מה זה בארד? Bard ("משורר") הוא צ'אטבוט (תוכנת מחשב מבוססת בינה מלאכותית שיכולה לשוחח עם בני אדם בשפה אנושית) שהושק על ידי גוגל במרץ 2023. הוא מבוסס על מודל השפה PaLM 2 (ראשי תיבות של Pathways Language Mode) שהחברה הציגה בכנס גוגל I/O במאי 2023, וכן על מודל השפה המתקדם יותר ג'מיני פרו שהוצג על ידי החברה בדצמבר 2023.
3 צפייה בגלריה
Bard
Bard
Bard. הצ'אטבוט החדש של גוגל
(צילום: ssi77 / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

Bard הושק בעקבות ההצלחה של ChatGPT מבית OpenAI ובתגובה להטמעת צ'אטבוט שמבוסס על הטכנולוגיה של OpenAI בבינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט (הצ'אטבוט מותג מחדש לאחרונה כ-Copilot). כמו ChatGPT, גם מודלי השפה PaLM 2 וג'מיני פרו מבוססים על ארכיטקטורת טרנספורמר שהוצגה על ידי גוגל ב-2017.
גוגל הכריזה על Bard ב-6 בפברואר 2023 והשיקה אותו באופן מצומצם בארה"ב ובבריטניה ב-21 במרץ. החל מ-19 באפריל Bard זמין גם למשתמשים בישראל בכתובת הזאת. בשלב הראשון הוא התבסס על מודל השפה LaMDA, אך ב-10 במאי הודיעה גוגל כי הוא רץ על מודל PaLM 2 המתקדם יותר. ב-6 בדצמבר הכריזה גוגל על סדרה חדשה של מודלי שפה בשם ג'מיני, והודיעה כי מעתה בשאילות טקסטואליות באנגלית יתבסס בארד על מודל הביניים ג'מיני פרו. למרות שהוא זמין כבר ב-230 מדינות ברחבי העולם ללא רשימת המתנה, בחברה עדיין מגדירים את בארד כ"ניסוי".
מה אפשר לעשות עם בארד? מכיוון שמודלי השפה של גוגל התאמנו על כמויות עצומות של טקסטים מסוגים שונים, היכולות של בארד מגוונות למדי ומזכירות מאוד את אלה של ChatGPT: הוא יכול להשיב לכם על שאלות בנושאים שונים, לכתוב סיפורים, שירים ותסריטים ולסכם טקסטים ארוכים. מחפשים רעיון למסיבת יום הולדת לילדה בת 5? אין בעיה. זקוקים לעזרה בניסוח מכתב התפטרות? יש לכם את זה. מתכנתים? בארד יסייע לכם בכתיבת שורות קוד ביותר מ-20 שפות תכנות. את התשובות של בארד ניתן לייצא לג'ימייל או לגוגל דוקס בלחיצת כפתור או לשתף אותן באמצעות אפליקציות צד-שלישי. ניתן גם לבקש מבארד להקריא בקול את התשובות שלו (גם בעברית). לא מרוצים מהאורך או מהסגנון של התשובה שקיבלתם? בלחיצת כפתור תוכלו לבחור בין חמש אפשרויות - פשוט, ארוך, קצר, מקצועי ולא רשמי - והוא ישכתב אותה.
