במשך שנים, רבים ממנויי נטפליקס שיתפו את הסיסמאות שלהם עם בני משפחה וחברים, שנהנו מהשירות ללא תשלום נוסף. בנטפליקס אמנם היו מודעים לתופעת שיתוף הסיסמאות, אך לא פעלו נגד אותם לקוחות, ואף טענו שמדובר בסוג של שיטת שיווק, שכן המנויים ה"פיראטיים" עשויים להפוך יום אחד ללקוחות משלמים. אלא שלאחרונה ענקית הסטרימינג שינתה כיוון, ובתור צעד ראשון השיקה ניסוי באמריקה הלטינית נגד משתפי הסיסמאות.

עוד בנושא:

שינוי הכיוון נוגע בין היתר לעובדה שהחברה החלה לאבד מנויים, אך נכון לעכשיו נראה כי נטפליקס מתקשה לגבש מדיניות ברורה כדי להתמודד עם הסוגיה. בחודש מרץ, היא החלה בניסוי בפרו, צ'ילה וקוסטה ריקה, שתוצאותיו ישמשו ככל הנראה כדי לגבש מדיניות נרחבת בנושא. במסגרת הניסוי, משתמשים ששיתפו את הסיסמה עם מי שלא חולק איתם משק בית, היו אמורים לקבל התראה עם בקשה לתשלום נוסף. בפרו למשל, ההצעה למנויים הייתה להוסיף עד שני משתמשים נוספים לחשבון, שלא גרים איתם, בתמורה לכ-2 דולר בחודש, זול בהרבה מהאפשרות לפתוח חשבון חדש, בכ-6.8 דולר לחודש ומעלה.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית נטפליקס
אפליקציית נטפליקס
אפליקציית נטפליקס
(צילום: shutterstock)
אלא שלפי דיווח של אתר הטכנולוגיה "Rest of World", יישום הניסוי בפרו לא נעשה באופן אחיד, וחלק מהמשתמשים נותרו מבולבלים בעקבות זאת. משתמשים מסוימים ממשיכים לשתף סיסמאות ללא הפרעה או תוספת תשלום, אחרים אמנם קיבלו התראה אך התעלמו ממנה ולא נתקלו בשום אכיפה של המדיניות החדשה, והיו גם כאלה שנדרשו לתוספת במחיר ולכן במקרים מסוימים ביטלו את המינוי.
אחת המרואיינות, קאט גלינדו, שיתפה כי לאחר שקיבלה התראה החליטה לבטל את המנוי ולעבור לשירות המתחרה HBO Max. "זה לא רק בגלל החיובים החדשים", הסבירה, "לא נהניתי מרוב התוכניות שלהם יותר". גם הוגו וילצ'ז ביטל את החשבון אחרי שינוי המדיניות, והוא ממשיך לחלוק עם חברים חשבונות בשירותי סטרימינג מתחרים, שלא אוכפים את העניין - בהם HBO Max ואמזון פריים.
נציגת שירות לקוחות של נטפליקס שהתראיינה לכתבה העידה כי גם הנציגים עצמם מבולבלים ולא יודעים איך להגיב כשהם נשאלים על שינוי המדיניות. בנוסף, שיתפה כי היא עצמה חולקת את החשבון שלה עם חברים, ולא קיבלה התראה על כך.
מנטפליקס נמסר בתגובה לדיווח כי המדיניות נוגעת לאנשים שחיים באותו בניין, למרות שחלק מהמנויים מפרשים אותה כקשורה לקרובי משפחה מדרגה ראשונה. בנוסף, בחברה אישרו כי המדיניות מיושמת באופן הדרגתי, ולכן כרגע ייתכן שמנויים שונים משלמים מחיר שונה.
2 צפייה בגלריה
HBO Max
HBO Max
HBO Max. חלק מהמשתמשים עברו למתחרים
(צילום: shutterstock)
בעוד שנטפליקס היא חברה גלובלית שמתייחסת כרגע לשוק בפרו כחלק מניסוי, ולכן לא מיישמת את המדיניות באופן אחיד, התנאים והחיובים השונים שמבלבלים את המנויים עלולים לגרור תגובה של רגולטורים מקומיים. נציגים של רשויות להגנת הצרכן משלושת השווקים בהם הניסוי נערך כבר נפגשו עם נטפליקס, והרשות של פרו אף פרסמה הצהרה שבה המליצה לחברה ליצור ערוצים לתקשורת ברורה יותר והעריכה שיתקבלו תלונות של צרכנים. הרשות אף הצהירה כי החיובים השונים עשויים להיחשב כאפליה אקראית נגד משתמשים.