המטאברס הפך בשנים האחרונות לאחת מנקודות החיכוך המרכזיות בין ענקיות הטכנולוגיה, שכולן רוצות נתח מהאינטרנט העתידי שאותו אנחנו אמורים לחוות בתלת-ממד. אבל מי אמר שדווקא מטא, אפל או מיקרוסופט יהיו השחקניות הדומיננטיות במרחב הווירטואלי החדש? אולי חברה שעדיין לא הוקמה תטרוף את הקלפים מחדש? או שתהיה זו חברה ישראלית למחצה שכבר עושה את צעדיה ראשונים?
3 צפייה בגלריה
ירושלים בווילה
ירושלים בווילה
לעוף להר הבית. ירושלים הווירטואלית
(צילום: RealVR.ai)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

עופר בהרב, המנכ"ל והמייסד-משותף הישראלי של חברת RealVR.ai, שעומדת מאחורי פלטפורמת המציאות המדומה וילה (Villa), מקווה מאוד שהתשובה לשאלה האחרונה היא חיובית. יש לו סיבות לאופטימיות זהירה: וילה הפכה בחודשים האחרונים לאחת האפליקציות הפופולריות בקסדת המציאות המדומה מטא קווסט 2 והיא מתקרבת לחצי מיליון משתמשים - הישג מרשים לאור העובדה שמדובר בחברה קטנטנה, כעשרה עובדים בקליפורניה ובישראל, שממומנת על ידי מייסדיה, עומדת לפני סבב גיוס ראשון וכמעט לא השקיעה עד כה בשיווק ופרסום.
וילה, שהושקה ביוני 2021, זמינה להורדה בחנות האפליקציות של קווסט תמורת 10 דולר. היא מיועדת הן לארגונים והן לצרכנים פרטיים והיא מאפשרת לבלות, לשחק, לעבוד ולבנות עולמות וירטואליים תלת-ממדיים. הפלטפורמה נמצאת כיום במקום ה-25 בדירוג האפליקציות הנמכרות ביותר בקווסט ובמקום ה-29 בדירוג האפליקציות הפופולריות ביותר.

"מקומנו בעולם תלת-ממדי"

בהרב, בן 50, הוא ההוכחה החיה לכך שהמטאברס הוא לא גחמה של איש אחד בשם מארק צוקרברג. למעשה, לעתים קרובות הוא נשמע בדיוק כמו מייסד ומנכ"ל מטא. "אני מאמין אמונה מלאה שכיצורים תלת-ממדיים, מקומנו בעולם תלת-ממדי ולא בעולם הדו-ממדי שהסתגלנו אליו", הוא מצהיר בשיחה עם ynet, "אין לי ספק שאנחנו הולכים לשם בענק".
בהרב גדל בקריית טבעון, אך מתגורר ב-15 השנים האחרונות בעמק הסיליקון. את ההשראה הראשונית להקמת וילה, הוא מספר, קיבל מספרו של העתידן דוד פסיג "פור קוגניטו". "הוא מסביר שם שמציאות מדומה גורמת לאנשים להיות חכמים יותר", מספר בהרב, "כשסיימתי לפני כמה שנים את תפקידי כמנכ"ל של חברה בברזיל, היה לי ברור שאני רוצה להיכנס לתחום הזה".
מקור השראה נוסף עבורו ועבור המייסד-השותף שלו, קרל ג'קסון, הוא סדרת המדע הבדיוני "ווסטוורלד", שבמרכזה פארק שעשועים שאליו מגיעים מבקרים אנושיים על מנת להתרועע עם רובוטים דמויי אדם. "המשתמש אצלנו הוא כמו המייסד של ווסטוורלד", מסביר בהרב, "זה אומר שהוא יכול לברוא אצלנו איזה עולם פנטזיה שהוא רוצה ואז לפתוח את זה לאורחים. נכון, היום זה מאויר בגלל שכוח העיבוד של המכשיר עדיין לא מספיק חזק, אבל עד 2035-2030 זה ייראה פוטו-ריאליסטי לחלוטין. לשם אנחנו מכוונים".
3 צפייה בגלריה
עופר בהרב
עופר בהרב
השראה מווסטוורלד. עופר בהרב
(צילום: אהרון סקיילס)
כ-7,000 ישראלים נמצאים בווילה, מה שמציב את ישראל במקום הראשון בעולם מבחינת אחוז המשתמשים ביחס לאוכלוסייה. זאת הסיבה לכך שבווילה אפשר למצוא תאומות דיגיטליות של ירושלים, תל אביב ועכו, לצד ערים כמו דנבר ומלבורן. ניו יורק ולונדון? שיחכו. בהרב מספר כי אחת הפעילויות האהובות עליו בפלטפורמה היא לעוף בשמי ירושלים. "במציאות מדומה אתה יכול לנחות על הר הבית בלי שמישהו יגיד לך לרדת", הוא מספר בהתלהבות, "אתה יכול לעלות לשם מתי שבא לך, 24/7". אם הר הבית פחות מדבר אליכם, אתם יכולים לרכוב על אופנועי ים בתל אביב או לרחף בכדור פורח מעל דנבר.

