זו לא הפעם הראשונה בתולדות אפל שמעריציה מוטרדים מן השתיקה המתמשכת שלה מול טרנד מתפתח: בעוד שכל המתחרות – מגוגל ועד סמסונג - עוסקות במרץ בשנה האחרונה באימוץ, פיתוח ושיווק צ'אטבוטים המבוססים על מודלי שפה משוכללים של בינה מלאכותית גנרטיבית (Large Language Model, ובראשי תיבות: LLM), הענקית מקופרטינו נמנעת באופן חשוד מלהצטרף למרוץ.
2 צפייה בגלריה
אפל
אפל
אפל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
"אנחנו נוטים להודיע על דברים רק כשהם יוצאים לשוק", אמר המנכ"ל טים קוק בתוכנית "בוקר טוב אמריקה", "ואני רוצה לדבוק בזה". לאפל יש אומנם יתרון תחרותי מובהק, שמאפשר לה "לקחת את הזמן": בסיס המשתמשים העצום שלה, יותר משני מיליארד בני אדם שמריצים את מכשיריה - אבל יש כבר אנליסטים מובילים בארה"ב שקובעים במפורש, כי החברה מפגרת בתחום ומזהירים כי היא עומדת "לאחר את הרכבת".
הדלפות עדכניות ממקורות אמינים בתוך אפל מספרים סיפור אחר לגמרי: אפל דווקא משקיעה מאמצים אדירים בתחום, מפעילה 12 צוותים העובדים במקביל ובדיסקרטיות, ולפי אתר בלומברג מוציאה מיליארד דולר בשנה רק על בינה מלאכותית גנרטיבית. המקורות טוענים, כי היא כבר השקיעה 5 מיליארד דולר במחקר ופיתוח AI, בדומה להשקעה של מיקרוסופט. בין השאר, אפל מפיצה כבר ערכת פיתוח מבוססת למידת מכונה לבניית מודלים של בינה מלאכותית המותאמים לשבבים שלה, והיא מפתחת יכולות להרצת מודלים כאלה גם באייפון, אפילו בלי להסתמך על קישוריות לענן הנדרשת בדרך-כלל לעיבוד שאילתות בצ'אטבוטים כמו ChatGPT.
לפי הפייננשל טיימס, ממאמר מדעי שפרסמו חוקרים באפל לפני כשבועיים, תחת הכותרת LLM in a Flash , עולה כי הם פיתחו עבור החברה שיטה ש"סוללת את הדרך להסקת מסקנות יעילות של LLMs במכשירים עם זיכרון מוגבל", כלומר, גם בסמארטפון. כך, למשל, בגרסה הבאה של מערכת ההפעלה iOS, בינה מלאכותית תאפשר לסייעת האישית סירי לבצע גם פעולה המורכבת מרצף של שלבים.