בספטמבר הכריזה גוגל על אינטגרציה בין בארד לבין שירותים אחרים שלה - ג'ימייל, דוקס, יוטיוב, גוגל מפות וטיסות. המשמעות היא שבארד יכול לשלוף לכם מידע מתיבת המייל שלכם, ממסמך שכתבתם או מסרטון יוטיוב. בארד יודע גם לנתח תמונות וליצור טקסט שמבוסס עליהן - אפשר לבקש ממנו ליצור כיתוב לתמונה, להסביר מה רואים בה או לכתוב שיר או סיפור שמבוססים עליה. הפיצ'ר הזה לא מאוד שימושי מכיוון שבארד מסרב בתוקף ליצור טקסט שמבוסס על תמונות שמופיעים בהן בני אדם. היכולות של בארד ממשיכות להשתכלל כל הזמן: לפי גוגל, בעתיד יהיה ניתן ליצור באמצעותו תמונות על בסיס פקודות טקסט - פיצ'ר שיתבסס על מחולל התמונות Adobe Firefly וצפוי לעבוד בדומה למודלים כמו DALL-E3, מידג'רני ו-Stable Diffusion. ההבדל המשמעותי בין בארד לבין ChatGPT (בגרסתו החינמית) הוא שהידע שלו אינו מוגבל לדאטה שעליו התאמן. בניגוד ל-ChatGPT הוא מחובר לאינטרנט ויכול לשלוף ממנו מידע, מה שהופך אותו למעין מנוע חיפוש מתקדם שיכול לחסוך לכם את הגלילה הבלתי נגמרת בעמוד תוצאות החיפוש. עם זאת, בניגוד ל-Copilot של מיקרוסופט, בארד לרוב לא מציג הפניות למקורות המידע שלו. במקום זאת, מתחת לתשובות שלו מופיע כפתור Google It שבודק את מהימנות התשובה באמצעות מנוע החיפוש של גוגל ומפנה למקורות מידע רלוונטיים. האם השימוש בבארד הוא חינמי? כן, אבל ייתכן שבעתיד תצטרכו לשלם כדי לקבל את היכולות המתקדמות ביותר. ב-6 בדצמבר הודיעה גוגל כי ב-2024 תשיק גרסה מתקדמת יותר של בארד, שתיקרא Bard Advanced ותתבסס על מודל השפה העוצמתי ביותר של החברה, ג'מיני אולטרה. בחברה לא הסכימו לומר אם יגבו תשלום על השימוש בצ'אטבוט המשוכלל יותר, אך סביר להניח שזאת התוכנית שלה. בכך תיישר גוגל קו עם OpenAI, שהשיקה לצ'אטבוט שלה גרסה בתשלום בשם ChatGPT Plus.
האם אפשר לסמוך על התשובות של בארד? במילה אחת: לא. אם ביקשתם ממנו לכתוב עבורכם סיפור בדיוני, כמובן שאין סיבה לדאוג. אבל אם הטלתם על בארד להציג לכם מידע עובדתי (למשל "צור רשימה של כל ראשי הממשלה של ישראל לדורותיהם") חשוב לדעת שכמו מודלי שפה אחרים, גם הוא עשוי להציג מידע לא מדויק או להמציא תשובות (מה שמכונה בעגה המקצועית "הזיות"). לדוגמה, כאשר שאלנו אותו על קורות חייו של יהונתן גפן, הוא ייחס לסופר והמשורר המנוח יצירות שהוא מעולם לא כתב.
חשוב לציין שגוגל לא מסתירה את האמת העגומה הזאת: בחברה כאמור מתייחסים לבארד כאל "ניסוי" ומבהירים כי חלק מהתשובות שלו עשויות להיות לא-מדויקות ולכן כדאי "לבדוק פעמיים" את המידע שהוא מספק לכם.
האם בארד תומך בעברית? כן. עם השקתו בארד תמך בשלוש שפות בלבד - אנגלית, קוריאנית ויפנית - אך החל מ-13 ביולי הוא תומך בכ-40 שפות נוספות, בהן עברית, ערבית, רוסית, פרסית, סינית, גרמנית, צרפתית, הינדי וספרדית. כאמור, אפשר אפילו לבקש ממנו להקריא בקול את התשובות שלו בעברית.
3 צפייה בגלריה
גוגל בארד
גוגל בארד
אתם רוצים להשתתף ב"ניסוי"? Bard
(צילום: DIA TV / Shutterstock.com)
האם השיחות שלי עם בארד פרטיות? לא. גוגל שומרת את השיחות שלכם עם בארד, ולצדן מידע נוסף שכולל את הפידבק שאתם נותנים לו ואת המיקום שלכם. לפי החברה, המידע הזה מסייע לה לשפר את המוצרים שלה, כולל בארד. "בארד משתמש באינטראקציות הקודמות שלכם איתו ובמיקום הכללי שלכם על מנת לכתוב את התשובות שלו", נכתב בעמוד השאלות והתשובות של בארד. גוגל גם בוחנת שיחות שזכו לציון נמוך ממשתמשים, במטרה לשפר את התשובות של הצ'אטבוט. עם זאת, ניתן לשנות את הגדרות ברירת המחדל כך שבארד לא ישמור את המידע שלכם: גשו לתפריט בצד שמאל למעלה, לחצו על Bard Activity ושם עברו ממצב On ל-Off. כך או כך, ההמלצה שלנו היא לא לחשוף מידע רגיש עליכם או על אנשים אחרים כאשר אתם מתכתבים עם בארד.
