בוואטסאפ, בשיחות וידאו, ב-SMS וברשתות החברתיות: שרים ובכירים בממשלה נתונים מאז פרוץ המלחמה, וביתר שאת בימים אלה, תחת שטף של הודעות נאצה ואיומים, בטלפונים החכמים, בתיבות המייל ובפלטפורמות דיגיטליות. המתקפה מגיעה מצד האקרים ופעילים פרו-פלסטינים, והשטף גדול כל כך עד שפעמים רבות הוא משתק את הטלפונים והמיילים של השרים לחלוטין.
2 צפייה בגלריה
מתקפת לוחמה פסיכולוגית על שרים ודוברים דרך וואטסאפ
מתקפת לוחמה פסיכולוגית על שרים ודוברים דרך וואטסאפ
מתקפת בוטים בוואטסאפ
(צילום מסך: וואטסאפ)
רשימה חלקית של המותקפים, כוללת את שר המשפטים יריב לוין, שקיבל כבר יותר מ-40 אלף הודעות נאצה, השרים ישראל כץ, אופיר אקוניס, מירי רגב, יואב קיש, גילה גמליאל, ושלמה קרעי. גם דוברים ממשלתיים הותקפו, בהם נאור יחיא, דובר נשיא המדינה, ואילון לוי, דובר מערך ההסברה הלאומי בשפה האנגלית. גם שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, חטף מבול של איומים ונאצות, בייחוד לאחר שפירסם את מספר הטלפון של סינוואר באו"ם.
המכנה המשותף לכלל ההודעות ושיחות האיומים, הוא שמקורן בקידומת הבינלאומית 62+, המספר של אינדונזיה, אף שתוכן ההודעות והנאצות מרמז כי מדובר בפלסטינים מהשטחים. נראה גם שלא מדובר באנשים פרטיים אלא במבצע מאורגן היטב. חלק מהשרים אף התלוננו כי תיבות המייל שלהם נחסמו לחלוטין בעקבות המתקפות.
אחד המותקפים סיפר שכאשר ענה לאחת השיחות, הוא החל לשמוע קללות וצעקות "לשחרר את פלסטין". בין ההודעות הרבות שהתקבלו, נכתב: "האם אתה יודע? פלסטין תהיה חופשית ואתה תושמד, תתכונן! עזרת ה' תגיע בקרוב"; "אנחנו נהרוג אותך ואת משפחתך"; "נמשיך לרדוף אותך עד שארץ פלסטין תהיה חופשית. שחררו את פלסטין"; וגם "חיילי אויב יבואו אליך, רק תחכה לתורך למות".
2 צפייה בגלריה
איומים על נאור יחיא
איומים על נאור יחיא
האיומים על דובר הנשיא
חלק מהשרים פנו למערך הסייבר הלאומי ולשב"כ, בניסיון להבין כיצד אפשר למנוע את המתקפות הללו. שם ייעצו להם להחליף מספר. לחלק מהשרים טיפלו במכשיר הטלפון, אך לדבריהם הדבר הפחית רק את שיחות הווידאו - אולם לא מנע את ההטרדות בהודעות טקסט. שרים טענו: "אנחנו לא מצליחים להבין כיצד מעצמת הסייבר לא מצליחה לעשות שום דבר נגד זה. מדוע אי אפשר לחסום הודעות מאזור חיוג מסוים? זה חוסר אונים מוחלט". בכיר ישראלי, שלדבריו חייו הפכו לסיוט, אמר: "חוץ מלהחליף מספר - לא קיבלנו שום פתרון ומענה. מדובר פה במתקפה מאורגנת על ידי גורמים עוינים".
גורמים שמעורים בנושא אמרו כי אכן התקבלו תלונות ממספר שרים, אך הגוף שיכול לטפל בכך הוא חברת מטא (הבעלים של פייסבוק, וואטסאפ ואינסגרם), כיוון שמדובר בהתקפת בוטים לטלפונים ולא בתקיפת סייבר.
מטעם מערך הסייבר הלאומי נמסר בתגובה: "לאור דיווחים שהגיעו אלינו בנושא, נעשו מספר פניות להנהלת חברת מטא בישראל בדרישה לקבל הן פתרון ספציפי והן פתרון רוחבי לבעיה. הנושא נמצא כעת לפתחם".