היזם הסדרתי אילון מאסק הפך לבעלים של טוויטר לפני פחות משנה, ולמרות הדרך רצופת המהמורות שהעביר את החברה מאז, הוא כבר יוצא להרפתקה עסקית נוספת. החברה החדשה של מאסק תיקרא xAI, והיא תתחרה בענקיות טכנולוגיה וסטארטאפים מובילים בתחום החם של העת האחרונה - בינה מלאכותית. חלק גדול מהפרטים אודות החברה החדשה עדיין לוט בערפל, אבל לאחרונה מאסק ושאר הצוות המייסד סיפקו מעט מידע אודותיה. אז מה ייחודי בגישה של החברה, מהו הרקע של מאסק בתחום ולמה היא כבר סופגת ביקורת? ריכזנו עבורכם את כל המידע.

עוד בנושא:

מה המטרה של החברה החדשה?

לפי מאסק, המטרה של xAI היא לפתח בינה מלאכותית כללית (AGI) - כלומר בינה מלאכותית שמסוגלת לבצע משימות מורכבות, ברמת אינטיליגנציה של בן אנוש או אף גבוהה ממנה. מאסק הוא אחד הקולות הבולטים שדווקא מזהיר מהסכנות הפוטנציאליות של פיתוח כזו טכנולוגיה, ולכן הוא הדגיש כי ה-AGI של xAI תהיה "טובה". בנוסף, אותה בינה תנסה "להבין את היקום" ולפתור שאלות משמעותיות ולא פתורות שבני האדם עוד לא הצליחו לפצח. הוא אף אמר כי לא ניתן להגדיר טכנולוגיה כ-AGI עד שתצליח לפתור לפחות בעיה חשובה אחת, וחזה שאנחנו נמצאים במרחק של 5-6 שנים מפיתוח טכנולוגיה כזו.
2 צפייה בגלריה
רוצה להבין את היקום באמצעות AI. מאסק
רוצה להבין את היקום באמצעות AI. מאסק
רוצה להבין את היקום באמצעות AI. מאסק
(עיבוד תמונה. צילום: M.Aurelius / shutterstock, Gonzalo Fuentes/ Reuters)
מאסק טען כי הדרך הבטוחה ביותר לבניית AGI מיטיבה שכזו, שלא תהיה מסוכנת, היא להגדיר לה "מקסימום סקרנות", ושאיפה לחיפוש אמת. לדבריו, עבור AI שמחפשת את האמת, האנושות תהיה מאוד מעניינת, יותר מחלקים אחרים במערכת השמש שלנו - ומסיבה זו האנושות תהיה בטוחה מפניה. הוא הגדיר את החברה ככזו שתתחרה בחברות המובילות בתחום ה-AI היום, כמו OpenAI וגוגל, ואמר כי הוא תומך בתחרות ומתנגד למונופוליזציה בתחום ה-AI.
הוא גם עקץ את אותן מתחרות ואמר כי יש סכנה משמעותית באימון AI להיות פוליטיקלי קורקט, או לשקר, ושאם מנסים להפוך אותו למוסרי, עלולים לקבל את התוצאה ההפוכה. הוא הצהיר כי בחברה שלו יאפשרו ל-AI "לומר את מה שהוא מאמין שנכון", גישה שמאסק צופה שתוביל לביקורת.

מה הרקע של מאסק בתחום ה-AI?

מאסק היה אחד ממייסדי OpenAI, החברה שעומדת מאחורי ChatGPT - המוצר שהביא לעלייה האדירה בעניין הציבורי בטכנולוגיית בינה מלאכותית גנרטיבית, ובעקבות זאת לעלייה במספר המוצרים הזמינים ולתחרות גדולה בין חברות בתחום. כשהחברה הוקמה ב-2015, היא הייתה ישות שונה מהיום - ארגון מחקר ללא מטרות רווח לפיתוח בינה מלאכותית באופן בטוח לאנושות. ב-2018 עזב מאסק את דירקטוריון החברה.
עם עליית תחום ה-AI הגנרטיבי לאחרונה, מאסק התבטא רבות נגד הפיתוחים בתחום וטען כי הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר מדי, ללא רגולציה מספקת, ועשויה להביא להשלכות קטסטרופליות על האנושות. הוא אף הצטרף למכתב שקורא לעצירה של פיתוח הטכנולוגיה לחצי שנה.
מה זה בינה מלאכותית גנרטיבית?

אז מה הגישה של xAI לגבי רגולציה בתחום?

