פייסבוק הכריזה היום (ה') על Horizon Workrooms, אפליקציה חדשה למשקפי המציאות המדומה אוקולוס קווסט 2, שמאפשרת לקיים פגישות עבודה בחללים וירטואליים באמצעות אווטארים מאויירים. זוהי אבן דרך משמעותית במאמצים של החברה להגשים את החזון של המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג - הפיכת האינטרנט למטאברס, יקום וירטואלי בתלת-ממד שבו נעבוד, נבלה ונעביר את רוב זמננו בעתיד.

עוד כתבות על המטאברס:

Horizon Workrooms מאפשרת לקבוצות של עד 16 אנשים להיפגש בחלל וירטואלי. עוד 34 אנשים יכולים להצטרף באמצעות מחשב ומצלמת רשת רגילים, כאשר התיעוד שלהם מופיע על מסך בתוך חדר הישיבות הווירטואלי כמו בשיחת וידאו רגילה. המשתתפים יכולים להשתמש במחשבים האישיים שלהם גם במרחב הווירטואלי, טכנולוגיית Spatial Audio מאפשרת למקם את הצליל ברמקולים או באוזניות לפי המיקום של האווטארים בחדר כך שתרגישו כאילו אתם יחד בחלל אמיתי, ולוח וירטואלי מחיק מאפשר לכתוב ולשרבט באמצעות השלט של אוקולוס. אפשר גם לשנות את הקונפיגורציה של החדר בהתאם לגודל ולאופי הישיבה.
2 צפייה בגלריה
Horizon Workrooms
Horizon Workrooms
Horizon Workrooms. אפשר לשתף קבצים מהמחשב
(צילום: פייסבוק)
צוקרברג הדגים בעצמו את Workrooms לעיתונאי טכנולוגיה בחו"ל בתדריך שהתקיים בחדר וירטואלי. למעשה, בפייסבוק כבר רגילים לערוך כך ישיבות עבודה, ובריאיון שהעניק בחודש שעבר לפודקאסט Vergecast של אתר הטכנולגיה The Verge, סיפר צוקרברג בהתלהבות על החוויה: "זה מרגיש יותר אמיתי, ויותר כמו חלל משותף, מאשר בשיחת זום... אם מישהו יושב לימינך, אתה יושב לשמאלו. אם אתם יושבים במעגל, כולם יכולים לזכור איפה ישב כל אחד". Horizon Workrooms, שזמינה להורדה בחינם בגרסת "בטא פתוחה", מתחרה בשירותי שיחות וידאו "מסורתיים" כמו זום, טימס, FaceTime ואחרים, אלא שנכון לעכשיו היא רלוונטית לבעלי משקפי אוקולוס קווסט 2 שהם עדיין מיעוט זניח בקרב האוכלוסייה (אם כי עדיין מדובר בלהיט שנמכר בכ-4.6 מיליון יחידות עד כה). מכיוון שבכל זאת מדובר בפייסבוק, פרטיות היא דאגה לגיטימית שבוודאי מעסיקה רבים מהמשתמשים הפוטנציאליים. בחברה מבטיחים לא להשתמש בשיחות או בחומרים שהוצגו באפליקציה על מנת להציג לכם פרסומות ממוקדות.
2 צפייה בגלריה
Horizon Workrooms
Horizon Workrooms
Horizon Workrooms. גם המקלדת באה איתכם
(צילום: פייסבוק)
מנכ"ל פייסבוק לא מסתיר בחודשים האחרונים את רצונו להפוך את פייסבוק מרשת חברתית לחברת מטאברס. השאיפה שלו היא שפייסבוק תהיה אחת החברות הדומיננטיות ביקום הווירטואלי החדש הן ברובד של החומרה (באמצעות משקפי מציאות מדומה ומשקפי מציאות רבודה שהיא צפויה להשיק בעתיד) והן ברובד של התוכנה (באמצעות פלטפורמות כמו Horizon, רשת חברתית וירטואלית שהוצגה ב-2019, ו-Horizon Workrooms שהוצגה היום).

לחיות בתוך האינטרנט

המושג מטאברס הופיע לראשונה בספר המדע הבדיוני "סנוקראש" משנת 1992 ולאחר מכן בספר "שחקן מספר אחת" שיצא ב-2011 ושבע שנים לאחר מכן עובד לסרט בבימויו של סטיבן שפילברג. הרעיון הוא אינטרנט שבו המשתמש לא צופה בתוכן, אלא נמצא ממש בתוכו. המטאברס יאפשר למשתמשים להשתתף בישיבות עבודה, לצפות בקונצרטים ואפילו לטייל בעולם. צוקרברג הוא ממש לא היחיד שנערך, שלא לומר דוחף, לאבולוציה הזאת. מיקרוסופט השיקה מוקדם יותר השנה פלטפורמה בשם Mesh, שמשמשת למפגשים וירטואליים בין עמיתים לעבודה באמצעות משקפי המציאות הרבודה הולולנס 2 שמיועדים לשימוש עסקי ותעשייתי; אפל צפויה להשיק בשנה הבאה משקפי מציאות רבודה (AR) משלה; וגם חברות יותר קטנות כמו Epic Games ורובלוקס עובדות על יישומים וטכנולוגיות רלוונטיים משלהן. אחת השאלות המעניינות והחשובות בהקשר הזה היא איזה מכשיר יהיה ה"אייפון של המטאברס"? האם יהיו אלה משקפי מציאות מדומה, משקפי מציאות רבודה, עדשת מגע עתידנית או אולי שבב שיוחדר למוח בעתיד הרחוק יותר.