אלוף-משנה יואב, מפקד מרכז הבינה המלאכותית ביחידת 8200 בצה"ל, חשף היום (ב') במסגרת שבוע ה-AI באוניברסיטת תל אביב כי במבצע "שומר החומות" בשנת 2021 השתמש הצבא במערכת בינה מלאכותית על מנת לזהות מפקדי חוליות טילים של חמאס. מדובר בהתבטאות נדירה למדי של קצין בכיר ביחידה הסודית בנוגע לטכנולוגיה שהיא מפתחת.
1 צפייה בגלריה
אלוף-משנה יואב
אלוף-משנה יואב
אלוף-משנה יואב בשבוע ה-AI
(צילום: דרור סיתהכל)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"כלי הדאטה סיינס וה-AI שבהם אנו משתמשים מגבירים משמעותית את היכולת שלנו לסכל פיגועי טרור", אמר אלוף-משנה יואב, ששמו המלא אסור לפרסום. "אחד הכלים המשמעותיים שבנינו ואנו מפעילים כיום הוא מערכת שיודעת למצוא אנשים 'מסוכנים' על בסיס רשימת אנשים מוכרים שהוזנה למערכת. את התהליך הזה עושה המערכת בשניות, מה שבעבר היה לוקח למאות חוקרים מספר שבועות לעשות".
לדברי הקצין, "במבצע 'שומר החומות' הצלחנו לזהות באמצעות המערכת מפקדי חוליות טילים של חמאס, ופעילי נ"ט במיליציית טרור בעזה לצורך סיכולם. בשילוב האדם-מכונה הייחודי של יחידה 8200, המכונה הצליחה למצוא את המחבלים מבין מאגר עצום של אנשים ולהעביר את המידע שנוצר מהבינה המלאכותית, אל חוקרי אגף המודיעין".
הקצין הוסיף כי במבצע שומר החומות, הצליח אגף המודיעין לייצר 200 מטרות חדשות לתקיפה בזמן המבצע באמצעות כלי הבינה המלאכותית שפותחו ב-8200. כמו כן, הצליחו ביחידה לעדכן ולשדרג את כלי הבינה המלאכותית שלהם כ-150 פעמים בזמן המבצע.
אלוף-משנה יואב מוביל את הפעילות של צה"ל בתחום הדאטה סיינס וה-AI. המרכז שעליו הוא מפקד מפתח ומוביל פרויקטים לאומיים, כגון "מגשימים AI" יחד עם המרכז לחינוך סייבר שמקנה חינוך בדאטה סיינס לתלמידי תיכון בפריפריה הגאוגרפית-חברתית, וגם "אלונים" ו"ברקת" - תוכניות שמטרתן לאפשר לקציני עתודה נבחרים לסיים את התארים שלהם בדאטה סיינס בזמן קצר מהרגיל. שבוע הבינה המלאכותית (AI Week) נערך השבוע בהובלת המרכז למחקר סייבר בינתחומי על שם בלווטניק בשיתוף עם המרכז לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים באוניברסיטת תל אביב, ובהשתתפות חוקרים ובכירים מתחום הבינה המלאכותית מישראל ורחבי העולם.