ארה"ב הודיעה לבייטדאנס הסינית כי אם לא תמכור את הנתח שלה בטיקטוק, הרשת החברתית תוחרם על ידי המדינה - כך דווח היום (ה') בתקשורת האמריקאית. הפנייה לבייטדאנס נעשתה על ידי הוועדה להשקעות זרות בארה"ב (CFIUS), שמנהלת משא ומתן עם טיקטוק בשנתיים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
טיקטוק
טיקטוק
טיקטוק. בדרך לחרם בארה"ב?
(Editorial credit: Ascannio / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

למה זה חשוב?

טיקטוק היא אחת הרשתות החברתיות הפופולריות בעולם, ויש לה כ-100 מיליון משתמשים בארה"ב. בוושינגטון חוששים כבר שנים מהאפשרות שהרשת החברתית מסייעת למאמצי הריגול של המשטר הסיני ומאפשרת לו לשלוט בזרם המידע שמגיע אל מאות מיליוני בני אדם בארה"ב ובמערב.

מה אומרים בטיקטוק?

טיקטוק מכחישה בתוקף את הטענות על כך שהיא משתפת פעולה עם המשטר בבייג'ינג. מהרשת החברתית נמסר בתגובה לדיווחים בארה"ב כי "מכירה לא תפתור את הבעיה: שינוי בבעלות לא יוביל להגבלות חדשות על זרימת מידע או גישה". בטיקטוק מזכירים כי החברה הבטיחה להשקיע כ-1.5 מיליארד דולר ב"פרויקט טקסס", שבמסגרתו חברת אורקל האמריקאית תפקח על הדאטה של המשתמשים האמריקאים. מנכ"ל טיקטוק שו זי צ'ו, שנמצא בימים אלה בביקור בארה"ב וצפוי להעיד בקונגרס בשבוע הבא, אמר בריאיון לוול סטריט ג'ורנל: "הרעיון מאחורי פרויקט טקסס הוא שזה לא ישנה מה אומר החוק הסיני או כל חוק אחר, בגלל שאנחנו לוקחים את הדאטה של המשתמשים האמריקאים למקום שנמצא מחוץ להישג ידם (של הסינים - י"מ)".

מה אומרים בארה"ב?

גורמים בממשל האמריקאי ובקונגרס טוענים כי "פרויקט טקסס" לא יצליח להגן על המידע של האמריקאים מכיוון שחברות שנמצאות בבעלות סינית לא יכולות להתנגד לדרישה של המשטר בבייג'ינג לשתף איתו מידע.

כן, אבל

ארה"ב כבר ניסתה להחרים את טיקטוק בתקופת ממשל טראמפ, אך המאמצים האלה נבלמו על ידי בית המשפט. הנשיא לשעבר גם רקח עסקה שבמסגרתה טיקטוק הייתה אמורה למכור חלק מהפעילות שלה בארה"ב לוולמארט ולאורקל, אך היא לא יצאה לפועל בסופו של דבר. גם המאמצים של ממשל ביידן נגד טיקטוק עלולים להיתקל במכשולים שונים.

התמונה הגדולה

בחודשים האחרונים נראה כי הנכונות לפעול נגד טיקטוק בארה"ב ובמערב גדולה יותר מתמיד. היום הודיעה בריטניה כי תצטרף לרשימה הולכת ומתארכת של מדינות - בהן ארה"ב וקנדה - שאוסרות על השימוש באפליקציה בטלפונים ממשלתיים; ומוקדם יותר החודש הציגו חברי קונגרס משתי המפלגות הצעת חוק שתסייע לממשל האמריקאי להטיל חרם על טיקטוק.