המלחמה בישראל הובילה לחילוקי דעות פנימיים במטא לגבי ניטור התוכן באזור - כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל. בצד אחד של המתרס ניצבים עובדי מטא בתל אביב, ומולם עומדים עובדי מטא בדובאי, שאחראים בין היתר על השטחים הפלסטיניים. בין שני הצדדים, נכתב בדיווח, מתגלעים לעיתים קרובות חילוקי דעות על התכנים שמתפרסמים בפלטפורמות של החברה.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג. מטא נתפסה לא מוכנה
(עיבוד תמונה. צילומים: Carlos Barria / Reuters, Mahmud Hams / AFP)
הדיווח שופך אור על הקשיים של מטא בניטור תוכן בעייתי בעקבות מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר: המערכות האוטומטיות של החברה מתקשות להתמודד עם עברית ועם הדיאלקט הערבי-פלסטיני, וכאשר מטא מפקידה עובדים אנושיים על משימת ניטור התוכן, הם מתקשים להסכים כיצד יש לאכוף את כללי הקהילה של החברה.
ריפרש
ברוכים הבאים לטלגרם, חמאס כבר כאן / עם עידן רינג
21:29

עוד בנושא:

בתקרית מביכה במיוחד עבור החברה, מערכת התרגום האוטומטית של אינסטגרם תרגמה בטעות את המילה "פלסטינים" מערבית ל"טרוריסטים פלסטינים" באנגלית. הסיבה: "הזיה" של מערכת בינה מלאכותית - הכינוי לתופעה שבה מודלים של AI ממציאים מידע ומספקים תשובות שגויות למשתמשים.
ובחזרה ל-7 באוקטובר: אחרי מתקפת הטרור, באינסטגרם זיהו עלייה מדאיגה של פי חמישה עד עשרה במספר התגובות הפוגעניות בישראל, לבנון והשטחים הפלסטיניים. בתגובה הוחלט להוריד את הסף שבו המערכת האוטומטית להסרת תגובות מתחילה לפעול. כך, במקום שתגובות יוסרו כאשר יש סבירות של 80% שהן פוגעניות, מטא הסירה אותן גם כשהייתה סבירות של 40% בלבד.
השינוי הזה הוביל לתוצאות משביעות רצון בישראל, לבנון, סוריה ומצרים, אבל התגובות העוינות מהשטחים הפלסטיניים המשיכו לזרום. בשלב הזה, הוחלט במטא להוריד את סף הפעולה להסרת תגובות בקרב המשתמשים הפלסטינים ל-25%. המהלך הזה הוביל לתגובות נזעמות מצידם של עובדים מוסלמים במטא. "כרגע נראה שמה שאנחנו אומרים ומה שאנחנו עושים הם שני דברים שונים לחלוטין", כתב אחד מהם בפורום פנימי.
דובר מטעם מטא מסר לג'ורנל כי היו יותר תגובות מהשטחים הפלסטיניים שהפרו את הכללים של החברה, והיא הייתה חייבת להוריד את סף הפעולה של המערכת האוטומטית על מנת לקבל את אותו אפקט שהשיגה באזורים אחרים. בנוסף, במטא התנצלו על הטעות בתרגום באינסטגרם.
2 צפייה בגלריה
כאוס ברשתות החברתיות
כאוס ברשתות החברתיות
כאוס ברשתות החברתיות
(עיבוד תמונה. צילום: Thaspol Sangsee / Shutterstock.com, MAHMUD HAMS / AFP)

האיחוד האירופי מודאג

בשבוע שעבר הודיעה מטא כי בתשעת הימים הראשונים של המלחמה היא הסירה או סימנה כ"תוכן פוגעני" יותר מ-2.2 מיליון תכנים בערבית ובעברית שהפרו את המדיניות שלה. בנוסף, הצהירה כי "אין אמת בטענה שאנחנו משתיקים קולות באופן מכוון", לאחר שמשתמשים פרו-פלסטינים טענו כי הגבילה את החשיפה של הפוסטים שלהם או הסירה אותם גם כאשר לא הפרו את כללי הקהילה.
בניסיון להנמיך את גובה הלהבות, החליטה בשבוע שעבר מטא לשנות את הגדרת ברירת המחדל באזור, כך שפוסטים בפרופילים פרטיים יהיו פתוחים לתגובות של חברים או עוקבים מבוססים בלבד. זאת, לאחר שתומכי חמאס פרסמו תגובות לועגות לפוסטים על נרצחים וחטופים. בנוסף החליטה החברה להעלים את התגובות הראשונות לפוסטים מהפיד הראשי בפייסבוק ולאפשר למשתמשים לנעול את הפרופיל שלהם בצעד אחד בלבד.
באיחוד האירופי עוקבים בדאגה אחרי מה שמתחולל בפלטפורמות של מטא מאז שהחלה המלחמה. ביום חמישי דרש האיחוד ממטא, וגם מהפלטפורמה המתחרה טיקטוק, לדווח לו תוך שבוע על הצעדים שהן נוקטות על מנת למנוע הפצה של תכנים שכוללים אלימות, ביטויי שטנה ותמיכה בטרור. נציבות האיחוד עשויה לפתוח בחקירה נגד שתי הפלטפורמות אם התשובות שלהן לא ישביעו את רצונה.