"איננו סומכים על כך שטיקטוק אי פעם תאמץ ערכים אמריקאים" - כך אמרה יו"ר ועדת האנרגיה והמסחר בבית הנבחרים של ארה"ב, קת'י מק'מוריס רוג'רס, בפתיחת השימוע של מנכ"ל טיקטוק, שו זי צ'ו, שנערך כעת. לדבריה, לעם האמריקאי מגיע לדעת את האמת על טיקטוק וחברת האם הסינית שלה, בייטדאנס, והקשר שלהן למפלגה הקומוניסטית בסין. "העובדות מראות שבייטדאנס נתונה בידי המפלגה, ושטיקטוק ובייטדאנס הן אותו הדבר". רוג'רס טענה גם כי הפלטפורמה מביאה לפגיעה בילדים. עדותו של צ'ו נמשכה חמש שעות וחצי. האנליסט דן אייבס מחברת ההשקעות וודבוש כינה אותה "אסון" מבחינתה של טיקטוק.
“תנו לי לומר באופן חד משמעי: בייטדאנס היא לא סוכנת של סין או של כל מדינה אחרת", אמר צ'ו בפתיחת דבריו. השימוע נערך על רקע האולטימטום שהציבה ארה"ב בפני טיקטוק בשבוע האחרון - על חברת האם הסינית, בייטדאנס, למכור את אחזקותיה בחברה, או שתיחסם בארה"ב. זאת בשל חשש מסכנה לביטחון הלאומי, מהאפשרות שהמידע על המשתמשים האמריקאים עשוי להיות חשוף לממשלת סין, ושמנגד היא עשויה לבצע מניפולציה בתכנים שהמשתמשים רואים ולהשפיע על דעת הקהל. בשבועות האחרונים, שורה של מדינות מערביות אף חסמו את הגישה לטיקטוק ממכשירים ממשלתיים.

עוד בנושא:

צ'ו חשף השבוע כי 150 מיליון אמריקאים הם משתמשים פעילים באפליקציה, לצד 5 מיליון עסקים אמריקאים, כחלק מהניסיון להפעיל לחץ על ארה"ב לאפשר את המשך פעילות האפליקציה. חסימה של הפלטפורמה אכן איננה צעד של מה בכך, שכן מעבר לפופולריות של הפלטפורמה, צעד כזה ישפיע על חופש הביטוי, ואף פרנסתם של משתמשים רבים. בנוסף, טיקטוק היא פלטפורמה בעלת השפעה תרבותית רחבה בארה"ב - בתחומים מגוונים כמו מוזיקה, בידור, טיפוח, אופנה, המלצות על מוצרים ועוד. אמש, כ-30 יוצרי תוכן מחו מול הקונגרס במחאה על האיום בחסימת הפלטפורמה
@tiktok

Our CEO, Shou Chew, shares a special message on behalf of the entire TikTok team to thank our community of 150 million Americans ahead of his congressional hearing later this week.

♬ original sound - TikTok
"אני מתחייב שטיקטוק תשמור על הבטיחות, במיוחד של נערים, שנגן על מידע של אמריקאים מפני גישה זרה ולא מורשית, שנישאר פלטפורמה לביטוי חופשי ולא נהיה תחת מניפולציה של אף ממשלה, ושנהיה שקופים ונאפשר גישה לבדיקות צד שלישי עצמאיות, לגבי ההתחייבויות שלנו", אמר צ'ו. טיקטוק מעוניינת לבלום את האיום של ארה"ב באמצעות פרויקט טקסס, שבמסגרתו מידע על משתמשים אמריקאים יועבר לשרתים בפיקוח של חברת אורקל. טיקטוק עובדת על תוכנית דומה גם באיחוד האירופי תחת השם "פרויקט קלובר".
