי
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל
(רויטרס)
לפי חברת App Annie, שמנתחת את שוק האפליקציות, 75 אחוזים מהורדות האפליקציות בעולם ברבעון השני של 2021 היו מחנות פליי של גוגל, ו-65 אחוזים מההוצאות של צרכנים על רכישות וקניית מנויים בתוך אפליקציות באותה תקופה היו באפסטור.
כאמור, צעדים נגד מדיניות חנויות האפליקציות נבחנים ברחבי העולם. הצעת חוק באיחוד האירופי בשם "חוק השווקים הדיגיטליים" נועדה למנוע מפלטפורמות טכנולוגיות גדולות לנצל לרעה את מעמדן, כ-40 תובעים כלליים בארה"ב הגישו תביעה נגד גוגל לפיה חנות פליי היא מונופול בלתי חוקי, הצעת חוק בסנאט נועדה להגביל את האופן בו חנויות האפליקציות של הענקיות מורשות לפעול ואת סוג המגבלות שהן מורשות להחיל על מפתחים. גם חברת הגיימינג Epic Games, מפתחת פורטנייט, תובעת את גוגל ואפל בשל המדיניות המגבילה של חנויות האפליקציות, שלא אפשרה לה לעבד רכישות במשחק דרך מערכת תשלומים משלה.
בעקבות ההחלטה בפרלמנט הקוריאני, גוגל הצהירה כי העמלה שהיא גובה "עוזרת לשמור על מערכת ההפעלה אנדרואיד זמינה בחינם, ונותנת למפתחים את הכלים והפלטפורמה הגלובלית כדי לגשת למיליארדי צרכנים מסביב לעולם. נבחן איך לעמוד בחוק ועדיין לשמר את המודל שתומך במערכת הפעלה וחנות אפליקציות באיכות גבוהה, ונאמר על כך יותר בשבועות הקרובים". לאחר ההחלטה שהביאה את הצעת החוק להצבעה הסופית בפרלמנט, אפל אמרה כי היא מודאגת מכך שמשתמשים שירכשו סחורות דיגיטליות דרך מערכות תשלום אחרות יהיו בסיכון גדול יותר להונאה והפרות פרטיות.