מיקרוסופט בודקת כיצד ניתן לחסוך בעלויות התפעול של מרכזי הנתונים שלה ופרסמה לאחרונה משרה למומחה שיוביל את אסטרטגיית האנרגיה הגרעינית שלה. מדובר בשימוש בכורים מדור חדש - לא כמו אלה שגרמו לקטסטרופות של צ'רנוביל ופוקושימה. הכורים הגרעיניים העתידיים, המכונים SMR או small modular reactors, מיועדים להחליף את הכורים הענקיים והמסורבלים של העבר. עבור מיקרוסופט הם עשויים להיות הפתרון היעיל ביותר כדי לייצר אנרגיה זולה ולא מזהמת (לפחות מבחינת זיהום אוויר).
1 צפייה בגלריה
סאטיה נאדלה
סאטיה נאדלה
סאטיה נאדלה
(צילום: AP)

עוד בנושא:

אחד האשמים העיקריים בבעיית החשמל של מיקרוסופט, מעבר למלחמת רוסיה-אוקראינה, הוא ChatGPT - צ'אטבוט הבינה המלאכותית של שותפתה OpenAI. כדי להפעיל בינה מלאכותית צריך הרבה מאוד כוח חישוב. כלומר מחשבי-על שפועלים 24 שעות ביממה כל השנה. מדובר על עלויות חישוב עצומות. לשם השוואה, מעבד מחשב ממוצע צורך בין 25 ל-50 וואט חשמל - כמו שלוש נורות לד. אימון של מודל בינה מלאכותית מודרני מהשנה האחרונה דורש כחצי מיליון קילו-וואט שעה. לשם השוואה, משפחה צורכת בממוצע בשנה כ-10,000 קילו-וואט שעה. זאת אומרת שאימון מודל אחד של בינה מלאכותית במשך חודש יכול לצרוך חשמל בהיקף של עיר קטנה בשנה.
זה עולה הרבה מאוד כסף. וככל שבינה מלאכותית תהפוך לנפוצה יותר גם היקפי השימוש במחשבי על כדי לאמן אותן ולאחר מכן לתפעל אותן יגדלו. מעבר לעלות התפעול של מרכזי הנתונים ומחשבי העל שהם מכילים, זה גם מכביד מאוד על צריכת הפחמן של מיקרוסופט. וזה משהו שיכול להוביל אותה לשלם קנסות. בהיקפי צריכת חשמל כמו אלה של AI, אנרגיה נקייה לא מספיקה. כדי לייצר מספיק חשמל כמו תחנת כוח גרעינית אחת, צריך כ-500 טרבינות רוח למשל. ולמרות הזיהום הפוטנציאלי של פסולת גרעינית, עדיין מדובר בפתרון יעיל יחסית.
מיקרוסופט לא לבד כאן. גם סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI, מחפש פתרונות, הוא גם מושקע בחברה בשם Helion שמפתחת כור היתוך גרעיני, טכנולוגיה שמומחים אומרים שייקח לפחות עוד עשרות שנים לפתח. ואילו מייסד מיקרוסופט ביל גייטס מוביל את TerraPower, אינקובטור לסטארטאפים בתחום כורי SMR. נראה שהמעבר לאנרגיה גרעינית הוא אולי בסופו של דבר הפתרון היעיל ביותר כיום כדי לעמוד בדרישות הגוברות של האנושות ושל הבינה המלאכותית. מהבחינה הזו מיקרוסופט מנסה כבר עכשיו להיות עם דריסת רגל עתידית - בדיוק כמו שעשתה כשהשקיעה מיליארדים בבינה מלאכותית או כשהקימה את מערך מחשוב הענן שלה לפני 20 שנה.