המרוץ סביב אפליקציות של בינה מלאכותית גנרטיבית ממשיך להתחמם, ובשבוע שעבר גוגל הודיעה במסגרת כנס המפתחים שלה I/O, על החזון שלה למנוע חיפוש משודרג שיתמקד בתכנים שינוסחו על ידי AI. הקונספט החדש נקרא SGE - קיצור של "חוויית חיפוש גנרטיבי" ובשלב זה ההשקה שלו היא הדרגתית מאוד - הוא לא פתוח לקהל הרחב, אלא מדובר בפיילוט ראשוני שדורש הרשמה דרך Google Labs שמתאפשרת כרגע רק בארה"ב ובאנגלית. בעוד שההרשמה כבר פתוחה, הגישה לפיצ'ר תיפתח בשבועות הקרובים.

עוד בנושא:

הפיצ'ר החדש יאפשר למעשה לבצע חיפושים בשפה טבעית יותר, ולקבל תשובות שינוסחו גם הן כפסקה בשפה טבעית, מעין תשובה מלאה עם הקשר רחב, ולא רק רשימת לינקים רלוונטיים. "מעל עשור בינה מלאכותית הייתה מאחורי הקלעים של אבולוציית החיפוש, עכשיו היא זזה לקדמה ולמרכז", נכתב בהכרזת החברה על SGE. פרט לתשובה הטקסטואלית, התשובות שיתקבלו כוללות גם תמונות, ואפשרויות להמשיך ולהעמיק בדמות קישורים לאתרים שונים, וגם הצעות לשאלות המשך. אם המשתמש יבחר לשאול שאלות המשך, הוא יועבר למצב של שיחה, וכך כל שאלת המשך תשמר את ההקשר המקורי ולא תחייב פירוט מחודש של פרטי השאלה.
2 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי בכנס גוגל I/O
סונדר פיצ'אי בכנס גוגל I/O
סונדר פיצ'אי בכנס גוגל I/O
(צילום: Josh Edelson / AFP)
בבלוג הרשמי של גוגל נתנו מספר דוגמאות לאופן שבו שאילתות החיפוש יכולות כעת להיות ספציפיות יותר, כך שניתן למצוא מידע רב יותר באמצעות חיפוש יחיד. אחת השאילתות הללו הייתה "שמלות לחתונה שנערכת בחוץ במיאמי במאי, בצבעים שטרנדיים כרגע, עם משלוח שמגיע תוך יומיים". בתגובה, מנוע החיפוש מנסח פסקה תמציתית שבה הוא ממליץ על שמלות מבדים נושמים בשל מזג האוויר בעונה, יודע להמליץ גם על הצבעים והגזרות המתאימים, ולקשר לאתרים ומוצרים רלוונטיים. אחת מהשאלות שמוצע לשאול כהרחבה היא "מה לגבי נעליים?", ומכיוון שההקשר נשמר, לפי גוגל, אלו כבר יומלצו בהתאם לכל הקריטריונים שמנתה לפני כן המשתמשת. דוגמה נוספת היא הבקשה מ-SGE לנסח תוכנית אימונים כדי להצליח לרוץ עשרה קילומטרים עד סוף הקיץ.
"עם פריצות דרך חדשות בתחום ה-AI הגנרטיבי, אנחנו שוב מדמיינים מחדש את מה שמנוע חיפוש יכול לעשות. עם הטכנולוגיה החדשה הזו, אנחנו יכולים לאפשר סוגים חדשים לגמרי של שאלות, שאף פעם לא חשבתם שמנוע חיפוש יכול לענות עליהם", נכתב בבלוג הרשמי. "תוכלו להבין נושא מהר יותר, לגלות זוויות ותובנות חדשות, ולגרום לדברים לקרות יותר בקלות".
לפי גוגל, מצב החיפוש החדש גם ישפר את חוויית הקניות: "בזמן חיפוש מוצר, תקבלו תקציר של גורמים ראויים לציון שיש לשקול, ומוצרים שמתאימים. תקבלו גם תיאורי מוצרים שכוללים ביקורות רלוונטיות ועדכניות, דירוגים, מחירים ותמונות של המוצרים. חווית הקניות הזו בנויה על גרף הקניות של גוגל, שיש בו מעל 35 מיליארד מוצרים רשומים".