האם בארד אמור להחליף את מנוע החיפוש של גוגל? לא בדיוק. למרות שאפשר להשתמש בו בשביל לחפש באינטרנט, בארד הוא כרגע מוצר נפרד ממנוע החיפוש של גוגל. עם זאת, גוגל לא מסתירה את הכוונות שלה להוסיף תכונות מבוססות בינה מלאכותית יוצרת למוצר הדגל שלה. משתמשים ב-120 מדינות ברחבי העולם, שישראל אינה אחת מהן, כבר יכולים להירשם ל-SGE - חוויית חיפוש גנרטיבית שבמרכזה מנוע חיפוש שמספק למשתמשים תשובות בשפה אנושית, ממש כמו צ'אטבוט, בנוסף לרשימת קישורים רלוונטיים. סביר מאוד להניח שככה תיראה חוויית החיפוש בגוגל בעתיד.
מדובר במהלך שאינו מובן מאליו מבחינת גוגל: מנוע החיפוש הוא מוצר הליבה של החברה ובשנת 2022 ההכנסות שלו הסתכמו ב-162 מיליארד דולר. כל שינוי שיגרום לכך שמשתמשים ילחצו על פחות מודעות בעמוד תוצאות החיפוש עלול לגרום לירידה בהכנסות של החברה. מצד שני, אין ספק הבינה המלאכותית היוצרת כאן כדי להישאר, וגוגל לא יכולה להרשות לעצמה להישאר מאחור בזמן שצ'אטבוטים חדשים צצים כמו פטריות אחרי הגשם ומאיימים לנגוס בנתח השוק העצום שלה.
3 צפייה בגלריה
ChatGPT
ChatGPT
אחד המתחרים הבולטים. ChatGPT
(צילום: photosince / Shutterstock)
מיהם המתחרים של בארד? המתחרים הבולטים ביותר של בארד הם ChatGPT של OpenAI, הצ'אטבוט Copilot של מיקרוסופט (לשעבר בינג צ'אט), קלוד של אנתרופיק וגרוק של אילון מאסק. לצדם צצו ברשת בחודשים האחרונים לא מעט צ'אטבוטים ומנועי חיפוש מבוססי מודלי שפה, חלקם הוקמו על ידי יוצאי גוגל, למשל Character.ai שמאפשר למשתמשים להתכתב עם "סלבס" ודמויות בדיוניות, מנוע החיפוש Perplexity.ai וגם Pi, הצ'אטבוט הידידותי של חברת Inflection.
האם בארד יותר טוב מ-Copilot ו-ChatGPT? מכיוון ששלושת הכלים האלה יודעים למלא מגוון רחב של משימות מסוגים שונים, קשה לקבוע באופן חד-משמעי אם אחד מהם עדיף על האחרים, מה שגם שהחברות שמאחוריהם משכללות כל הזמן אותם ואת מודלי השפה שעליהם הם מבוססים.
אם אתם מעוניינים בצ'אטבוט שיכול לחפש מידע באינטרנט, הגרסה החינמית של ChatGPT אינה רלוונטית עבורכם ונותר לכם לבחור בין בארד ו-Copilot. היתרונות הבולטים של בארד הם החיבור למנוע החיפוש של גוגל, האינטגרציה עם מוצרים אחרים של החברה והממשק הנוח והידידותי. Copilot מבוסס על מודל השפה GPT-4, שהיכולות שלו מתקדמות יותר לעומת המודלים הקיימים של גוגל, והוא מאפשר ליצור תמונות באמצעות DALL-E3 המצוין. מצד שני, בשביל לחפש מידע עדכני הוא נעזר במנוע החיפוש בינג, שהוא לא מציאה גדולה. ההמלצה שלנו, בכל מקרה, היא להתנסות עם שלוש האפשרויות ולהחליט בעצמכם איזו אופציה היא הטובה ביותר עבור המשימה הספציפית שעומדת לפניכם.
פורסם לראשונה: 07:00, 08.05.23