7 צפייה בגלריה
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
(צילום: Chip Somodevilla / Getty Images)
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד חסימת טיקטוק בוושינגטון
הפגנה נגד חסימת טיקטוק בוושינגטון
מחאת יוצרי התוכן
(צילום: Brendan Smialowski / AFP)
7 צפייה בגלריה
הפגנה בוושינגטון נגד חסימת טיקטוק
הפגנה בוושינגטון נגד חסימת טיקטוק
"טיקטוק עזרה להצמיח את העסק שלי"
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד חסימת טיקטוק בוושינגטון
הפגנה נגד חסימת טיקטוק בוושינגטון
הפגנה נגד חסימת טיקטוק בוושינגטון
(צילום: ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
צ'ו התייחס לפרויקט טקסס בדבריו ואמר כי "כבר נקטנו בצעדים משמעותיים כדי להפוך את הפרויקט למציאות, כולל הוצאה של כ-1.5 מיליארד דולר על ההטמעה שלו. הקמנו חברה-בת "אבטחת המידע של טיקטוק בארה"ב" (USDS) בה יש כרגע 1,500 עובדים, וכדי להבטיח שהמידע של האמריקאים מאוחסן בארה"ב בשרתים של חברה אמריקאית, שיתפנו פעולה עם אורקל, מובילה בתחום שירותי הענן כדי שתאחסן את המידע. כרגע, 100% מהתעבורה של משתמשי ארה"ב מועבר לתשתיות בשליטת אורקל ו-USDS בארה"ב. USDS מפעילה את מערכת ההמלצות למשתמשי ארה"ב, שקובעת מה יופיע בפיד שלהם, בתשתיות של הענן של אורקל. אורקל כבר החלה לבחון את קוד המקור של טיקטוק, ותהיה לה גישה חסרת תקדים לאלגוריתם הקשורים ולמודלי הדאטה. אף רשת חברתית או פלטפורמת בידור לא מספקת רמה כזו של גישה ושקיפות".
עוד אמר צ'ו כי "אני מודע היטב לכך שהעובדה שלבייטדאנס יש מייסדים סינים גרמה לחששות שהפלטפורמה שלנו עשויה להיות מנוצלת או להפוך לכלי בידי סין או המפלגה הקומוניסטית בסין. היו קריאות לחסום אותנו או לדרוש מאיתנו להימכר. אני מאמין כי לכל החששות יש פתרונות. חסימות הן ראויות רק כשאין אלטרנטיבה. אבל יש לנו אלטרנטיבה. אנחנו לא מאמינים שחסימה שפוגעת בעסקים קטנים אמריקאים, פוגעת בכלכלה של המדינה, משתיקה את הקולות של מעל 150 מיליון אמריקאים ומפחיתה את התחרות בשוק שהולך והופך ליותר ריכוזי היא הפתרון. גם מכירה לא עונה על החששות ששמעתי, מאחר ששינוי בעלות לא כופה הגבלות על זרימת המידע או הגישה אליו".
שלב השאלות והתשובות החל בטון תקיף במיוחד של המחוקקים כלפי צ'ו. צ'ו הכחיש בתגובה לשאלותיה של היו"ר רוג'רס, כי טיקטוק מסירה תכנים הנוגעים למיעוט האויגורי בסין, או לטבח בכיכר טיין-אן-מן בסין. פרנק פאלון, חבר הקונגרס הדמוקרטי הבכיר בוועדה, אמר כי "אני מודאג מכך שטיקטוק מוכרת מידע על משתמשים אמריקאים. האם אתה מתחייב שלא תמכור את המידע?", צ'ו ענה "אני מאמין שאיננו מוכרים דאטה לברוקרים", וכשנשאל שוב אם הוא מתחייב לא למכור את המידע לאף אחד הוא השיב כי "אחזור אליך לגבי הפרטים".
7 צפייה בגלריה
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
(צילום: Jim WATSON / AFP)
חברת הקונגרס אנה אשו התייחסה לחוקים בסין שמאפשרים לממשלה לגשת למידע על משתמשים, וצ'ו ענה כי "לא ראה שום ראיה לכך שממשלת סין ניגשה למידע, ומעולם לא ביקשה מאיתנו מידע. התוכנית שלנו היא להעביר את המידע לאדמת ארה"ב ולפיקוח חברה אמריקאית". אשו הגיבה כי "אני לא מאמינה שיש סקטור פרטי בסין, ויש בעיה אמיתית הנוגעת לביטחון הלאומי שלנו, לא עשיתם שום דבר כדי לשכנע אותנו שהמידע האישי של 150 מיליון אמריקאים מוגן מממשלת סין". אשו הגיב כי "אני לא מודע לאף חברה אמריקאית שאפשרה פיקוח צד שלישי על מידע".
