אילון מאסק מיתג היום (ב') את טוויטר מחדש ונפרד מלוגו הציפור הכחולה האייקוני של הרשת החברתית, בתקווה שתחת המותג X ממתין לה עתיד יותר ורוד - אבל אנליסטים מזהירים כי מדובר במהלך מסוכן שלא בטוח שישתלם עבור המיליארדר ששילם 44 מיליארד דולר על הפלטפורמה.
2 צפייה בגלריה
הלוגו החדש של טוויטר
הלוגו החדש של טוויטר
תשכחו מטוויטר, קבלו את X
(צילום: Darko Vojinovic / AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

דן אייבס, אנליסט בכיר בבנק ההשקות Wedbush Securities, צייץ כי אומנם המהלך אמור להוביל לבנייתה של טוויטר מחדש כ"סופר-אפליקציה" (כזו שמציעה מגוון של שירותים, בדומה לוויצ'אט הסינית), אך הזהיר כי "זניחתו של לוגו הציפור האייקוני, המזוהה ברחבי העולם, הוא מהלך מסוכן מבחינה מיתוגית".
מייק פרו, דירקטור בחברת המחקר והייעוץ פורסטר, אמר לאתר הגרדיאן כי "אילון מאסק מוחק במו ידיו 15 שנים של מותג שהבטיח לעצמו מקום בלקסיקון התרבותי. מדובר במהלך מסוכן מאוד, מכיוון שעם X, מאסק למעשה מתחיל מחדש בזמן שהתחרות בעיצומה".
גם מאט רודס מסוכנות הקריאייטיב House 337 מאמין שמאסק לוקח סיכון משמעותי עם המיתוג מחדש. "מעט מאוד מותגים הפכו לפעלים (הכוונה לפועל "לצייץ" או "to tweet" - י"מ) או הוזכרו בכלי תקשורת ברחבי העולם באותה תדירות כמו טוויטר", אמר רודס לסוכנות הידיעות רויטרס, "כל מהלך שיקשה על אנשים למצוא את האפליקציה או לרצות לפתוח אותה על מסך הטלפון העמוס שלהם עשוי לפגוע בנתוני השימוש".
2 צפייה בגלריה
הלוגו החדש של טוויטר
הלוגו החדש של טוויטר
העמוד של מאסק ב-X
(צילום: ALAIN JOCARD / AFP)
דרו בנוויי, מנכ"ל חברת באטנהול שעוסקת בייעוץ בתחום המדיה חברתית, אמר לרויטרס כי "החודשים האחרונים היו מלאי תהפוכות בטוויטר, ואני לא חושב שמיתוג חדש הולך לפתור הכל". הוא העריך כי "המטרה היא פחות להמציא מחדש את טוויטר, ויותר לבנות מותג מסביב לאימפריה של אילון מאסק, שכוללת את SpaceX, שבה המיתוג X באמת מתחבר יותר".
עיתונאית הטכנולוגיה הוותיקה קארה סווישר השוותה את הצעד של מאסק לתהליך מיתוג מחדש קודם בתעשייה ורמזה שהמיליארדר לא לגמרי צלול בדעתו. "המיתוג מחדש של HBO ל-Max היה המהלך הטיפשי ביותר בזמן האחרון", צייצה סווישר, "אילון: תחזיקו את הבירה שלי ו/או כל מה שלקחתי בשעה 3 בלילה".

דמעות של ציפור

גם משתמשים רבים בטוויטר הביעו מורת רוח מהמהלך: ההאשאג #RIPTwitter (נוחי בשלום על משכבך, טוויטר) זינק לטבלת הנושאים הטרנדיים בפלטפורמה. באחד הממים הבולטים בנושא נראית הציפור הכחולה של טוויטר אומרת בדמעות: "פוטרתי" - רמז לגלי הפיטורים שעברו על החברה תחת בעלותו של מאסק (המיליארדר פיטר כ-80% מכוח האדם של טוויטר).
משתמשים אחרים הזכירו כי הקונוטציה של הסמל X היא לא בהכרח חיובית. חלקם טענו כי מדובר בסמל פשיסטי שמזכיר צלב קרס. אלכס הית', סגן עורך אתר הטכנולוגיה The Verge, תהה: "אז הלוגו והשם של האפליקציה הזאת הולכים להיות הסמל האוניברסלי ל-delete?". לאחד הטוקבקיסטים ב-ynet הסמל החדש הזכיר משהו אחר: "מה זה? מאסק קנה את אגד ולא ידענו?".
החיבה של מאסק לאות X היא עובדה ידועה: אחת החברות הראשונות שהקים נקראה X.com לפני שהתמזגה עם PayPal; האות הראשונה בשם של בנו שנולד ב-2020 היא X (שמו המלא הוא X Æ A-12); חברת החלל שלו נקראת SpaceX; ומוקדם יותר החודש הוא הכריז על הקמת חברת בינה מלאכותית חדשה בשם xAI. גם לטסלה, יצרנית המכוניות החשמליות שהוא עומד בראשה, יש מודל בשם X.
אתמול פרסם מאסק תמונה ישנה שלו מסמן X עם הידיים לצד מודעה של טסלה X. "אני לא יודע איזה רמז עדין הסגיר זאת, אבל אני אוהב את האות X", כתב. אין שום בעיה, אילון, אנחנו ממש לא שופטים. אבל לא בטוח שזאת סיבה מספיק טובה להחריב מותג שבסך הכל עבד לא רע עד שאתה הגעת.