אחריות וזכויות יוצרים

בעוד שהפיצ'ר החדש אכן נשמע מבטיח ומשווק בשפה מלאת התרגשות, יש גם לא מעט גורמים שהופכים אותו לשנוי במחלוקת, ולשניים מהבולטים שבהם גוגל מתייחסת בעצמה בפוסט שבו היא מציגה אותו. אחד מהם הוא נושא הסיכונים שבמודלים גדולים של שפה. "יש מגבלות ידועות ב-AI גנרטיבי ומודלים גדולים של שפה, ותוצאת החיפוש לא תמיד תהיה נכונה", נכתב. "אנחנו לוקחים גישה אחראית בהבאת היכולות האלו לחיפוש, הם אומנו לעמוד בסטנדרט הגבוה של החיפוש, והגבלנו את סוג החיפושים שבהם היכולות יופיעו". נוסף על כך, בסרטון ההדגמה נראית שורה של הערה במוצר - "AI גנרטיבי עשוי להיות לא מדויק או פוגעני".
2 צפייה בגלריה
כך ייראה SGE
כך ייראה SGE
כך ייראה SGE
(צילום מסך מהבלוג של גוגל)
גוגל מפתחת במשך שנים מודלים גדולים של שפה, אך השאירה אותם מאחורי הקלעים לשימוש פנימי בלבד ולא שחררה אפליקציות כאלה עד ההצלחה המסחררת של ChatGPT, שלפי דיווחים גרמה ללחץ אדיר בחברה לשחרר מוצרים באופן ציבורי כדי שלא תאבד את ההובלה שלה בתחום החיפוש. גם כעת, נראה שגוגל עדיין עושה זאת באופן הדרגתי, וכאמור SGE לא פתוח עדיין לקהל הרחב.
נקודה נוספת שמודגשת בבלוג הרשמי היא שגם עם הפקת המענה על ידי AI גנרטיבי, החיפוש עדיין שם דגש על הבאת קולות ומקורות מהרשת. "אנחנו יודעים שאנשים רוצים לשמוע תובנות מאחרים באופן שיסייע בקבלת ההחלטות שלהם", נכתב, "אז עיצבנו את החוויות החדשות האלה כדי להדגיש ולמשוך תשומת לב לתכנים מהרשת, ולסייע לאנשים לצלול לעומק הנושא שהם לומדים עליו. אנחנו מחויבים להמשיך לשלוח תעבורה לאתרים ברשת". לאחר מכן בגוגל מדגישים כי ימשיכו לשלב פרסומות בחיפוש, ולהפריד אותן מתוצאות חיפוש אורגניות.
החשש מכך שחוויית החיפוש החדשה תמנע מאנשים ללחוץ על קישורים ולהגיע לאתרים אחרים אכן קיים בתעשייה. לפי אתר CNBC, מוציאים לאור חוששים כי אם כלי החיפוש החדש ישולב במנוע החיפוש כברירת מחדל - הדבר יביא לפחות תעבורה לאתרים, מאחר שאנשים כבר יקבלו את התשובות באתר גוגל עצמו.
מה זה בינה מלאכותית גנרטיבית?
קיימת מחלוקת רבת שנים בין גוגל לאתרים שהיא ממפה, שכעת מגיעה לשיא - מאז שגוגל החלה להציג פסקאות מאתרים במנוע שלה, אתרים התלוננו שכחלק מהאסטרטגיה לשמור על הגולשים יותר זמן בגוגל, התעבורה אליהם נפגעת.
כעת, התלונות הן כלפי SGE וגם כלפי הצ'אטבוט מבוסס ה-AI של גוגל, Bard, כאשר במקרה של בארד הטענה היא שהוא אפילו לא מצביע על המקור ממנו התוכן לתשובות שלו הגיע. חלק מהמוציאים לאור זועמים על כך שבעוד שגוגל משתמשת בתכנים שלהם כדי לאמן את המודלים שלהם, מוצריה פוגעים באתרים שלהם, ובוחנים אפשרות למנוע מגוגל להשתמש בתכנים לאימון המודלים בטענה להפרת זכויות יוצרים.