כפתור הפרפר, שמאפשר לדווח באופן דיסקרטי על אלימות במשפחה, הוטמע עד כה ביותר מ-500 אתרים בעולם - כך סיפר הבוקר (יום ב') ל-ynet נתנאל אמר, שעומד מאחורי המיזם ביחד עם פרי שלום. לדבריו, מאז שהכפתור הוטמע ב-ynet בנובמבר האחרון, כ-22 אלף גולשים קיבלו מענה דיגיטלי בנושא אלימות במשפחה ויותר מ-1,200 בני אדם קיבלו סיוע של ממש. ברוב המוחלט של המקרים מדובר בנשים.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"הפרפר הוא בעצם פלטפורמה דיגיטלית, מה שאנחנו קוראים באנגלית One-Stop-Shop, שמרכזת בתוכה את כל המענים או כל מה שאנחנו צריכים בתחום האלימות במשפחה", הסביר, "וכל זה באנונימיות מוחלטת, ללא השארת שום עקבות במכשיר של הפונה". הכפתור זכה בשנה שעברה בהאקתון של פורום מיכל סלה, תחרות שנתית שמטרתה לפתח מיזמים למניעת אלימות במשפחה, ונערכת לזכרה של מיכל סלה ז"ל, שנרצחה על ידי בן זוגה.
2 צפייה בגלריה
 כפתור הפרפר. דיסקרטיות מלאה
 כפתור הפרפר. דיסקרטיות מלאה
כפתור הפרפר. דיסקרטיות מלאה
מאחורי הכפתור עומד הסטארט-אפ "קאבו - מתחברים לעולם בטוח" שאמר עומד בראשו. הכפתור הוטמע כאמור ב-ynet בנובמבר האחרון והוא מופיע בצד השמאלי של האתר, מתחת לכפתור הנגישות. ניתן למצוא אותו גם באפליקציית ynet מתחת לאייקון של התפריט בצד שמאל של המסך. כפתור הפרפר הוטמע בחודשים האחרונים גם באתרים של בנק דיסקונט, שופרסל, סלקום, בית החולים שיבא, קופת חולים מכבי, חברות הביטוח מגדל וכלל ועוד.
"אחד החידושים אולי הכי מדהימים שאנחנו מצליחים לייצר דרך הפלטפורמה הזאת, בגלל שאנחנו לא מחוברים למשטרה ולרווחה, זה מעורבות של גברים, גם כאלה שנמצאים בצד האלים", התגאה אמר. לדבריו, פונים אלה "מרגישים יותר פתוח לבוא ולהתייעץ כשהם יודעים שאין לזה באמת השלכות. זה לא שאם אני אבוא ואני אתייעץ אז מחר ידפקו לי בדלת".
אם מגיע בן אדם ואומר "אני אלים כלפי אשתי" והוא מבקש את עזרתכם. יש לכם דרך לדעת מי הוא ולדווח עליו לכאורה? אמר: "לא, אין לנו שום דרך לדעת מי הוא. רק שנבין, גם אנחנו בתור חברה, אנחנו לא חשופים לשום דבר מהמידע שעובר דרכנו. גם מבחינת אבטחת סייבר וגם מבחינת הצד הפונה, היחידים שיודעים באמת מה קורה בשיחה זה הצד שפנה ואותו גוף מטפל, שבמגזר הכללי זה עמותת לא לאלימות". המיזם החל לפעול לאחרונה בחברה החרדית במסגרת שיתוף פעולה עם עמותת בת מלך, שאחראית לטיפול בפניות. לדברי אמר, החברה מתכננת להתחיל לפעול גם במגזר הערבי והיא נמצאת במגעים עם גורמי ממשל בקולומביה שהביעו עניין בשיתוף פעולה ובהטמעת המערכת אצלם. בחודש מרץ השתתף הסטארט-אפ בוועדת האו"ם השנתית למעמד הנשים והציג שם את כפתור הפרפר כטכנולוגיה ישראלית-בינלאומית להצלת חיים וסיוע במניעת אלימות במשפחה.
2 צפייה בגלריה
נתנאל אמר עם השגריר ארדן
נתנאל אמר עם השגריר ארדן
נתנאל אמר עם השגריר באו"ם גלעד ארדן
(צילום: לשכת השגריר ארדן)

הזוכים בהאקתון מיכל סלה

בתוך כך, אתמול התקיים בבית הנשיא, יצחק הרצוג, אירוע הגמר הרביעי של האקתון של פורום מיכל סלה למניעת אלימות נגד נשים. במקום הראשון לשנת 2023 זכה מיזם Whispers בראשות מיאדה בדראנה, שמיועד לנשים שחיות בחברה סגורה. מדובר בצ'אט אנושי אנונימי שמוצפן באפליקציית המסרים טלגרם ומאפשר לאישה שנמצאת בזוגיות אלימה לקבל תמיכה וסיוע מאנשי מקצוע. במקום השני זכה מיזם Timeout: הצוות בראשות טל אגרנט פיתח אפליקציה אישית לניהול כעסים ולמניעת התפרצויות זעם המיועדת הן לגברים אלימים והן לציבור הרחב. במקום השלישי זכה מיזם Swipe2Safety בהובלת דרור ברנשטיין - אפליקציה עם ממשק משחקי דמוי טינדר, שמציגה שאלות המשקפות תמרורי אזהרה לזוגיות מסוכנת ומספקת הכוונה ליציאה בבטחה מקשר. שלושת הצוותים קיבלו פרסים בסך 50,000 שקלים להמשך פיתוח המיזמים.