בשיחת טוויטר ספייסס (שיחת אודיו) שערכו מאסק ושאר מייסדי החברה בסוף השבוע, הכיר מאסק בכך שהוא אחד הקולות הבולטים "שקראו לפיקוח על AI, כדי שלא רק חברות יחליטו מה הן רוצות לעשות", והוסיף כי "יש הרבה מה לעשות בתחום בטיחות ה-AI".
כשנשאל אם יסכים לפגישה עם סגנית נשיא ארה"ב קאמלה האריס כדי לדון בנושא הרגולציה בתחום, אמר כי יסכים להיפגש עמה. עם זאת, הוא סייג את הדברים כשעקץ אותה ואמר כי הוא לא בטוח שהיא האדם הנכון לשמש כ"צאר ה-AI", מאחר שטכנולוגיה אינה המומחיות שלה, "אבל אולי זה ילך לכיוון טוב, זה טוב יותר מכלום". הוא הוסיף כי בארה"ב ישנו חשש שרגולציה תאט את חברות ה-AI המקומיות מול ההתפתחות בסין, אך אמר כי קיים שיחות בסין שבהן הבהיר לבני שיחו כי ללא רגולציה, ה"סופר-אינטיליגנציה" תהיה בשליטה. "המפלגה הקומוניסטית בסין לא רוצה למצוא את עצמה מתרפסת בפני סופר-אינטיליגנציה דיגיטלית", אמר.

איך ייראה שיתוף הפעולה עם החברות של מאסק?

מאסק נשאל במסגרת השיחה אם החברה החדשה תשתמש בנתונים מטוויטר כדי לאמן את המודלים שלה. הוא השיב על כך בחיוב, וטען כי כל ארגון שמפתח AI היום השתמש בנתונים של טוויטר "באופן לא חוקי". מסיבה זו, לדבריו, היה צורך במגבלות הזמניות על הגישה לטוויטר. מכאן, גם xAI תשתמש בציוצים פומביים "כמו כולם" כדי לאמן את האלגוריתמים שלה, לדבריו.
גם טסלה, חברת הרכבים החשמליים שמאסק עומד בראשה, תשתף פעולה עם xAI "במספר דרכים". מאסק ציין כי שיתוף הפעולה יועיל לשתי החברות, וכך יכולות הנהיגה האוטונומית של רכבי טסלה ישתפרו בזכות הפעילות של xAI.

עוד בנושא:

למה דווקא עכשיו?

מאסק מפזר רמזים כבר תקופה על כוונתו להקים חברה שתתחרה בשדה ה-AI, אבל חשיפת הפרטים המדויקים בתזמון הזה העלתה השערות כי הוא קשור לתחרות מכיוון אחר. חשיפת החברה באה בסמוך להשקה של Threads, הרשת החברתית החדשה של מטא שמתחרה בטוויטר. ייתכן שמאסק עשה זאת כדי להסיט את הפוקוס מת'רדס, או כדי לעורר עניין מחודש בטוויטר, שבה השתמש כדי לספק פרטים על החברה - מתוך תקווה שהצעד יצית בטוויטר שיחות על AI, הנושא החם של התקופה האחרונה, וימשוך את המשתמשים.
2 צפייה בגלריה
חברת xAI
חברת xAI
גברים בלבד. חברת xAI
(צילום: Ascannio / Shutterstock.com)

מי נמצא בצוות - ומי לא?

פרט למאסק עצמו, צוות החברה כולל 12 חברים, בהם איגור בבושקין, חוקר בינה מלאכותית בכיר לשעבר בחברת DeepMind שבבעלות גוגל. גם לשאר חברי הצוות רקע עשיר של מחקר באקדמיה, ושל עבודה בחברות בולטות בתחום כמו דיפמיינד, OpenAI ומיקרסופט.
למרות הרקע המרשים של הצוות המייסד, היו מי שביקרו דווקא את מה שהיה חסר בו - נשים. מעבר לחוסר בגיוון בחברה עצמה, החשש הוא שזה ישפיע גם על פעילותה לרעה, שכן אפליקציות של בינה מלאכותית עשויות להיות מוטות נגד נשים אם לא ניתן לכך דגש בתהליך האימון שלהן.

מה הלאה?

בכירי החברה הצהירו כי הם מעוניינים לפתח ולהוציא מוצרים שיהיו שימושיים עבור צרכנים ועסקים, אך לא פירטו לאילו סוג של מוצרים ניתן לצפות, ואמרו כי "זה עדיין ראשוני". למרות זאת, לדבריהם פרטים נוספים על ההשקה הראשונה של החברה צפויים לצאת כבר בעוד כשבועיים.