אפל הודיעה כי היא מעבירה ל"תקופת מבחן" את וויסטרון, אחת החברות שמייצרות עבורה אייפונים, בעקבות הלנת שכר והפרות נוספות של חוקי התעסוקה במפעל שלה בדרום הודו. ניצול העובדים במפעל שמייצר את אייפון SE הוביל להתפרעות חריגה שבמהלכה עובדים זועמים הרסו רכוש וציוד, הפכו כלי רכב ובזזו מכשירי אייפון. וויסטרון לא תקבל חוזים חדשים מענקית הטכנולוגיה עד שתוכיח כי טיפלה כראוי בהפרות.
1 צפייה בגלריה
מפעל וויסטרון בהודו
מפעל וויסטרון בהודו
המפעל הושבת בעקבות המהומות
(צילום: AFP)
כ-2,000 עובדים התפרעו במפעל של וויסטרון ב-12 בדצמבר לאחר שלא קיבלו את שכרם. הנזק, שנאמד ביותר מ-7 מיליון דולר, הוביל להשבתת המפעל. 128 מהמתפרעים נעצרו ומאות נחקרו. חקירה של הרשויות המקומיות העלתה כי וויסטרון לא רק התעכבה בתשלום המשכורות - אלא גם לא שילמה לעובדים את מלוא השכר ואילצה אותם לעבוד שעות נוספות.
המשטרה המקומית בוחנת את התנהלותם של שישה עובדי קבלן, שפעלו כמתווכים בין וויסטרון לבין העובדים, ולכאורה הבטיחו להם בונוסים אם יוותרו על הפסקות. עוד עולה מהחקירה כי במפעל המיועד ל-5,000 פועלים בלבד עבדו לא פחות מ-10,500 איש.
בוויסטרון פרסמו התנצלות פומבית והודיעו על שינוי במבנה הארגוני שכולל את פיטוריו של סגן הנשיא שאחראי על עסקיה בהודו. בנוסף, נפתח קו סיוע לעובדים שפועל 24 שעות ביממה. "מדובר במפעל חדש ואנחנו מכירים בכך שעשינו טעויות בזמן שהתרחבנו", נמסר מהחברה הטייוואנית.
מאפל נמסר כי החברה ממשיכה לחקור את ההתנהלות של וויסטרון. "המטרה העיקרית שלנו היא לוודא שכל העובדים זוכים ליחס ראוי ומכובד, ומקבלים את התגמול המלא שלהם בזמן", נמסר מהחברה.
מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין גרמה לאפל לפתוח בשנים האחרונות קווי ייצור גם בהודו. בנוסף לוויסטרון, גם החברות פוקסקון ופגטרון שמייצרות עבורה אייפונים פועלות במדינה. כעת, ישנו חשש שהתקרית החריגה - שגרמה מטבע הדברים לעיכוב בייצור האייפונים במפעל - תפגע בהמשך ההתרחבות של אפל בתת-היבשת.
דיווחים על הפרות וניצול עובדים במפעלים שמייצרים את האייפון מלווים את אפל כבר שנים ארוכות. בתחילת העשור הקודם דווח על שורת התאבדויות של עובדים במפעלי פוקסקון בסין, ובחודש שעבר התגלו הפרות במפעל של פגטרון. החברה העסיקה אלפי סטודנטים בתנאים קשים ובניגוד לחוק - הסטודנטים עבדו שעות ארוכות, כולל משמרות לילה, והוקצו לעבודות הרכבה מונוטוניות בניגוד לחוק שמחייב את העסקתם בעבודה שקשורה לתחומי הלימוד שלהם. גם במקרה הזה, הודיעה אפל שהיא מעבירה את החברה ל"תקופת מבחן".