הצרות של פייסבוק לא נגמרות. בסוף השבוע, פורסמו טענות קשות נגד החברה ע"י עוד עובד לשעבר שהפך למדליף, וזהותו לא נחשפה. במקביל פורסמה שורת דיווחים המבוססים על מסמכים פנימיים שאספה והדליפה העובדת לשעבר פרנסס האוגן.

עוד בנושא:

המדליף החדש טוען בדומה להאוגן כי החברה מתעדפת את רווחיה על פני ניסיון להילחם בהפצה של דברי הסתה ודיסאינפורמציה בפלטפורמה. דבריו פורסמו בוושינגטון פוסט ונמסרו כתצהיר ל-SEC (הוועדה לניירות ערך ולבורסות של ארה"ב). הוא אמר כי טאקר באונדס, סגן נשיא תחום התקשורת בחברה לשעבר, אמר על סוגיית ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 באמצעות הפלטפורמה כי "יהיו מחוקקים שיתרגזו. וכעבור כמה שבועות הם יעברו למשהו אחר. בינתיים אנחנו מדפיסים כסף במרתף ואנחנו בסדר גמור".
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג
(צילום: AP)
עוד אמר המדליף לגבי פרויקט Internet.org של פייסבוק, שנועד לחבר אנשים במדינות מתפתחות לאינטרנט, כי מטרתו היא למעשה להפוך את פייסבוק ל"מקור החדשות היחיד" באותן מדינות, כך שבחברה יוכלו לאסוף מידע על שווקים חדשים.
העדות החדשה מצטרפת לאלפי המסמכים הפנימיים שהאוגן הדליפה לוול סטריט ג'ורנל, מהם עלה כי פייסבוק מודעת לכך שאינסטגרם עשויה לפגוע בדימוי הגוף של נערות, שכללי הפלטפורמה לא נאכפים באופן שווה על קבוצה גדולה של משתמשים מפורסמים ועוד. האוגן אף העידה בפני הסנאט האמריקאי, בשימוע שעורר הדים רבים, וקראה להחלת רגולציה על החברה, מאחר שלטענתה היא לא תתקן את הבעיות הקשות בעצמה. מחר האוגן צפויה להעיד גם בפני הפרלמנט הבריטי.
גם המסמכים והמחקרים הפנימיים החדשים שהדליפה האוגן לכלי תקשורת נוספים מצביעים על נזקים שהחברה מודעת אליהם, אך לא מטפלת בהם.
3 צפייה בגלריה
תיקי פייסבוק
תיקי פייסבוק
תיקי פייסבוק
רבים מהדיווחים החדשים נגעו להתנהלות פייסבוק סביב מידע שקרי שהופץ בפלטפורמה לפני המהומות בקפיטול בינואר. ב-CNN דווח כי ניתוח פנימי של פייסבוק מצא כי מדיניות הפלטפורמה לא מנעה את הצמיחה של קבוצות הנוגעות ל "Stop the Steal" - תנועה שטענה כי תוצאות הבחירות שהפכו את ביידן לנשיא ארה"ב היו מזויפות. פייסבוק טיפלה בנפרד בכל תוכן כזה, ללא מדיניות כוללת, לפי הניתוח הפנימי שהודלף. בניו יורק טיימס דיווחו כי מדען נתונים בפייסבוק כתב באופן פנימי כי 10% מכל הצפיות בפוסטים פוליטיים בפלטפורמה בארה"ב היו בפוסטים שטענו להונאת בחירות.
בבלומברג דווח כי עובדים בפייסבוק התרעמו לאחר המהומות בקפיטול: "אני נאבקת להתאים בין הערכים שלי וההעסקה שלי כאן. באתי לכאן בתקווה להביא שינוי, ושיפור חברתי, אבל כל מה שראיתי זה ניוון והתנערות מאחריות", כתבה אחת העובדות.
3 צפייה בגלריה
השימוע של פייסבוק בסנאט האמריקני
השימוע של פייסבוק בסנאט האמריקני
"פייסבוק מתעדפת רווחים על פני טובת הציבור". פרננס האוגן מעידה בסנאט האמריקני
(צילום: רויטרס)
גם דיווח ב-NBC עסק באופן בו מידע פוליטי שקרי מופץ בפלטפורמה. לפי הדיווח, פייסבוק ערכה ניסוי שהראה כי פרופיל חדש, של אם מצפון קרוליינה בעלת דעות שמרניות, החל לקבל המלצות להצטרף לקבוצות המקושרות לקונספירציית QAnon הימנית-קיצונית תוך יומיים. בנוסף, ב-2020 היו בפייסבוק אלפי קבוצות פרטיות ועמודים שתומכים בתיאוריה, עם מיליוני עוקבים. נכון להיום פייסבוק חוסמת קבוצות כאלה.
בניו יורק טיימס ובוול סטריט ג'ורנל דווח על האופן בו דברי הסתה ותכנים שמעודדים אלימות הופצו בהודו דרך אפליקציות פייסבוק. דווח כי קבוצה המקושרת למפלגת בהאראטיה ג'נאטה של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, השתמשה בפייסבוק כדי לעודד אלימות. בדו"ח הפנימי של החברה המליצו להסיר אותה מהפלטפורמה, אבל הקבוצה ממשיכה לפעול בפייסבוק.
בפייסבוק אמרו בתגובה לדיווחים כי "בלב הסיפורים האלו יש הנחה שקרית. אנחנו עסק ולכן יש לנו רווחים. אבל הרעיון שאנחנו עושים זאת במחיר הבטיחות או הרווחה של אנשים מפספס את האינטרסים המסחריים שלנו. השקענו 13 מיליארד דולר ויש לנו מעל 40 אלף אנשים עם עבודה אחת - לשמור על אנשים בטוחים בפייסבוק". על פרסום דברי המדליף החדש פייסבוק אמרה כי "זהו תקדים מסוכן לבסס סיפור שלם על מקור יחיד, שמבטא טווח רחב של טענות ללא אימות".
לפי דיווחים, פייסבוק צפויה לשנות את שמה ולחשוף השבוע את השם החדש, כאשר חלק מהמניעים למהלך הוא מיתוג מחודש וניסיון להרחיק את החברה מהמחלוקות הרבות שנקשרו בשמה.