מספר הדיווחים המהימנים על אירועי סייבר למוקד 119 זינק ב-20% בהשוואה לשנה שעברה - כך עולה מנתוני מערך הסייבר הלאומי שהגיעו לידי ynet. בסך הכל נרשמו במרכז המבצעי של מערך הסייבר הלאומי 12,700 פניות והתראות על חשדות לאירועי סייבר - 11,000 מהם אומתו כאירועי סייבר אמיתיים ברמה כזו או אחרת.
2 צפייה בגלריה
מחשב שנפרץ
מחשב שנפרץ
מחשב שנפרץ
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מתוך סך הדיווחים שאומתו השנה על ידי מערך הסייבר הלאומי, כשליש (3,650 מקרים) היו דיווחים על פריצה לרשתות חברתיות (פייסבוק, אינסטגרם ודומיהם) ולתיבות הדואר האלקטרוני. כ-1,330 דיווחים עסקו בהשתלטות על אפליקציית וואטסאפ - מקרה שבו גורם זר שהוא אינו בעל החשבון הצליח להשיג אליו גישה ולנעול את בעל החשבון בחוץ. 3,850 מקרים אחרים עסקו בניסיונות דיוג (פישינג).
2 צפייה בגלריה
מערך הסייבר
מערך הסייבר
מערך הסייבר הלאומי
(צילום: ynet)
"במהלך 2021 ראינו אלפי פריצות לפרופילים ברשתות החברתיות ולחשבונות הוואטסאפ של המשתמשים", מסבירה דנה תורן, מנהלת המרכז לדיווחי סייבר במערך הסייבר הלאומי. "אזרחים רבים מדווחים על פגיעה בסדר היום, תחושות של תסכול וזעם, פגיעה בהכנסות של העסק שלהם ותהליך מייגע של שחזור החשבון".
שאר הדיווחים שנרשמו עסקו בחדירה למערכות מחשב, השתלת קבצים ווירוסים זדוניים כגון רוגלות כופר, נוזקות Keylogger (נוזקה המתעדת את הקשות המשתמש במקלדת), רוגלות שאוספות מידע על המשתמשים ועוד. כמו כן, לאחרונה נרשמה עלייה בשימוש בנוזקת WebShell - נוזקה המוחדרת למחשב באמצעות פרצת דלת אחורית במערכת, שבעזרתה מקבלים התוקפים גישה למגוון רחב של פעולות על המחשב (הרשאות מנהלים, שיבוש ומחיקה של מידע, שינוי פרטים במערכת וכו').
מערך הסייבר הלאומי מסייע באיתור של הקובץ הזדוני שמוחדר למערכת על ידי חקירה ראשונית ומספק סיוע והכוונה לאזרחים ולארגונים כאחד. במקרים חמורים וספציפיים יותר המערך מפעיל חטיבת תגובה מיידית (Incident Response) שמסייעת בתפעול האירוע ובמניעתו, לעיתים באופן עצמאי ולעיתים בשיתוף עם חברות אבטחת מידע חיצוניות.