פייסבוק, יוטיוב וטוויטר הודיעו אמש (ד') כי הסירו סרטון מזויף של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, הנוצר באמצעות טכנולוגיית דיפ פייק (Deepfake). על פי הדיווח של רשת Sky News, הסרטון המזויף הופיע לראשונה באתר החדשות האוקראיני TV24 לאחר שהאתר נפרץ. בסרטון ניתן לראות את זלנסקי מדבר וקורא לעם האוקראיני להיכנע לפלישה הרוסית, תוך שהוא עומד מאחורי פודיום הנשיא ולפני הרקע הרשמי של משרדו.
1 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי
אמיתי או מפוברק? נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
( צילום: AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

טכנולוגיית דיפ פייק מאפשרת "להלביש" באמצעות בינה מלאכותית ובאופן יחסית משכנע קבצי וידאו ואודיו על גבי סרטון של אדם אמיתי, על מנת לגרום לאותו אדם לעשות או להגיד משהו שהוא בפועל לא אמר מעולם. הטכנולוגיה, שנחשבת יחסית נגישה ונוחה לשימוש, זוכה לשיפורים משמעותיים משנה לשנה, ועל כן הולך ונהיה קשה יותר להבחין בין סרטונים אמיתיים לכאלה שזויפו באמצעותה.
הסרטון של זלנסקי אמנם נראה משכנע למדי, אך ניתן להבחין בכמה אלמנטים שמוכיחים שמדובר בזיוף, אם בוחנים אותו לעומק. ראשית, איכות הסרטון וההקלטה עצמה ירודה מבדרך כלל. הסרטון הופץ ברזולוציה נמוכה יותר על מנת לנסות ולהסתיר את העיוותים שנוצרים בזמן השימוש בדיפ פייק - שיטה שנחשבת די שכיחה בסרטונים מזויפים כאלה. בנוסף לכך, ראשו של הנשיא גדול יותר משאר גופו, וכן קולו עמוק יותר מבדרך כלל.
הסרטון המזויף של זלנסקי מתפרסם שבועות לאחר הצהרתה הרשמית של ממשלת אוקראינה המזהירה חיילים ואזרחים מפני הופעתם של סרטונים מזויפים ברחבי הרשת. ממשלת אוקראינה אף הזהירה באופן ממוקד מפני הופעתם של סרטוני כניעה מסוג זה. "כמעט בלתי אפשרי להבחין בין סרטונים שנוצרו באמצעות טכנולוגיית דיפ פייק לבין סרטונים אמיתיים. שימו לב! מדובר בזיוף! היו סמוכים ובטוחים - אוקראינה לא תיכנע!".
הנשיא זלנסקי הגיב בעצמו למתרחש, ופרסם סרטון רשמי באינסטגרם שלו בו הצהיר כי מדובר בסרטון מזויף בדמותו. "באשר לפרובוקציה הילדותית האחרונה המציעה לנו להניח את נשקנו, אני רק יכול להמליץ לכוחות הרוסיים להניח את נשקם ולחזור הביתה. אנחנו בבית ומגנים על אוקראינה".
ראש מחלקת מדיניות האבטחה של מטא, נתנאל גלייכר, מסר בעקבות הסרת הסרטון כי "מוקדם יותר היום הצוותים שלנו זיהו והסירו סרטון דיפ פייק מזויף המראה את נשיא אוקראינה זלנסקי בהצהרה שמעולם לא אמר באמת. הסרטון הופיע לראשונה באתר חדשות שעל פי הדיווחים נפרץ, ואז התחיל להופיע ברחבי הרשת".
מדובר יוטיוב אייבי צ'וי נמסר כי "הסרטון המזויף וההעלאות החוזרות לפלטפורמה הוסרו באופן גורף כיוון שהוא מפר את מדיניות המידע השגוי של החברה. נאפשר את העלאת הסרטון רק אם הוא מספק בנוסף מסר חינוכי, הקשר דוקומנטרי, מדעי או אומנותי".
דובר טוויטר מסר כי "החברה עוקבת באופן שוטף אחר שיתוף הסרטון ברחבי הפלטפורמה תוך שהיא נוקטת בפעולות אכיפה במקרים בהם הפצת הסרטון מפרה את מדיניות החברה".