מחסור בתוכן

ההשקעה העצומה של חברות הטכנולוגיה במטאברס עשויה לטשטש את העובדה שמדובר כרגע בנישה קטנה מאוד. שוק קסדות המציאות המדומה אומנם צומח במהירות, אך למעט מאוד אנשים יש קסדות כאלה: רק כ-14 מיליון יחידות צפויות להימכר בשנת 2022 (לשם השוואה, יותר ממיליארד סמארטפונים נמכרים ברחבי העולם מדי שנה). אם לא די בכך, לפני כחודשיים דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי יותר ממחצית מקסדות הקווסט של מטא אינן נמצאות בשימוש כחצי שנה לאחר שנרכשו.
בהרב מאמין שאחד הגורמים להיעדר האימוץ ולנטישה של קסדות המציאות המדומה הוא המחסור בתוכן, במיוחד תוכן פוטוריאליסטי. הכניסה הצפויה של אפל לשוק, עם קסדת המציאות המדומה שהיא צפויה להשיק בשנה הבאה, תהיה נקודת מפנה משמעותית להערכתו: "הקסדה שלהם צפויה לעלות כ-3,000 דולר ורק שני מיליון יחידות יימכרו בשנתיים הראשונות, אבל זה ימשוך את הכל למעלה מבחינת האיכות של התכנים ואז לעולם ייפול האסימון". וילה זמינה היום בקסדות של מטא ושל פיקו (שנרכשה בשנה שעברה על ידי בייטדאנס, החברה האם הסינית של טיקטוק), והיא צפויה להגיע גם לקסדות העתידיות של אפל וסוני.
3 צפייה בגלריה
תל אביב בווילה
תל אביב בווילה
תל אביב, מבט מלמעלה
(צילום: RealVR.ai)
מספר המשתמשים החודשיים הפעילים של וילה עומד על כ-45 אלף. הם מבלים בממוצע כ-15 דקות ביום בפלטפורמה ובימים מוצלחים אפילו כ-30 דקות. מצד אחד מדובר במספרים נמוכים שממחישים את המרחק הרב מהגשמת חזון המטאברס של צוקרברג. מצד שני הנתונים האלה לא מפתיעים לאור העובדה שהדור הנוכחי של הקסדות כבד, מסורבל וגורם לעתים לסחרחורות ובחילות. בהרב מקווה שממשק ווב לדפדפנים, שאותו החברה מתכננת להשיק בחודשים הקרובים, יסייע לה להגדיל הן את בסיס המשתמשים והן את היקף הפעילות: "יש אנשים שמציאות מדומה זה מסובך להם ויש כאלה שפשוט לא אוהבים את זה". קווסט 2 היא קסדה פופולרית שמיועד בראש ובראשונה לגיימינג. בהתאם, רוב המשתמשים בווילה הם גיימרים. עם זאת, לאחרונה מנסה מטא לקרב גם את העולם הארגוני אל המטאברס עם קסדת קווסט פרו שמחירה עומד על 1,500 דולר - לא ברור עדיין באיזו מידה של הצלחה. "כרגע הסוס שדוחף את המציאות המדומה קדימה הוא הגיימינג", מודה בהרב, "הבאים בתור הם הארגונים, כי הם יותר שמרנים ואין להם זמן למשחקים. אני מקווה שבעוד שנתיים נעלה מ-20% משתמשים ארגוניים ל-30%".
השימוש הארגוני, הוא מאמין, יכול להתאים במיוחד למשק הישראלי שבו מעסיקים רבים מסתייגים מעבודה מהבית. "מגע בין בני אדם זה חשוב", הוא מסביר, "אתה לא יכול לבנות דברים בלי שיש תקשורת בין אנשים. כשאתה מתקשר בכתב בלבד, אתה מפסיד המון. כאן נכנס ה-VR בצד של הארגונים. זום זה ממש נחמד כשמדובר בקבוצה של עד שישה אנשים, אבל כשאתה רוצה להרגיש חוויות, מציאות מדומה היא פתרון טוב יותר".

בדרך לכיתות הלימוד

עד שהעולם העסקי ישתכנע, וילה ממשיכה לטפח את הצד הצרכני ובקרוב היא מתכננת לשלב בפלטפורמה הופעות וירטואליות - מגמה שצברה תאוצה בשנים האחרונות, במיוחד בצל הקורונה. אפיק נוסף שווילה מתעניינת בו הוא תחום החינוך, ובהרב כבר נמצא במגעים עם מערכת החינוך הישראלית. "זום אולי לא עבד שם כל כך טוב", הוא אומר, "אבל במציאות מדומה יש המון פוטנציאל לימודי - אפשר לעשות שיעור גיאוגרפיה ב-VR או לטוס עם התלמידים לכותל".
עוד פיתוח מעניין שעליו עובדים בחברה בימים אלה הוא אווטארים מבוססי בינה מלאכותית שישמשו כמעין עוזרים וירטואליים של המשתמשים ("כמו המארחים בווסטוורלד"). בכלל, בהרב סבור שמודלים של AI יתרמו משמעותית לפיתוח המטאברס, באמצעות כלים בסגנון DALL-E2 ומידג'רני שיאפשרו לבנות עולמות וירטואליים בפקודה קולית: "בינה מלאכותית משתלטת על הכל בצורה מגניבה. מה שחסר זה תוכן ופתאום אתה יכול ליצור את התוכן הזה".