ענקית הסטרימינג נטפליקס נפלה היום (ד') ב-35% במסחר בוול סטריט, אחרי פרסום דו"חות מאכזבים לרבעון הראשון של 2022 בו רשמה ירידה של 200 אלף לקוחות - לראשונה זה עשור. לטענת החברה, הסיבות לכך היו האינפלציה החמורה שמשתוללת בארה"ב ובמדינות רבות נוספות בעולם, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והתחרות הקשה מולה היא מתמודדת בשוק המתפתח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוצאות המאכזבות, לפיהן החברה פספסה בצורה משמעותית את תחזית המנויים החדשים שעמדה על 2.5 מיליון, הובילו לקריסה חדה במניה כאמור ולמחיקה של כ-55 מיליארד דולר משווי החברה הכולל.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל נטפליקס, ריד הסטינגס
מנכ"ל נטפליקס, ריד הסטינגס
מנכ"ל נטפליקס, ריד הסטינגס
(צילום: רויטרס)
מאז הזהירה נטפליקס בחודש ינואר האחרון מפני ירידה אפשרית במספר המנויים החדשים, נפלה המניה בשיעור של כמעט 50%. בהקשר זה יצוין כי השהיית שירותיה ברוסיה לאחר הפלישה לאוקראינה הובילה גם היא את נטפליקס להפסד של 700 אלף מנויים.

נטפליקס תשיק מנוי זול יותר עם פרסומות?

בעקבות הירידה בקצב המנויים החדשים, נטפליקס עשויה לשקול להשיק גרסה מוזלת של השירות שלה שתכלול פרסומות, בדומה למודל של מתחרותיה העולות HBO מקס ודיסני+.
ריד הסטינגס, מנכ"ל החברה, אמר כי "מי שעקב אחרי נטפליקס יודע שאני נגד המורכבות של פרסום וחובב גדול של הפשטות של מנויים. אולם, עם כמה שאני חובב גדול של המודל הזה, אני חובב יותר גדול של יכולת הצרכן לבחור".
במקביל, נטפליקס סיפקה תחזית קודרת גם לרבעון הבא, לפיה היא צפויה לאבד שני מיליון מנויים נוספים. זאת, על אף עלייתן הצפויה של עונות חדשות ללהיטים "סטריינג'ר טינגס" ו"אוזרק" והסרט החדש שלה "האיש האפור" (The Grey Man), בכיבובם של כריס אוונס וריאן גוסלינג.
הנפילה החדה במחיר המניה של נטפליקס גוררת ירידות משמעותיות יחסית גם בקרב חלק מהחברות המתחרות של נטפליקס: רוקו נופלת בלמעלה מ-6%, וולט דיסני בכ-4% ווורנר ברדרס דיסקברי בכ-5%.

סוף לשיתוף חשבונות?

לטענת הסטינגס, מגפת הקורונה גרמה ל"רעש משמעותי" בשנתיים האחרונות שהקשה על החברה להעריך ולצפות את העליות ואת הירידות במספר המנויים שלה. כעת, נראה כי הבעיה העיקרית היא התחרות העולה וצופים רבים שמשתמשים באותו החשבון, מה שמקשה על נטפליקס לגדול.
"כשגדלנו מהר, זה לא היה בעדיפות מירבית אצלנו", טען מנכ"ל נטפליקס בהקשר שיתוף החשבונות הרווח מאוד בפלטפורמה, והוסיף כי "כעת אנחנו עובדים על זה מאוד קשה". לפי הערכות, כ-100 מיליון משקי בית צופים בנטפליקס באמצעות חשבונות משותפים - וכ-30 מיליון מתוכם בארה"ב ובקנדה בלבד.
אחד הסממנים הבולטים לעלייה בתחרות בשוק הסרטימינג הוא ההשקעה האדירה של נטפליקס בתוכן ייחודי, אשר עמדה בשנה שעברה על כ-50 מיליארד דולר - זינוק של 50% לעומת 2019.
בתוך כך, החברה ציינה כי על אף העלייה בתחרות, שיעור המשתמשים בפלטפורמה בארה"ב נשאר פחות או יותר קבוע. לכן, החברה מתמקדת כעת בפיתוח שווקים אחרים בעולם ובתוכן מקומי (בדגש על השפה), שם הפוטנציאל גדול בהרבה.
במקביל, נטפליקס גם מתמודדת עם בעיה אחרת: סקרים מעידים על כך שמרבית דור ה-Z ודור ה-Y מבלים יותר זמן בצפייה בסרטונים שנוצרו על ידי משתמשים בטיקטוק או ביוטיוב מאשר בסדרות או בסרטים שמשודרים בפלטפורמות סטרימינג. סקר נוסף מחודש מרץ האחרון הראה כי בני דור ה-Z, כלומר בני 14 עד 25, מבלים יותר זמן במשחקי קונסולות ומחשב מאשר בצפייה בסרטים, בטלוויזיה או אפילו בשמיעת מוזיקה.
פורסם לראשונה: 09:03, 20.04.22