עד לפני שמונה חודשים, אירוע "זוםטופיה" (Zoomtopia) - כנס הלקוחות השנתי של פלטפורמת שיחות הווידיאו זום, נחשב לנישה של ממש. אבל אז הגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים, וכמעט בין לילה הפכה זום לאחת הפלטפורמות הפופולריות בעולם. בהתאמה, הכנס הנישתי הפך לאירוע שכדאי לשים אליו לב. השנה, איך לא, הוא מועבר באופן וירטואלי באמצעות זום, וכולל כמה הכרזות מעניינות שנוגעות לכל מי שעובדים, לומדים, נפגשים, מתאמנים ומבלים בחודשים האחרונים דרך הפלטפורמה.

את נאום הפתיחה של הכנס, שנערך הערב (ד') ויימשך גם מחר, חלקו שתי דמויות המפתח בחברה: המנכ"ל והמייסד, אריק יואן, וסמנכ"ל המוצר, הישראלי עודד גל. כצפוי, נאום הפתיחה היה גדוש בדוגמאות לשימושים חדשים בזום - החל מטקס פרסי האמי, דרך אודישנים לאמריקן איידול ועד וובינרים עם אלפי משתתפים, וזה עוד לפני שימושים פרטיים מוכרים כמו פגישות עבודה, אימוני יוגה או ארוחות חג משפחתיות, בפלטפורמה שצמחה בתוך חודשים ספורים בלבד מ-10 מיליון משתמשים יומיים, ל-300 מיליון.
עוד על זום:
"אנחנו בדרך לסגור את שנת 2020 עם 3 טריליון פגישות זום", אמר עודד גל, ואכן נראה שבזום החליטו ללכת על כל הקופה. משירות פשוט יחסית של שיחות וידיאו מקוונות, זום הופכת בהדרגה לפלטפורמה מקיפה של שירותים, שמכילה בתוכה יישומים שונים ונותנת מענה לשימושים החדשים שנעשים באמצעותה.
ההכרזות החשובות של זום:
  • הצפנה מקצה-לקצה תגיע לכלל המשתמשים, חינמיים ומשלמים, החל מהשבוע הבא - לא כברירת מחדל, אלא כאפשרות לבחירה.
  • הכרזת OnZoom - פלטפורמה משלימה שמיועדת לאירועים, שיעורים, כנסים ועוד, ומאפשרת לנהל את כל חלקי האירוע, כולל מכירת כרטיסים ושיווק דיגיטלי.
  • הכרזת Zapps - פלטפורמה ליישומים שמשתלבים בתוך זום.
  • ערכת מפתחים בהתאמה אישית - SDK מותאם שמביא את זום אל תוך יישומים חיצוניים.
2 צפייה בגלריה
זומטופיה 2020
זומטופיה 2020
גם דרופבוקס בפנים. Zapps
(צילום: Zoom)
עם הצמיחה האסטרונומית של זום - הגיעה גם הביקורת. השימושים החדשים שהביא איתו משבר הקורונה לא היו מותאמים ליכולות ההצפנה ואבטחת המידע בזום, והביקורת עשתה את שלה. בזום הכריזו על מורטוריום בן שלושה חודשים, שבמהלכו עבדו על אבטחת הפלטפורמה. כבר ביוני האחרון הכריזה החברה כי היא עומדת להשיק שיחות בהצפנת קצה-לקצה (E2EE), אבל זה עוד לא ממש קרה. עכשיו, ההצפנה המיוחלת צפויה להגיע למשתמשים כבר בשבוע הבא, לא כברירת מחדל מטעמים טכניים, אבל כאפשרות זמינה לכלל הלקוחות - חינמיים ומנויים.
בנוסף, זום משתפת פעולה עם יותר מ-35 חברות בשלב זה, במה שהיא מכנה "Zapps" - קיצור של Zoom Apps. מדובר במעין מדף אפליקציות שיהיו זמינות בתוך פלטפורמת זום ויתנו חוויה משלימה בשיתופי פעולה, תהליכי למידה ותהליכי עבודה. יישומים כמו דרופבוקס וסלאק כבר בפנים. וכמו שזום מאגדת לתוכה שורה של יישומים רלוונטיים - היא מבקשת להיות זמינה בקרב יישומים חיצוניים. לכן הוכרז SDK בהתאמה אישית עבור קהילת המפתחים, שנועד לשלב את זום גם אל תוך כלים אחרים.
2 צפייה בגלריה
זומטופיה 2020
זומטופיה 2020
מרקטפלייס של אירועים. OnZoom
(צילום: Zoom)
ויש גם מרקטפלייס חדש - כנראה התובנה הכי משמעותית שהגיעה בעקבות נגיף הקורונה. בעלי עסקים, עצמאים ואנשים פרטיים שמציעים סדנאות, הופעות, וובינרים ואירועים מסוגים שונים - יוכלו להתכנס ב-OnZoom. מדובר באתר שמרכז בתוכו אירועים שמתקיימים בזום, ומאפשר לארח בין 100 ל-1,000 משתתפים באופן מקצועי, ובהתאם לסוג המנוי.
המרקטפלייס הזה הוא מצד אחד חלון ראווה לאירועים פומביים, שיכול למשוך קהלים חדשים שמחפשים חוויות בזום, ומצד שני מאפשר למשתמשים לנהל את האירוע שלהם בצורה מקצועית - כולל מכירה וניהול של כרטיסים, שיווק ופרסום ברשתות החברתיות ועוד. הוא יהיה זמין תחילה עבור משתמשים בארה"ב בלבד, אולם צפוי להיות מושק באופן גלובלי בתחילת השנה הבאה.