אייפון SE החדש הוא מכשיר שכאילו הונדס כדי לתת לכם תחושה של דז'ה וו. לא רק פיזית - הטלפון הזה נראה כמו אייפון 8, שבעצמו כמעט זהה לסדרות 7 ו-6 - אלא גם בכל מה שמסביב, כולל הביקורות. כשהדור הראשון של ה-SE יצא לשוק לפני ארבע שנים, השיח סביבו התמקד במחיר הנמוך-יחסית שלו, בכך שהוא מביא יכולות עיבוד עדכניות לגוף של מכשיר ישן, וגם בהיותו הפתרון היחידי עבור אנשים שרוצים אייפון עם מסך קטן. עכשיו נחשו על מה נדבר היום.
3 צפייה בגלריה
אייפון SE
אייפון SE
אל תתנו למראה המיושן להטעות אתכם
(צילום: shutterstock)
הדמיון הפיזי לא אמור להפתיע אתכם: אפל רוצה טלפון זול (בישראל הוא נמכר תמורת החל מ-1,950 שקל ברשת דינמיקה) והיא משתמשת בפס הייצור הכי יעיל שלה. טלפונים שנראים כמו ה-SE החדש נמצאים בשוק עוד מ-2014, אז הושק אייפון 6. אלה שש שנים של ייעול שרשרת אספקה וייצור, שש שנים שבהן אפל למדה איך הצורה הזו משפיעה על קליטה ועל פיזור חום. ולכן, במובנים רבים, ה-SE החדש לא סתם דומה לאייפון 8 אלא משתמש באותם החלקים. אתר IFIXIT, שצולל עמוק לתוך הקרביים של טלפונים כדי לראות מה יש בפנים, מצא כמה וכמה רכיבים שנלקחו מהדגם הישן לחדש.
חוויית השימוש ב-SE החדש דומה עד זהה לאייפון 8 - עם אותו מנוע הרטט שמטרתו להחליף כפתור פיזי ואותו המסך בגודל 4.7 אינץ'. זו, כאמור, עוד נקודת דמיון בין ה-SE הנוכחי לקודמו. כשהדור הראשון הושק, הוא היה המכשיר האחרון של אפל עם מסך בגודל 4 אינץ', בעידן של מסכי 4.7 אינץ'. ה-SE הנוכחי הוא השריד האחרון מעידן של אייפונים עם מסך הקטן מ-5 אינץ'. האם זה יתרון או חסרון? תלוי בחיבה או בסלידה שיש לכם ממסכי סלולר גדולים.
המסך, אגב, מצויין - חד, בהיר מאוד, עם שחזור צבעים טוב ומנגנון ה-True Tone המאוד-יעיל של אפל, שנמצא בטלפונים וטאבלטים של החברה מהשנים האחרונות. מטרתו היא להציג צבעים בצורה אחידה, לא משנה איזו תאורה יש סביבכם. כשאתם מביטים על פריט לבן בחדר עם תאורה צהובה - הוא ייראה לכם צהבהב. בתאורה לבנה, הוא ייראה לבן. True Tone מתאים כל הזמן את תצוגת הצבעים לסוג האור סביבכם. ההבדל המהותי ביותר בינו לבין מסך אייפון 8 הוא היעדר זיהוי של עוצמת לחיצה על המסך, אבל זה לא מפתיע - אפל לא הכניסה את המנגנון הזה גם לאייפון 11 מאשתקד.
אייפון SE
3 צפייה בגלריה
אייפון SE
אייפון SE
מסך 4.7 אינץ', ממש כמו פעם
(צילום: אפל)
מקום קצת לא צפוי שבו הטלפון הזה מנצח אייפונים חדשים (ויקרים) יותר הוא מנגנון זיהוי המשתמש, אשר במכשירים החדשים תלוי בזיהוי פנים וכאן מסתמך על קורא טביעות אצבע. קשה להאשים את אפל בכך שלא ציפתה התפרצות עולמית של מחלה שתביא אותנו להסתובב עם מסכות, אבל בפועל קל הרבה יותר לפתוח את נעילת אייפון SE מאשר את זו של הטלפונים החדשים כשאתם עם מסכה. וכן, חייבים לומר גם שזה יתרון של רבים ממכשירי אנדרואיד על האייפונים כיום.