חבר הקונגרס בוב לאטה התייחס לאתגר הבלקאאוט, שהביא למותם של ילדים לאחר שנחשפו לסרטונים שכוללים חניקה, ולסעיף 230 לחוק ההגינות בתקשורת, שמגן על פלטפורמות מאחריות לתכנים שמפרסמים המשתמשים. הוא אמר כי האתגר הזה הוא ההוכחה לצורך לשנות את החוק. חברת הקונגרס דיאנה דגט התייחסה גם היא לנוכחות של ילדים בפלטפורמה בניגוד לכלליה, ולדיסאינפורמציה בנושאים בריאותיים שמופצת בפלטפורמה, ושאלה מה טיקטוק עושה כדי להגביל את המידע יותר. "אנו משקיעים בכך רבות, בחלק מהנושאים אנחנו מפנים את המשתמשים למקורות מהימנים, רוב המשתמשים מגיעים לפלטפורמה לתוכן בידורי, אך אנחנו צריכים להשקיע יותר במניעה של הפצת דיסאינפורמציה", השיב צ'ו. לאטה שאל את צ'ו גם אם לעובדי בייטדאנס בסין יש גישה לדאטה מארה"ב. צ'ו הודה שהתשובה היא חיובית: "אחרי שפרויקט טקסס יושלם, התשובה היא לא. היום, יש עדיין מידע מסוים שאנחנו צריכים למחוק".
7 צפייה בגלריה
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
(צילום: Jim WATSON / AFP)
חברת הקונגרס ג'ן שקווסקי התייחסה לפרסום בוול סטריט ג'ורנל לפיו שר המסחר של סין אמר כי סין מתנגדת למכירה של טיקטוק כי זה יכלול ייצוא של טכנולוגיה סינית, וכי הדבר ידרוש אישור של ממשלת סין, ולדבריה הדבר מוכיח כי אין מרחק בין טיקטוק לבין הממשלה. "אני לא מסכים עם הקביעה הזו, ויצרנו את פרויקט טקסס כדי להגן על המידע של משתמשי ארה"ב", אמר צ'ו. חברת הקונגרס קאט קאמאק הראתה שלט בו ציטוט מממזכר פנימי של החברה בו נכתב שעל החברה לצמצם את הקשר בין טיקטוק לבייטדאנס בדעת הקהל, ואת השימוש ב-AI, וצ'ו הגיב כי אינו מכיר מזכר כזה. קאמאק אף ניגנה סרטון שעלה לפלטפורמה לפני 41 ימים, המכיל איום על יו"ר וחברי הוועדה, והתייחסה למדיניות של החברה נגד תכנים אלימים או כאלה שמכילים איומים, "אתה מצפה מאיתנו להאמין שאתה יכול להגן על אבטחת המידע של 150 מיליון אמריקאים בעוד שאתה לא יכול להגן אפילו על האנשים בחדר הזה?" הטיחה בו, מבלי שהורשה לו להגיב לדברים.
7 צפייה בגלריה
דין ומישל נסקה, שבנם התאבד לדבריהם לאחר שצפה בסרטונים על התאבדות בטיקטוק
דין ומישל נסקה, שבנם התאבד לדבריהם לאחר שצפה בסרטונים על התאבדות בטיקטוק
דין ומישל נסקה, שבנם התאבד לדבריהם לאחר שצפה בסרטונים על התאבדות בטיקטוק
(צילום: Evelyn Hockstein / Reuters)
חבר הקונגרס גאס בילירקיס התייחס גם הוא לאתגר הבלקאאוט, וסיפר על צ'ייס נאסקה, נער בן 16 שלדבריו הומלצו לו תכנים שכוללים פגיעה עצמית בפלטפורמה לפני שהתאבד. הוריו היו באולם בזמן השימוע. בילירקיס הציג אוסף סרטונים מטרידים מהפלטפורמה. "האם יש לך אחריות על האלגוריתם?" שאל. "זה נורא לשמוע על החדשות האלה, בתור אב בעצמי. אנחנו לוקחים את הנושא ברצינות, ומספקים משאבים למי שמחפש מושגים כאלה", ענה צ'ו. בילירקיס תקף שוב וסיכם כי "עלינו להציל את הילדים שלנו מענקיות טכנולוגיה כמוכן".
פורסם לראשונה: 16:22, 23.03.23