37 מדינות בארה"ב (בהן מחוז וושינגטון די.סי) תובעות את גוגל, בטענה כי הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים. לפי התביעה, החברה מנהלת מונופול לא חוקי בתחום הפצת האפליקציות באמצעות חנות האפליקציות גוגל פליי. התביעה גורסת כי גוגל מנעה תחרות במכשירים ניידים שמשתמשים במערכת ההפעלה אנדרואיד באמצעות חוזים, חסמים טכניים ואמצעים נוספים.

עוד בנושא:

גוגל פרסמה פוסט בבלוג הרשמי שלה בתגובה לתביעה, בו נכתב כי היא מספקת מערכת הפעלה פתוחה בה לקוחות יכולים להוריד אפליקציות ישירות מאתרים של מפתחים. "מוזר שקבוצה של תובעים כלליים בחרה להגיש תביעה שתוקפת מערכת שמספקת יותר פתיחות ואפשרויות בחירה מאחרות", נכתב בפוסט, ככל הנראה בעקיצה לאפל, שמאפשרת לבעלי מכשירי אייפון להוריד אפליקציות דרך חנות האפסטור בלבד.
2 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי
סונדר פיצ'אי
מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי
(צילום: AP)
ואכן, העובדה שמשתמשי אנדרואיד יכולים להוריד אפליקציות גם ממקורות נוספים עשויה להקשות על המדינות לנצח בתביעה. אלא שלפי התביעה, לגוגל פליי יש נתח שוק של 90% בהפצת אפליקציות במכשירי אנדרואיד, וכללי גוגל מגבילים את ההורדה הישירה של אפליקציות ומאפשרים פתיחות רק למראית עין.
בנוסף, התביעה תוקפת את העובדה שאפליקציות בחנות של גוגל נדרשות להשתמש במערכת תשלומים של גוגל, שגובה עמלה של בין 15-30% על מכירות. נטען כי גוגל הפכה למונופול בתחום תשלומים באפליקציות במכשירי אנדרואיד, וגובה עמלות מופרזות. המדינות התובעות גורסות כי פרקטיקות כאלה פוגעות בצרכנים על ידי העלאת מחירים באפליקציות והחלשת התחרות בין מפתחים - שהייתה יכולה להוביל לאפליקציות מאובטוחת יותר, עם פיצ'רים טובים יותר. עוד נטען כי גוגל הציעה לסמסונג, שמפעילה את חנות האפליקציות המתחרה של גלקסי, לפצות אותה אם "תוותר על היחסים המסחריים הישירים בתחום הפצת האפליקציות עם צרכנים ומפתחים".
2 צפייה בגלריה
גוגל פליי
גוגל פליי
גוגל פליי
(צילום: shutterstock)
התביעה מגיעה מספר ימים אחרי שגוגל עדכנה את מדיניות חנות האפליקציות שלה, ודורשת כעת ממפתחים להשתמש בפורמט אפליקציות מסוים, בטענה כי הוא יקטין את מהירות ההורדה עבור משתמשים. המדיניות הביאה לגל ביקורת ממפתחים שטענו כי היא תביא לקיבוע אפליקציות בחנות של גוגל, ותפגע במפיצים מתחרים.
גוגל מתמודדת עם מספר תביעות הנוגעות לפגיעה בתחרות ולדומיננטיות שלה בשוק. חברת אפיק גיימס, יצרנית פורטנייט, תובעת את גוגל, ובתביעה נפרדת גם את המתחרה אפל, בטענה כי פעלו באופן לא תחרותי בניהול חנויות האפליקציות שלהן, ולבסוף הסירו מהן את פורטנייט. תביעה נוספת בתחום ההגבלים העסקיים נגד גוגל, הנוגעת לעסק החיפוש שלה, הוגשה על ידי מחלקת המשפט של ארה"ב והדיונים בה צפויים להתחיל ב-2023.