חמש שנים של עדכוני תוכנה

מאחורי המסך נמצא השדרוג המהותי ביותר של המכשיר הזה, שהופך אותו לרלוונטי: ערכת השבבים A13 של אפל, שאותה תמצאו גם באייפון 11 ו-11 פרו. בזכות ערכת השבבים הזו, הטלפון הזה לא רק מהיר כמו טלפונים שעולים פי שניים, אלא גם נמצא בתחילת תקופת הרלוונטיות שלו. כל עוד אייפון 11 מקבל עדכוני תוכנה ועובר בדיקות התאמה ליישומים חדשים, גם ה-SE צפוי לקבל עדכוני תוכנה ולעבור בדיקות התאמה. אצל אפל מדובר בדרך כלל בתקופה של כ-5 שנים. וכיום, לפחות, אי אפשר להבדיל במהירות בינו לבין 11 פרו: היישומים נפתחים באותה המהירות והמעבר בין תפריטים חלק.
למרות שיש כאן ערכת שבבים חדשה וסוללה זהה לזו של אייפון 8, אין מה לחשוש לכך שסוללת אייפון SE תתרוקן במהירות. הטלפון הזה יוכל כנראה להביא אתכם לסוף היום בלי להיטען, אבל אל תצפו ליום וחצי או יומיים. זה אומר גם שאחרי כמה חודשי שימוש, ביצועי הסוללה עלולים להידרדר למצב שבו תצטרכו להטעין את הטלפון לפני סוף היום ולהסתובב עם סוללה ניידת.
אז האם יש כאן תמורה טובה לכסף? עד עכשיו, כל הסימנים מצביעים על אייפון מצויין במחיר נמוך משמעותית מאחיו היקרים יותר. ואם אתם מאלה שדווקא מעדיפים מסך קטן יותר, החיסרון המהותי ביותר שציינתי עד עכשיו הוא חיי הסוללה (באייפון 11 הם טובים יותר).
3 צפייה בגלריה
אייפון SE
אייפון SE
מסך של אייפון 8, ביצועים של אייפון 11
(צילום: אפל)
הנקודה הראשונה שעלולה להפריע לכם היא המצלמה. זו מצלמת אייפון 8, פחות או יותר: מצלמת סלולר עם חיישן 12 מגה-פיקסל ועדשה אחת, טובה מאוד לתקופתה אך כזו שהגיעה רגע לפני הקפיצה המטאורית באיכות של מצלמות סלולר. זה אומר, בעיקר, שאין כאן "מצב לילה", ובאופן כללי אין לכם מה לצפות לתמונות טובות בתנאי תאורה בעייתיים. בתנאי תאורה טובים, לעומת זאת, התוצאות דווקא דומות מאוד לאלה של אייפון 11 ושל גלקסי S20. שילוב ערכת השבבים A13 איפשר לאפל לשדרג את המצלמה בהשוואה לאייפון 8, עם מצבי פורטרט חדשים ומצב HDR. גם צילום הווידאו, אגב, יציב וחלק - אפילו ב-4K.

יותר תמורה לכל שקל

הנקודה השנייה היא שזה בכל זאת אייפון, והמחיר הנמוך שלו הוא יחסי לאייפונים אחרים. האמירה "יש טלפונים לא רעים עם אנדרואיד בחצי מחיר" היא אמירה לגיטימית ובערך-נכונה. ואם זו אמירה שאתם מסכימים איתה, רבים הם הסיכויים שכבר עכשיו יש לכם מכשיר אנדרואיד - מה שאומר שמעבר לאייפון ילווה עבורכם בקשיים מסויימים.
רק שהאמירה היא, כאמור, נכונה רק בערך: אין היום טלפון אנדרואיד במחיר נמוך יותר עם ערכת שבבים של מכשיר דגל עדכני. Mi 10 של שיאומי עולה אלף שקל יותר, OnePlus 8 גם. יש להם יתרונות אחרים, אבל מחיר הוא לא אחד מהם. וערכת שבבים, כפי שהזכרתי כבר, היא אחד הפרמטרים החשובים ביותר במדד הרלוונטיות של הטלפון בשנים הבאות.
בקרב בין אייפון SE ל-11 ו-11 פרו, השיקולים הם בעיקר גודל מסך ואיכות המצלמה - וכאן כבר שאלת הכדאיות היא אינדיווידואלית מאוד. אבל עבור משתמש שרק רוצה לשדרג אייפון ישן, בלי יותר מדי דרישות, ה-SE מספק הרבה יותר תמורה לכל שקל מאשר כל שאר דגמי האייפון שקיימים בשוק.