30 רכישות מ-2015

החשאיות הטבועה בדנ"א של אפל מטעה כנראה: מאז 2015 אפל רכשה כ-30 סטארטאפים בתחום הבינה המלאכותית, ומהנדסיה הטמיעו כבר חלק מהטכנולוגיות שנרכשו בכל מוצריה - האייפונים, המחשבים, השעונים, שירותי הסטרימינג, מערכות הפעלה ומשקפי המציאות המעורבת Vision Pro, שאמורים לצאת לשוק בתחילת השנה הבאה.
ריפרש
הדילמה של פייסבוק עם סרטוני החטופים / עם אמי פלמור
42:59
ובכל זאת, היא צריכה כנראה למהר, לפחות בגזרת הסמארטפון. רק לפני כחודשיים הציגה סמסונג המתחרה מודל בינה מלאכותית גנרטיבית משלה בשם גאוס (Gauss), שככל הנראה יוטמע כבר בדגמי הסמארטפון גלקסי S24 שיושקו בינואר הקרוב. סמסונג לא תהיה היחידה: כל יצרניות המכשירים והשבבים לסלולר בונות על כך שתכונות ה-AI החדשות יעירו את שוק הסמארטפונים, שנחלש בשנתיים האחרונות.
כל מודל שפה מבוסס AI דורש אימון על בסיס מאגר נתונים כלשהו. OpenAI למשל חתמה על עסקאות עם סוכנות הידיעות AP ועם המו"ל אקסל שפרינגר, שיאפשרו לה להנות מהמאגרים שלהן. השבוע הגיש ניו-יורק טיימס תביעה נגדה בטענה שהעתיקה ממנו מאמרים ללא רשות כדי לאמן את מודלי השפה שלה.
גם אפל משקיעה מאמץ ייחודי בגיבוש מאגר איכותי ככל האפשר לאימון המערכת שלה. לפי דיווח של הניו יורק טיימס, החברה מסתייגת מאימון המודלים שלה על תכנים מהאינטרנט כפי שעשו גוגל ו-OpenAI, ובשבועות האחרונים היא מנהלת מגעים עם חברות מדיה וחדשות כמו ענקית המגזינים "קונדה נאסט" וכמו חדשות NBC והמו"ל IAC כדי לקבל את רשותם להשתמש בתכנים שלהן. היא מציעה לפחות 50 מיליון דולר לכל חברה תמורת רישיון גישה לארכיון שלה. החברות, באופן מפתיע, לא מתלהבות, במיוחד לאור דרישת אפל שהן יישאו באחריות המשפטית לתכנים, ולאור הערפול לגבי אופי השימוש שתעשה בהם.
לפי אתר הטכנולוגיה The information, מודל השפה הנוכחי של אפל, בעל שם הקוד Ajax GPT, אומן כבר על יותר מ-200 מיליארד פריטים, ומקורות בחברה טוענים כי הוא חזק יותר ממודל GPT-3.5 של OpenAI. הצ'אטבוט הנלווה לו, לשימוש פנימי בלבד, מכונה Apple-GPT. בראש הצוות המרכזי, העובד על מודל השפה, עומד כבר ארבע שנים ג'ון ג'יאננדראה - סגן נשיא בכיר לאסטרטגיית בינה מלאכותית ולמידת מכונה. צוותים נוספים מפתחים מודלים ליצירה ולזיהוי של תמונות, סרטונים וטקסטים. גורמים בתוך החברה מסבירים כי בעוד שיריבותיה מתמקדות בבניית מודלים עצמאיים של בינה מלאכותית גנרטיבית, אפל מעדיפה להתמקד בתשתית למידת מכונה.
"הם מתמקדים בעיקר ביישומים הצרכניים של בינה מלאכותית", אומר ברנדן בורק, אנליסט טכנולוגיה בחברת המחקר PitchBook, שעקב אחר הרכישות שביצעה אפל בשמונה השנים האחרונות. באתר המשרות הפנויות של אפל מוצעים כיום עשרות תפקידים בתחומי תשתית למידת מכונה, למידה עמוקה ולמידה באמצעות חיזוקים, טכנולוגיות עיבוד שפה טבעית ודיבור. הבינה המלאכותית – וליתר דיוק חנות חדשה שתפתח אפל לאפליקציות בינה מלאכותית, כמו ישומי בריאות וכושר למשל - יכולה למנף את עסקי השירותים שלה, שמספקים כיום הכנסות של 100 מיליארד דולר בשנה.
2 צפייה בגלריה
סם אלטמן
סם אלטמן
סם אלטמן
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES)

המעצב שערק

בינתיים, בעוד אפל נערכת לכניסה לתחום ה-AI, היא סופגת מכה קלה בכנף: השבוע דיווח כתב הטכנולוגיה המקושר של בלומברג, מארק גורמן, כי סגן נשיא החברה לעיצוב, טאן טאנג, מעצב מוערך שעמד בראש עיצוב מכשירי האייפון באפל, גוייס על-ידי OpenAI המתחרה לעבוד על "פרויקט חומרה חדש של בינה מלאכותית". מי שגייס את טאנג הוא ג'וני אייב, בעבר יד ימינו של סטיב ג'ובס והמעצב האגדי של כל מוצרי אפל האייקוניים. בפועל, הבכיר הפורש יצטרף לחברת עיצובי היוקרה LoveFrom של אייב, אשר תעצב את המוצרים החדשים שמתכננת OpenAI של סם אלטמן, שרובם, כך נראה, עדיין בשלב הרעיון בלבד.
עבור אפל, עזיבתו של טאנג היא מכה מוראלית. סמנכ"ל התפעול ג'ף וויליאמס מונה בינתיים לפקח ישירות על מעצבי החברה. מאז 2019 עזבו את אפל כ-14 חברים בצוותו לשעבר של אייב. מוקדם יותר השנה איבדה אפל גם את היורשת שלו, אוונס האנקי, לאחר שנים ספורות בלבד בתפקיד. אם ענקית הטכנולוגיה אכן מתכוונת השנה לפרוץ סוף סוף לשוק הבינה המלאכותית הגנרטיבית, היא תצטרך לעשות קודם סדר בבית.