חברת הסטארט-אפ החדשה של פרופ' אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי ושותפיו פרופ' שי שלו שוורץ ופרופ' ליאור וולף חשפה היום (ד') את הפיתוח שלה - רובוט דמוי אדם מבוסס בינה מלאכותית. הרובוט מיועד להיות זמין לרכישה החל מהרבעון הראשון של 2025. מהחברה לא נמסר כמה יעלה, אך על פי קהל היעד שלו, שכולל חברות וגם משקי בית, ככל הנראה שהוא יציג תג מחיר לא גבוה מדי.
1 צפייה בגלריה
מימין: פרופ' שי שלו שוורץ, פרופ' אמנון שעשוע ופרופ' ליאור וולף מייסדי מנטי רובוטיקס
מימין: פרופ' שי שלו שוורץ, פרופ' אמנון שעשוע ופרופ' ליאור וולף מייסדי מנטי רובוטיקס
מימין: פרופ' שי שלו שוורץ, פרופ' אמנון שעשוע ופרופ' ליאור וולף מייסדי מנטי רובוטיקס עם המנטיבוט
(צילום: מנטי רובוטיקס)
אם רובוטים לשימוש תעשייתי או ביתי אינו דבר חדש, רובוט דמוי אדם המבוסס בינה מלאכותית כן. כיום מספר חברות וביניהן: טסלה של אילון מאסק שהציגה לפני כשלוש שנים את פרויקט אופטימוס; הסייבר וואן של שיאומי הוצג לפני כשנתיים ואטלס הרובוט ההומנואיד של בוסטון דיינמיקס נחשף עוד ב-2013 ולאחרונה הוצא לגמלאות. חברות רבות וביניהן מהגדולות בעולם כגון דייסון, הונדה או וואווי גם הן מפעילות פרויקטים לפיתוח רובוטים דמויי אדם, כמו גם סטארט-אפים ישראלים נוספים כגון אנלימיטד רובוטיקס. אך על פי ההודעה של מנטי רובוטיקס הרובוט שלה הוא הראשון שמצויד בבינה מלאכותית כפי שניתן למצוא מאחורי הצ'אטבוטים ChatGPT של OpenAI, ג'מיני של גוגל או קלוד של אנת'רופיק.
היתרון בשימוש ב-AI יוצרת דוגמת ChatGPT הוא ביכולת של הרובוט להבין פקודות בשפה אנושית פשוטה. לדברי החברה הוא מסוגל ל"מעגל פעולה שלם מקצה לקצה - החל מפקודה מילולית ועד להשלמת משימה מורכבת הכוללת ניווט, תנועה, הבנת הסיטואציה, זיהוי אובייקטים ומיקומם, אחיזה והבנת שפה טבעית. הוא יופעל על ידי חישה מבוססת מצלמות בלבד, מנועים חשמליים המפותחים בחברה המאפשרים זריזות חסרת תקדים ובינה מלאכותית המשולבת באופן מלא.".
חברת מנטי רובוטיקס (Mentee Robotics) נוסדה ב-2022 על ידי פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר החברה; פרופ' ליאור וולף, המנכ"ל ופרופ' שי שליו-שוורץ. Mentee Robotics פעלה בשנתיים האחרונות באופן חסוי ופיתחה את הרובוט דמוי אדם עבור מגוון רחב של פעילויות הן בבתים פרטיים והן במחסנים תעשייתיים.
אב הטיפוס של ה-Menteebot, כפי שהוא מכונה, משלב בינה מלאכותית בכל רמות ההפעלה שלו. התנועה מבוססת על גישה חדשנית של למידת מכונה מסימולציה למציאות (Sim2Real), בה הלמידה מתבצעת בגרסה מדומה של הרובוט, המאפשרת שימוש בכמות בלתי מוגבלת של נתונים לצורך אימון, כך שלאחריה מתבצעת התאמה לעולם האמיתי אך עם דרישות נתונים מינימליות.
מיפוי הסביבה מתבצע בזמן אמת באמצעות אלגוריתמים מבוססי NeRF (משפחת הטכנולוגיות העדכניות ביותר מבוססות רשתות נוירוניות לייצוג סצנות תלת ממדיות). מודלי התלת ממד מועשרים באמצעות מידע סמנטי ויוצרים מפות קוגניטיביות המאפשרות לרובוט תשאול בזמן אמת כדי למצוא פריטים ומקומות. הרובוט מאתר את מיקומו בתוך המפה התלת ממדית ומתכנן באופן אוטומטי מסלולים דינמיים, תוך הימנעות ממכשולים, כך לפי הסברי החברה.
מודלים גדולים של שפה מבוססי טרנספורמציה (LLMs) משמשים לפירוש פקודות ובניית הצעדים הנדרשים להשלמת המשימה. כדי לבצע משימות מורכבות, ניתן דגש על הקואורדינציה של הרובוט והיכולת לשלב תנועת רגליים עם עבודת ידיים, למשל, איזון דינמי של הרובוט בעת נשיאת משקל או הושטת ידיים.
אב הטיפוס שנחשף היום, אף שעדיין אינו הגרסה הסופית של הרובוט, מדגים לראשונה פעולה מקצה לקצה - החל מפקודה מילולית ועד להשלמת משימה מורכבת הכוללת ניווט, תנועה, הבנת הסביבה, זיהוי ומיקום אובייקטים, אחיזה והבנת שפה טבעית.
"תחום ה-AI נמצא רגע לפני נקודת התכנסות של טכנולוגיות שונות: ראייה ממוחשבת, הבנת שפה טבעית, סימולטורים עוצמתיים ומפורטים, ומתודולוגיות מעבר מסימולציה לעולם האמיתי", אמר פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר Mentee Robotics. "אנו רואים בשילוב הזה את נקודת ההתחלה לעיצוב רובוטים אנושיים מהלכים לכל מטרה, שיוכלו לנוע בחופשיות בסביבה אנושית ויהיו בעלי יכולת תפיסה שמאפשרת ביצוע משימות ביתיות ולימוד משימות שלא אומנו עליהן באמצעות חיקוי".
Mentee נוסדה בשנת 2022 על ידי פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר Mentee Robotics ומומחה בעל שם עולמי בתחומי בינה מלאכותית (AI), ראייה ממוחשבת, עיבוד שפה טבעית ותחומים משיקים נוספים; פרופ' ליאור וולף, מנכ"ל Mentee Robotics ולשעבר חוקר ודיירקטור ב- Facebook AI Research; ופרופ' שי שליו-שוורץ, מדען מחשב וחוקר למידת מכונה בעל שם עולמי. עד כה, גייסה 17 מיליון דולר מ-Ahren Innovation Capital ומשקיעים נוספים.