המכונית החשמלית של אפל הגיעה למבוי סתום: ענקית הטכנולוגיה הודיעה היום (ג') לעובדיה על החלטתה לבטל את "פרויקט טיטאן" שבמסגרתו ניסתה לפתח מכונית חשמלית לאורך העשור האחרון - כך דיווח אתר "בלומברג". החברה סירבה להגיב לדיווח. מדובר במכה משמעותית עבור אפל, שהשקיעה הון עתק בפרויקט השאפתני לאורך שנים.
1 צפייה בגלריה
מכונית עם לוגו של אפל
מכונית עם לוגו של אפל
מכונית עם לוגו של אפל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
לפי הדיווח, שעליו חתום מארק גורמן, אחד העיתונאים הבקיאים ביותר בנעשה באפל, החברה הודיעה היום ל-2,000 העובדים המעורבים בפרויקט על ההחלטה לבטל אותו. גורמן כותב כי העובדים קיבלו בהפתעה את ההודעה שנמסרה להם על ידי סמנכ"ל התפעול ג'ף וויליאמס וסגן הנשיא קווין לינץ', מי שהיה אחראי על הפרויקט.
עובדים רבים בחטיבה שמפתחת את המכונית, המכונה Special Projects Group או בקיצור SPG, יעברו לחטיבת הבינה המלאכותית בניהולו של ג'ון ג'יאננדראה, בכיר בגוגל לשעבר. שם הם צפויים להתמקד יתמקדו בפרויקטים בתחום הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI), שהפכה בשנה האחרונה להיות אחד התחומים החשובים ביותר עבור אפל, שמשתרכת בו כרגע מאחורי המתחרות מיקרוסופט, גוגל וסמסונג. עם זאת, עובדים אחרים צפויים להיות מפוטרים מהחברה.
ריפרש
המלחמה על ההייטק / עם ליעד אגמון
47:31
ענקית הטכנולוגיה התחילה לעבוד על המכונית החשמלית בשנת 2014, ובמקור היא דמיינה מכונית שתיסע באופן אוטונומי לחלוטין. אלא שהפרויקט נתקל בלא מעט קשיים לאורך הדרך,ְ שבין היתר באו לידי ביטוי בשינויים תדירים יחסית בשדרת ההנהלה שלו. וויליאמס ולינץ' קיבלו את המושכות לפרויקט רק לפני שנים אחדות בעקבות עזיבתו של דאג פילד שמכהן היום כמנהל בכיר ביצרנית הרכב פורד. לפי בלומברג, ההחלטה על ביטול המכונית החשמלית התקבלה בשבועות האחרונים על ידי "המנהלים הבכירים ביותר באפל", וקרוב לוודאי שהכוונה היא למנכ"ל טים קוק. המהלך מגיעה כחודש אחרי דיווח של בלומברג על קשיים משמעותיים בפרויקט ודיונים מורכבים על עתידו: באפל שקלו לדחות את השקת המכונית מ-2026 ל-2028 ולוותר על דרגה 4 של נהיגה אוטונומית - שמסירה כל אחריות מהנהג - לטובת דרגה 2 פלוס הבסיסית יותר. המכונית של אפל הייתה אמורה לעלות 100 אלף דולר בארה"ב, אבל בכירים בחברה ּהביעו דאגה מכך שהיא לא תהיה רווחית מספיק בהשוואה למוצרים אחרים. לצד זאת, בדירקטוריון היו מי שחששו שהחברה תמשיך להוציא בכל שנה מאות מיליוני דולרים על פרויקט שעשוי לא להבשיל לעולם. מי שיכולה לנשום כעת לרווחה היא טסלה, שהמכונית של אפל הייתה עשויה להפוך לאיום משמעותי על המכירות שלה.