מהפכת הבינה המלאכותית מגיעה גם לטלפונים החכמים: לפי חברת מחקרי הטכנולוגיה והטלקום הבינלאומית Counterpoint, תעשיית הסמארטפונים עומדת בפני שינוי דרמטי, בזכות שילובה של בינה מלאכותית גנרטיבית (GenAI) במכשירים. לפי החברה, בין 2024 ל-2027 יישלחו יותר ממיליארד סמארטפונים כאלה לחנויות ברחבי העולם.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית ChatGPT
אפליקציית ChatGPT
אפליקציית ChatGPT
(צילום: Diego Thomazini / Shutterstock)
במקביל, הבינה המלאכותית עתידה להשתלב גם ברשתות הסלולריות החדשות מדור 5, ותקל על התכנון, על האופטימיזציה ועל הניהול שלהן. AI יכולה לשפר משמעותית את דיוק המיקום של הסלולרי, את מעבר המידע בין תחנת הבסיס לסמארטפון, ואת תפוקת הרשת וחיי הסוללה של המכשיר.
לפי Counterpoint, נתח השוק של סמארטפונים שכבר משולבות בהם תכונות AI בדרך כלשהי עמד על 4% מהשוק בשנה החולפת, וצפוי להכפיל את עצמו בשנה הבאה. החידוש הוא בהופעתם של סמארטפונים המותאמים להפעלת מודלים של GenAI בנוסף לשימוש "רגיל" ב-AI. נתונים ראשוניים חוזים שהמשלוחים שלהם יגיעו ליותר מ-100 מיליון יחידות בשנת 2024, והציפייה היא כי עד 2027 יגיע נתח הסמארטפונים עם בינה מלאכותית גנרטיבית ל-40% מהשוק ויעבור את חצי מיליארד המשלוחים - קצב צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של 83%.
החברה מעריכה כי בין יצרניות סמארטפוני ה-AI, סמסונג תתפוס מחצית מהשוק בשנה הבאה, לצד יצרנים סיניים מרכזיים כמו Xiaomi, vivo, HONOR ו-OPPO. אפל - שטרם הצהירה רשמית של תוכניותיה בתחום הבינה המלאכותית - נשארת בינתיים מאחור.
יצרנית המעבדים קוואלקום, שהמעבד החדש שלה לסמארטפונים, סנאפדראגון 8 Gen 3, מוגדר כמעבד AI, צפויה לכבוש יותר מ-80% משוק סמארטפוני ה-AI בשנתיים הקרובות. מדיה-טק המתחרה צפויה להדביק בהמשך את הפער בזכות מעבד Dimensity 9300 שלה, המיועד לאותה מטרה.

יצירת תכנים ותרגום בזמן אמת

על-פי Counterpoint , "סמארטפונים מדור AI" הם תת-קבוצה של סמארטפונים מבוססי בינה מלאכותית שבהם ניתן לעשות שימוש בבינה מלאכותית גנרטיבית כדי ליצור תוכן מקורי, ולא רק לספק תגובות מתוכנתות או לבצע משימות מוגדרות מראש. מכשירים אלה כוללים מפרטי חומרה ותוכנה ייעודיים. בטווח הקרוב נראה שרובם יציעו בעיקר מידע בצ'אטים חופשיים, יצירת תכנים ותמונות מותאמים אישית, תרגום חי בזמן אמיתי, והרחבת יכולותיהן של העוזרות האישיות, שיקבלו "אישיות" וסגנונות שיחה ייחודיים ויוכלו לספק המלצות תוכן עשירות יותר. תהליך הלמידה יותאם אישית למשתמש והנתונים יישארו מקומיים במכשיר ולא ישותפו עם הענן.
לדברי מנהל המחקר בחברה, טרון פאטאק, "עד השנה הבאה, חלקם של סמארטפוני GenAI בשוק הסמארטפונים הכולל יהיה אומנם חד-ספרתי בלבד, אבל המספרים האלה לא ישקפו במדויק את היקף ההתרגשות וההייפ השיווקי שאנחנו מצפים לראות". לצד סמארטפונים, הבינה המלאכותית היוצרת תשולב גם במכשירים נוספים - ממכשירי צריכה ועד חיישנים וציוד תעשייתי.