טיקטוק נחקרת על-ידי קבוצה של מספר מדינות בארה"ב לגבי השפעתה על הבריאות הנפשית והפיזית של צעירים. הקבוצה בוחנת אם האופן שבו טיקטוק מעצבת, מפעילה ומשווקת את הפלטפורמה שלה משפיע לרעה על ילדים, נערים ובוגרים צעירים. היא תתמקד ב"שיטות ובטכניקות" שבהן טיקטוק משתמשת כדי להגביר את המעורבות של משתמשים צעירים, כולל הגדלת משך הזמן והתדירות שהם מבלים בפלטפורמה. בנוסף לנזקים הפוטנציאליים לצעירים, הקבוצה תבדוק גם אם טיקטוק הייתה מודעת לנזקים הללו. כמו כן, החקירה תבחן אם הפלטפורמה מפרה חוקים להגנה על צרכנים.

עוד בנושא:

הקבוצה מורכבת מהתובעים הכלליים של מדינות קליפורניה, פלורידה, קנטקי, מסצ'וסטס, נברסקה, ורמונט, ניו ג'רזי וטנסי. מאורה הילי, התובעת הכללית של מסצ'וסטס, התבטאה בחריפות בהצגת החקירה, והצהירה כי "בזמן שילדים ונערים כבר נאבקים בסוגיות של חרדה, לחץ חברתי ודיכאון, אנחנו לא יכולים להרשות לרשתות החברתיות לפגוע עוד יותר בבריאותם הפיזית וברווחתם המנטלית".
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
(צילום: shutterstock)
בטיקטוק הצהירו בתגובה כי לחברה "אכפת מאוד מבניית חוויה שמסייעת בהגנה ותמיכה ברווחה הנפשית של הקהילה שלנו. אנו מעריכים את המיקוד של התובעים הכלליים בבטיחות משתמשים צעירים, ואנו מצפים לספק את המידע על ההגנות הרבות שיש באפליקציה הנוגעות לבטיחות ופרטיות של נערים".
מוקדם יותר השבוע, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס לנושא בטיחות ילדים אונליין בנאום "מצב האומה" השנתי (State of the Union), וקרא לקונגרס להעביר חוקים שיפקחו על פרטיות ופרסום לילדים, ולאיסור על פרסום מותאם אישית (Targeted advertisement) לילדים ברשתות חברתיות.
נושא בטיחות ילדים אונליין נמצא בכותרות מאז שפרנסס האוגן, עובדת פייסבוק לשעבר, הדליפה אלפי מסמכים פנימיים של החברה, ביניהם מחקר ממנו עולה כי אינסטגרם עשויה להזיק לרווחה הנפשית של נערות. האוגן אף הוזמנה השבוע כאורחת לנאום "מצב האומה". בעקבות אותה הדלפה, נפתחה חקירה דומה על-ידי אותה קבוצה של תובעים כלליים גם נגד מטא, החברה שמאחורי פייסבוק ואינסטגרם. מטרת החקירה לבחון אם החברה המשיכה לקדם את אינסטגרם בפני משתמשים צעירים למרות שידעה על נזקים פוטנציאליים.
בעקבות אותה הדלפה, נציגי מטא גם זומנו לשימועים בקונגרס, ונערך גם שימוע נוסף עם נציגי טיקטוק, סנאפ ויוטיוב שהתמקד בבטיחות ילדים בשימוש בפלטפורמות. במהלך השימוע, נציג טיקטוק ניסה להדגיש כי הפלטפורמה שונה מרשתות חברתיות ומקדמת תכנים קלילים וחיוביים יותר.
2 צפייה בגלריה
פרנסס האוגן
פרנסס האוגן
העלתה את נושא בטיחות הילדים אונליין לסדר היום. פרנסס האוגן
(צילום: AFP)
למרות הפופולריות העצומה של טיקטוק, אין מחקרים רבים שבודקים את השפעתה הבריאותית על משתמשיה הצעירים. לאחרונה פורסמה כתבה מקיפה ב"וול סטריט ג'ורנל" שחשפה כי רופאים זיהו שנערות שצפו בסרטונים רבים בפלטפורמה שמראים אנשים שמתמודדים עם טיקים, עלולות לפתח טיקים בעצמן.
הבדיקה של ההשפעה על הבריאות חשובה גם מאחר שפלטפורמות אחרות כמו אינסטגרם, יוטיוב וסנאפצ'ט מנסות לשלב פיצ'רים פופולריים בהשראת טיקטוק, בעקבות ההצלחה של הפלטפורמה. המשמעות היא כי אם החקירה של טיקטוק תוביל לחקיקה, זו עשויה להשפיע גם עליהן.
ב-2019 טיקטוק שילמה קנס בארה"ב בגובה 5.7 מיליון דולר לרשות הסחר הפדרלית (ה-FTC) בעקבות האשמות לפיה מיוזיק.לי (שהתמזגה עם טיקטוק) לא קיבלה אישורים נחוצים מהורי הילדים שנרשמו לאפליקציה. הסכם הפשרה כלל גם דרישה לפיה על טיקטוק להגביל באופן נוקשה את הדרך שבה משתמשים מתחת לגיל 13 יכולים להשתמש באפליקציה.